نیازمند مدیران شجاع هستیم / یک درصد تخلف در دستگاه قضا هم نباید باشد
کد خبر: 3904332
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی:

نیازمند مدیران شجاع هستیم / یک درصد تخلف در دستگاه قضا هم نباید باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی امروز سفر یک روزه‌ای به شیراز داشت و در این سفر در جلسات مختلفی اعم از شورای اداری استان فارس و در میان جمعی از عشایر و مردم استان حضور یافت و بازدیدهایی نیز از مراکز تابعه دستگاه قضا داشت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه امروز، 22 خردادماه سفری یک روزه به شیراز داشت و در جلسات مختلفی در این کلان‌شهر شرکت کرد.

وی در بدو ورود خود به شیراز و در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه حضور در استان‌ها از برنامه‌های جدی دستگاه قضاست، گفت: قرار بود اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه ٩٨ در استان فارس حضور پیدا کنم اما به دلیل رعایت شرایط بهداشتی و ضرورت رعایت این شرایط، سفر با سه ماه تاخیر انجام شد.

رئیس قوه قضاییه دیدار با همکاران قضایی و سازمان‌های وابسته قوه قضاییه در استان و بررسی مسائل آن‌ها را از برنامه‌های سفر یک روزه خود اعلام کرد و گفت: در این جلسه مسائل را مرور خواهیم کرد تا برخی از مشکلات در این سفر کاهش پیدا کند.

رئیسی بیان کرد: در ادامه این سفر نشستی با استاندار، مدیران استانی، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) و نماینده ولی فقیه در استان خواهیم داشت و در این جلسه نیز مسائلی چون بررسی موانع تولید و راهکارهای جهش تولید در استان فارس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

فارس؛ گسترده‌ترین حوزه قضایی کشور

وی با بیان اینکه تمایل داشتم در این سفر در جای جای استان فارس حضور پیدا کنم، گفت: از آنجا که استان فارس گسترده‌ترین حوزه قضایی کشور را به خود اختصاص داده اما به دلیل شرایط فعلی و محدودیت‌های بهداشتی توفیق حضور در شهرستان‌ها را نخواهیم داشت.

رئیسی در ادامه در جلسه دیدار با رؤسای واحدهای قضایی و مدیران سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در استان فارس با تأکید بر اینکه دستگاه قضا باید سالم بماند و هیچ‌گونه ناسلامتی در این دستگاه قابل تحمل نیست، گفت: سلامت برای همه جا یک اصل است اما برای دستگاه قضایی اصلی برتر.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز برای همه ما افتخار بزرگ خدمت این است که خدمت‌گزار و نوکر خالصانه مردم باشیم و از کار و مشکلات آن‌ها گره‌گشایی کنیم. افتخار این است که احساس کنیم روزانه گره‌ای از مردم با تلاش همکاران قضایی، کارکنان دادگستری و سازمان‌های وابسته انجام شود.

رئیسی یادآور شد: گزارش‌های مطرح شده در این جلسه از جمله کاهش گروهی پرونده‌ها، کاهش جمعیت کیفری، تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و... حاوی نکات قابل تقدیر بود که خوب است این شرایط حفظ شود.

اقدامات دستگاه قضا باید منجر به آرامش مردم شود

وی در ادامه خواستار حفظ شرایط موجود، کاهش کمیت و افزایش کیفیت برنامه‌های دستگاه قضا در استان فارس شد و گفت: بنای ما در این استان باید این باشد که مجموعه اقدامات منجر به آرامش در مردم، قانون‌مداری در مجموعه استان، توجه به نظارت‌های قانونی و ضدارزش بودن نظارت‌گریزی شود.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: یکی از نکات مهم امروز این است که تمرکز بر مولفه‌های مردم‌داری، توجه به خواست آن‌ها و رفع مشکلات زندگی آن‌ها را از افتخارات خود بدانیم.

رئیسی بر لزوم ارتقای سلامت در مجموعه قضایی کشور تأکید کرد و گفت: بنا بر آمار همکاران ما در دستگاه قضا یک درصد تخلف داریم که این یک درصد هم زیاد است. باید نسبت به رفع آن‌ها تلاش شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین از تلاش شبانه‌روزی قضات تقدیر کرد و گفت: اگر امروز پرونده یا پرونده‌های درون‌سازمانی دستگاه قضایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود حاوی این نکته است که ناسلامتی در دستگاه قضایی قابل تحمل نیست.

