توقف رشد بورس قابل پیش‌بینی نیست / پیشنهادی به سهامداران
کد خبر: 3894302
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کارشناس بازار سرمایه:

توقف رشد بورس قابل پیش‌بینی نیست / پیشنهادی به سهامداران

رمضانی اظهار کرد: اگر سهامداران همه پول خود را وارد بورس کنند با هر لغزشی ممکن است درصد زیادی ضرر کنند. بنده هم معتقدم بورس نسبتاً رشد بیش از حدی داشته است اما اینکه آیا این رشد به زودی متوقف خواهد شد واقعاً قابل پیش‌بینی نیست.

در روزها و هفته‌های اخیر، بورس ایران رشد قابل توجهی را تجربه کرده و شاخص آن به  800 هزار واحد نزدیک می‌شود. از سوی دیگر در این ایام تعداد زیادی از مردم برای دریافت کد بورسی و سرمایه‌‌‌گذاری در بازار سهام به کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت هجوم برده‌اند. این وضعیت برخی را نیز نگران کرده و معتقدند که ممکن است بازار سرمایه از هوشمندی و حرفه‌ای‌گری خارج شده یا حتی منجر به افزایش حباب در بورس و ریزش بازار سهام کشور شود؛ هرچند که با توجه به حمایت قاطعانه دولت از بازار سرمایه، به نظر می‌رسد که رشد شاخص همچنان صعودی باشد. 

علیرضا رمضانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه و هجوم مردم برای دریافت کد سهامداری و آثار آن بر اقتصاد و بورس کشور گفت: گفتن اینکه بورس حباب دارد، با اما و اگرهای بسیاری همراه است و در واقع به تحلیل‌ها و برداشت‌های مختلف بستگی دارد لذا ممکن است برخی معتقد باشند که بورس دارای حباب است و به زودی ریزش خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


ورود حجم زیاد نقدینگی به بورس

وی با اشاره به رشد زیاد بورس ادامه داد: از سوی دگر برخی نیز ممکن است بگویند جریان ورود نقدینگی خوب به بازار سرمایه، باعث رشد این بازار خواهد شد اما برداشت بنده این است که اگر بخواهیم بر اساس تحلیل تکنیکال به وضعیت بازار سرمایه نگاه کنیم، بورس رشد زیادی داشته و علت اصلی این رشد هم، نه رشد واقعی شرکت‌ها بلکه مسائلی نظیر قیمت دلار است که بالاتر رفته است.

از منظر کسی‌که به عنوان یک سرمایه‌گذار کم‌ریسک به بازار سرمایه نگاه می‌کند و سعی‌اش بر این است که عملیات بورسی وی کم‌ریسک باشد می‌توان گفت که باید 20 تا 30 درصد از نقدینگی خود را حفظ کنیم تا در تلاطمات و ریزش‌های بورس، بتوانیم خودمان را روی آب نگه داریم

رمضانی درباره تأثیریات هجوم نقدینگی بر افزایش رشد بازار سرمایه اظهار کرد: در کنار این موضوع، حجم زیادی از نقدینگی از سوی افراد حقیقی و حقوقی وارد بورس شده است. تا موقعی که این حجم از نقدینگی در بورس وجود دارد، این صعود ادامه خواهد داشت اما اینکه چه موقع، این نقدینگی از بورس خارج شود واقعاً قابل پیش‌بینی نیست.

بورس رشد زیادی داشته است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما از منظر کسی‌که به عنوان یک سرمایه‌گذار کم‌ریسک به بازار سرمایه نگاه می‌کند و سعی‌اش بر این است که عملیات بورسی وی کم‌ریسک باشد می‌توان گفت که باید 20 تا 30 درصد از نقدینگی خود را حفظ کنیم تا در تلاطمات و ریزش‌های بورس، بتوانیم خودمان را روی آب نگه داریم.

رمضانی افزود: در غیر این‌صورت اگر سهامدارانی‌که همه پول خود را وارد بورس می‌کنند با هر لغزشی ممکن است درصد زیادی ضرر کنند لذا اگر بخواهیم به صورت کلی به این مقوله نگاه کنیم، بنده هم معتقدم بورس نسبتاً رشد بیش از حدی داشته است اما اینکه آیا این رشد به زودی متوقف خواهد شد واقعاً قابل پیش‌بینی نیست.

دو علت اصلی صعود بورس

رمضانی با بیان اینکه ممکن است بخشی از نقدینگی موجود در بورس به سمت بازارهای موازی برود، تأکید کرد: به محض اینکه بازارهای موازی راه بیفتد و مثلا قیمت دلار ثابت شده و حتی کم شود به احتمال زیاد بخشی از این نقدینگی به سمت بازارهای موازی همانند بازار طلا و ارز و سایر بیزینس‌ها سرازیر می‌شود. در آن‌صورت مسلماً خروج نقدینگی می‌تواند باعث ریزش بورس شود اما اینکه این ریزش چقدر باشد به همان حجم خروج نقدینگی بستگی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: لذا علت اصلی صعود و وضعیت این روزهای بورس، قیمت دلار و افزایش حجم نقدینگی در بورس است که باعث می‌شود تقاضا زیاد شود و هرچقدر هم که یک سهم یا سهامی کم‌ارزش باشند وقتی تقاضا برای آن وجود داشته باشد رشد خواهد کرد. اینها دو علت رشد بی‌وقفه بازار بورس است؛ هرچند که ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد.

رمضانی در پایان گفت: البته سخنانی که بیان شد شامل همه سهم‌ها نمی‌شود بلکه برخی از سهم‌ها ممکن است ارزنده باشند اما به هر حال، بازار دارای یک حباب نسبی است و به هر تحلیلی حساب کنیم، دست کم بخشی از سهم‌های بازار دارای حباب هستند و ارزش آن‌ها در بازار سرمایه بیش از اندازه شده است؛ در حالی‌که قیمت واقعی آنها تا این اندازه نیست.

انتهای پیام
captcha