بقای تنوع زیستی با مشارکت مردم محقق می‌شود
کد خبر: 3957527
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
مدیرکل محیط زیست لرستان:

بقای تنوع زیستی با مشارکت مردم محقق می‌شود

مدیرکل محیط زیست لرستان با تأکید بر لزوم اجرای فعالیت‌های فرهنگی در حفاظت از محیط زیست گفت: بقای تنوع زیستی جز با مشارکت همه جانبه مردم محقق نمی‌شود.

بقای تنوع زیستی با مشارکت مردم محقق می‌شودبه گزارش ایکنا از لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل محیط زیست استان لرستان، شامگاه چهارشنبه ۱۳ اسفند‌ماه، در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه با تبریک ایام ماه رجب، اظهار کرد: در سنوات اخیر میزان جرایم تخلفات زیست محیطی افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه جرائم زیست محیطی هر سه سال یک بار افزایش پیدا می‌کند، گفت: برای کاهش تخلفات زیست محیطی از سوی اداره‌کل محیط زیست لرستان پیشنهاداتی ارائه شده است که عملیاتی شدن آن می‌تواند نقش مؤثری در کاهش جرائم زیست محیطی داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه لرستان از بهترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است، تصریح کرد: پلنگ ایرانی به عنوان یک گونه چتری از لحاظ اکولوژیکی یکی از گونه‌های جانوری است که قطعاً مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرد، کمااینکه استان لرستان با شرایط توپوگرافی خاصی که دارد و با توجه به شرایط خاص یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای پلنگ ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه با اقداماتی که در این زمینه انجام شد، شاهد احیای پلنگ ایرانی در نقاط استان لرستان هستیم، اظهار کرد: با کمک یکی از تشکل‌هایی که در سطح بین‌المللی مطالعات زیادی بر روی گونه‌های پلنگ انجام می‌دهد و با حمایت سازمان محیط زیست، دبیرخانه مطالعات پلنگ ایرانی به لرستان واگذار شد و قطعاً با انجام اقدامات مطالعاتی شاهد احیای پلنگ در استان و انتقال تجربیات به سایر نقاط کشور بوده و اهمیت پلنگ در حوزه اکولوژیکی تبیین می‌شود.

فتحی بیرانوند یکی از اقدامات برای جلوگیری از شکار پرندگان شکاری را برخورد شدید و قهری با متخلفان دانست و با اشاره به اینکه در این ارتباط تعداد زیادی متخلف دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شدند، افزود: تعداد زیادی منطقه شکار ممنوع در لرستان داریم که با احتساب مناطق تحت مدیریت ۵۰۰ هزار هکتار از مناطق لرستان، منطقه شکار ممنوع است مضاف بر این در سنوات اخیر با کمک دستگاه قضایی، با کار فرهنگی و همچنین برخوردهای قهری با متخلفان، نسبت به گذشته آمار شکار پرندگان کمتر شده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب آن قطعاً زمان داریم کمااینکه با تشدید اقدامات، مشارکت مردم، دستگاه قضایی و همچنین کارهای فرهنگی می‌توان شکار پرندگان را کاهش و به ترویج فرهنگ زیست محیطی کمک کرد.

وی حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان اعلام کرد و گفت: نگهداری از محیط زیست و تنوع زیستی جز با مشارکت همه جانبه مردم محقق نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه در چند روز اخیر در منطقه سراب چنگایی چند مورد تلفات پرندگان در اثر بیماری فوق حاد پرندگان مشاهده شد، اظهار کرد: به محض اطلاع مدیران جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط انجام شد و بلافاصله با همکاری اداره‌کل دامپزشکی لاشه این پرندگان معدوم سازی شد.

وی با تکذیب شکار پرندگان در شرکت کشت و صنعت لرستان گفت: هیچ‌گونه مجوزی برای شکار گونه‌های نادر در این مجتمع صادر نشده؛ از طرفی نگهداری این گونه‌های جانوری در کشت و صنعت لرستان مجوز داشته و این مجموعه به دنبال اخذ مجوز مجتمع نگهداری گونه‌های جانوری است چراکه رویکرد آن، گردشگری است.

وی کار گذاشتن دوربین‌های مداربسته حفاظتی را از دیگر برنامه‌های محیط زیست لرستان اعلام کرد و گفت: با به کار گذاشتن این دوربین‌ها شاهد ثبت تصاویر نادر از گونه‌‌های جانوری بودیم.

انتهای پیام
captcha