وی بر لزوم حفظ کرامت قاضی، کادر اداری، مردم و... تأکید کرد و گفت: شخص و سازمان باید اخلاق سازمانی و حرفه‌ای کرامت را حفظ کند و همواره در سلوک و رفتار همه همکاران مجموعه قضا حفظ کرامت جلوه‌گر باشد.

رئیسی اساس کار یک قاضی را دین قلمداد کرد و افزود: این مهم جزئی محکم برای حفظ آبروی یک قاضی در مقابل ناشایسته‌ها، نفوذها، فتنه‌ها و کجی‌ها و... است.

اولویت حق‌گرایی در تصمیم‌گیری‌های دستگاه قضا

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: نباید مجموعه دستگاه قضایی و مجموعه تصمیم‌سازان، فضاسازی را در تصمیم‌سازی‌ها لحاظ کنند بلکه یافتن و کشف حققیت حق‌خواهی و حق‌گرایی در تصمیم‌گیری‌ها اولی است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر حفظ منافع طبیعی در همه جای کشور به ویژه استان فارس تأکید کرد و گفت: اولویت ما پیشگیری از تعرض به منابع طبیعی است لذا نباید اجازه سودجویی زمین‌خواران به سرمایه‌های طبیعی داد.

وی همچنین ادامه داد: نسبت به انشعابات غیرمجاز نیز همین گونه باید رفتار شود. اگر در مقدمه کار این موضوع توسط دستگاه‌های مربوطه به ویژه وزارت نیرو رسیدگی شود، نوبت به دستگاه قضایی می‌رسد.

رئیس قوه قضاییه همچنین به پرونده سیل شیراز اشاره کرد و گفت: در این پرونده با افراد مقصر برخورد شد که حق هم همین بود اما کار درست و اساسی‌تر در پیشگیری از چنین حوادثی انجام به موقع لایروبی است.

رئیسی همچنین با اشاره به توسعه داوری‌ها که موجب کاهش تعدادی از پرونده‌های شهرستان مرودشت در استان فارس شده واکنش نشان داد و گفت:‌ توسعه میانجی‌گری از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این دوره از مدیریت قوه قضاییه است.

رئیس قوه قضاییه همچنین از تعیین تکلیف وضعیت شوراهای حل اختلاف طی ماه‌های آینده در قالب لایحه شورای حل اختلاف خبر داد و در بخش پایانی سخنان خود به سخنان رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب در ۱۴ خرداد امسال هم اشاره و بیان کرد:  رهبر فرزانه انقلاب در این سخنرانی موضوع تبیین شخصیت امام (ره) با محوریت تحول اشاره کردند چرا که امام تحول‌خواه و تحول‌گرا بود لذا مسئولان، مدیران و امت اسلامی باید در تحول‌گرایی و تحول‌خواهی از امام امت تأسی کنند، وضع موجود و مطلوب را ببینند و برای نزدیکی این دو وضعیت تلاش کنند.

لزوم ایجاد تحول در نظام اداری

رئیسی تأکید کرد: امروز در برنامه‌های تحولی باید نظام اداری مورد توجه قرار گیرد و به نظامی بر فراز انقلاب اسلامی تبدیل شود که در آن رشوه، فساد، کجی‌ها، پارتی‌بازی‌ها و... جایی نداشته باشد.

رئیس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه فارس و شهر شیراز مهد شعر و ادب و فرهنگ است و می‌تواند به عنوان الگویی برای تمام کشور باشد، گفت: این استان ذخایری برای فرهنگ است. لذا مسئولان این استان نسبت به مسائل فرهنگی باید حساس باشند. البته تمام دست‌اندرکاران فرهنگی، مالی و پولی کشور باید تلاش‌شان این باشد که ناهنجاری فرهنگی در ایران اسلامی وجود نداشته باشد.

وی در ادامه جلسات خود در میان جمعی از عشایر استان فارس حضور یافت و در این جلسه با بیان اینکه جامعه عشایری از سرمایه‌های ارزشمند و بی‌بدیل ایران محسوب می‌شود، گفت: صداقت، ایمان و ایستادگی، مقاومت و تاثیر این قشر از جامعه نسبت به حفظ انقلاب از مهم‌ترین اوصافی است که امام و رهبری به خوبی آن‌ها را شناختند.

رئیسی، ایستادگی عشایر در مقابله با انگلیسی‌ها پیش از انقلاب و حضورشان در 8 سال دفاع مقدس پس از انقلاب را نمونه بارزی از ویژگی‌های عشایر ذکر کرد و افزود: امروز جوانان و زنان عشایر علاوه بر مردان مولد هستند که کمترین استفاده از ظرفیت‌ها و منابع دارند اما بیشترین سود را با تولیداتشان عاید کشور می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه عشایر نقش بسزایی در تولید کشور با ایثارگری خستگی ناپذیری‌هایشان دارند، گفت: آن‌ها در 4 دهه گذشته امتحان خود را به خوبی پس داده و کارنامه درخشانی به جا گذاشتند.

عشایر مورد حمایت جدی قرار گیرند

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه جدی به مسئله بیمه عشایر استان فارس شده و تاکید کرد:عشایر به‌عنوان جریان مولد و مخلص انقلاب باید موردحمایت جدی قرار گیرند.

وی بر توسعه نهادهای داوری در جامعه عشایر تاکیدکرد و گفت: حل اختلاف درون عشایر با کدخدامنشی مورد استقبال دستگاه قضا است.

رئیسی همچنین خواستار جلوگیری از طرح تعرض و تصرف مراتع که زندگی عشایر را مورد تهدید قرار می‌دهد شد و گفت: مجموعه دادگستری، سازمانهای محیط زیست و مراتع و جنگل داری باید در پیشگیری از این موضوع تلاش کنند.

وی همچنین خواستار اتخاذ ساز و کاری برای تسهیل در ابلاغ الکترونیکی در مناطق عشایرنشین استان فارس شد و گفت:  مجموعه دادگستری استان باید ترتیبی اتخاذ کند که حقوق جامعه عشایرکه دسترسی به ابزارهای دیجیتال ندارند حفظ شود.

رئیس قوه قضاییه به مسئله آتش‌سوزی به ویژه در فصل پیش‌رو اشاره  و از استاندار فارس خواست تا این موضوع را در جلسه شورای اداری به بحث و بررسی بگذارد و همچنین با ساز و کارهایی برای پیشگیری از این موضوع در دستور کار قرار دهد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تقویت ایستگاه‌های رسانه ملی در مناطق عشایر نشین استان فارس شد و گفت: حق جامعه عشایری است تا از وسایل ارتباط جمعی مانند رسانه ملی بهره‌مند شود. داشته فراوانی در کشور داریم که امروز باید در مقابل بی‌عدالتی نظام استکباری و حکومت‌های غربی به آن‌ها دل ببندیم. مانند جامعه عشایری که خود سرمایه بینظیری در کشور محسوب می‌شود.

وی در ادامه از اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان فارس بازدید کرد و به استماع اظهارات تعدادی از مراجعان پرداخت و درخواست‌های آن‌ها را رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

رئیسی ضمن حضور در بخش‌های مختلف این اداره کل و ارزیابی نحوه خدمت‌رسانی به ارباب رجوع، آخرین وضعیت اجرای طرح مهم کاداستر در استان فارس را مورد پرس و جو قرار داد که مدیرکل ثبت اسناد و املاک این استان توضیحاتی را در این زمینه اعلام کرد و گفت: ۲۰ درصد اراضی ملی در طرح کاداستر تثبیت شده است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر صحیح بودن این پیشنهاد بر ضرورت حرکت سریع در مسیر تسهیل امور مردم تاکید کرد و گفت: باید در دادگستری‌ها کارشناسی، وکالت معاضدتی و دفتر بازداشت کردن سند مستقر باشد؛ یعنی یک بسته کامل از تمام اقداماتی که سرویس دهنده به قاضی هستند و خدمات قضایی به مردم می‌دهند این امر می‌تواند کار مردم را تسهیل کند و باید اجرایی شود.

نیازمند مدیران شجاع هستیم

وی در نهایت و بعدازظهر امروز در جلسه شورای اداری استان فارس حضور یافت و در این جلسه با تأکید بر اینکه برای شکل‌گیری ایرانی قوی نیازمند مدیرانی شجاع، قانونگذاری، اجرا و دستگاه قضایی قوی هستیم، گفت: به جد از چنین مدیرانی حمایت می‌کنیم.

رئیسی، رمز موفقیت جمهوری اسلامی در دوران کرونا را تدابیر حکیمانه رهبری در همه حوزه‌ها ذکر کرد و گفت: ایشان نه تنها در رهنمود که سلوک و رفتار خود نشان دادند چگونه می‌توان کار و تلاش را با رعایت مسائل بهداشتی ادامه داد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: مردم پای کار آمدند و همه حسینیه‌ها، مساجد و خانه‌های مردم به کارهای مومنانه اختصاص داده شد و این درسی است که هرجا مردم به میدان بیایند، آنجا موفقیت حاصل می‌شود.

وی به مسئله اقناع افکار عمومی اشاره و تاکید کرد: اگر در تمهید اقدمات با مردم حرف بزنیم، نتیجه خوبی خواهد داشت مثل روز ١٣ فروردین که مردم در خانه ماندند.

رئیسی اضافه کرد: یکی از نکات مهم و محوری که رهبری در ١٤ خرداد امسال در تبیین شخصیت امام(ره) فرمودند، مسئله تحول بود.امروز نیز هر کسی در حوزه‌ای باید خود را مخاطب امر ایشان به ویژه تحول در اجرای عدالت ببیند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه از نکته‌های مهم در ادارات، مسئله عدالت است، گفت: امروز تفاوت مدیریت در نظام اسلامی با همه نظام‌ها در چند مورد شاخص است. از جمله مدیران و مجریان کشور باید در ابعادی چون در برابر پروردگار، ارباب رجوع، عموم مردم و سلسه مراتب اداری و نظامات نظارتی پاسخ‌گو باشند.

لزوم همراهی بانک‌ها با تولیدکنندگان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید در شرایط  فعلی به کارخانه‌دار، واحدها و بنگاه‌های تولیدی فرصت دهند، افزود: این سئوال در قوه قضاییه در حال بررسی است که اگر بانکی خود بهره بانکی را تعیین کند، آیا نظامات اداری مانند دستگاه‌های قضایی باید ضمانت‌دار چنین تصمیمی باشند؟ این مهم مورد سوال است.

رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ بانکی حق ندارد کارگاه یا کارخانه‌ای را که تملک کرده، تعطیل و چرخ‌های تولید را از کار بیندازد، گفت: تولید جهش می‌خواهد اما آیا بانک واحد تولیدی یا کارگاهی را تملک می‌کند که چرخ تولید را بخواباند؟

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: باید مدیران با شجاعت و با جرات به میدان بیایند و با پیگیری تلاش کنند، سهم مهمی در چرخش چرخه‌های تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگرچه اعتبار و نیروی کارآمد نقش مهمی در تولید دارد اما مدیریت، در قوت کار بالاترین سهم را دارد، گفت: سنگرسازان بی سنگر کارهای نشدنی را در جنگ مقدس، شدنی کردند و ما در گام دوم با همین ظرفیت‌های موجود و اعتبارات کم باید گره‌ها را باز کنیم.

تحریم‌ها را با مدیریت و اندیشه می‌توان حل کرد

رئیس قوه قضاییه با تصریح بر اینکه معتقدیم در نظام اداری باید مدیران انقلابی نقش‌آفرین باشند، گفت: بسیاری از تحریم‌ها، تهدیدها و محدودیت‌ها را می‌توان با اندیشه و مدیریت حل و مردم را هم امیدوار کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: برنامه‌هایی برای حل مشکل واحدهای تولیدی وجود دارد که باید تلاش کرد تا در جهت اجرای عدالت، آن‌ها را به چرخه تولید بازگرداند.

وی همچنین با بیان اینکه نظام ما، نظامی عادلانه است و ذائقه نظام اداری کشور فسادناپذیر است، گفت: بنای عالم این نیست که در باطل باشد و هاضمه عالم باطل نمی‌پذیرد و اگر هم بشود، ماندگار نیست.

رئیس قوه قضاییه همچنین از دستگاه‌های اجرایی خواست نظارت‌های درون دستگاهی را فعال کنند و با بیان اینکه چرا وزارت نیرو اجازه می‌دهد چاه غیرمجاز حفر شود؟ چرا منابع طبیعی اجازه می‌دهد که رفع تصرفی انجام شود؟ گفت: قبل از برخورد قضایی باید اقدامات انجام شود تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

رئیسی افزود: یکی از مسائل استان فارس زمین‌خواری است و به‌هیچ عنوان این موضوع قابل پذیرش نیست و باید دادگستری مانع آن شود.

وی همچنین با بیان اینکه ساماندهی اتباع بیگانه باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: تعداد قابل توجهی اتباع بیگانه در استان فارس ساکن هستند که باید ساماندهی آن‌ها انجام شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

انتهای پیام
captcha