ریشه‌های مخالفت با پیامبران
کد خبر: 3843460
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

ریشه‌های مخالفت با پیامبران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که ریشه مخالفت برخی افراد با پیامبران جهل، خودخواهی، تعصب کورکورانه و پایبندی به اعتقادات خرافی بود، گفت: عدم آگاهی برخی افراد نیز ریشه مخالفت با پیامبران الهی است.

ریشه‌های مخالفت با پیامبرانبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، جمعه، بیست و نهم شهریور در جلسه تفسیر هفتگی قرآن‌ کریم که در جمع کارکنان سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، با اشاره به نکات تفسیری آیه ۶۹ سوره احزاب با مضمون «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ آذَوْا مُوسى‌ فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً»، اظهار کرد: موضوع و محتوای آیه توصیه خداوند متعال به پرهیز از آزار و اذیت پیامبران الهی است.

وی با ذکر این مطلب که پیامبر اکرم(ص) بعد از تشکیل حکومت در مدینه، مورد آزار و اذیت قرار گرفت، بیان کرد: خداوند به آزاردهندگان به پیامبر(ص) هشدار می‌دهد؛ چراکه وقتی پیامبران به سراغ مبارزه می‌رفتند با سرپیچی و مخالفت مواجه می‌شدند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که کار اول پیامبران جنبه ایجابی داشت که نمونه آن دعوت به توحید، نیکی، عدالت، معروف و خوبی‌ها است، اضافه کرد: وقتی پیامبران دعوت ایجابی داشتند کمتر مورد هجمه و آزار قرار می‌گرفتند اما کار دیگر پیامبران الهی برای برخی دشمنان هزینه داشت و آن کار مبارزه پیامبران با جهل خرافات و طاغوت بود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که خداوند متعال برای هر امتی رسولی قرار داد و آن رسول مردم را  دعوت به عبادت می‌کرد، ادامه داد: کار سلبی پیامبران با واکنش برخی افراد مواجه می‌شد و عده‌ای در برابر پیامبران می‌ایستادند این در حالی‌است که پیامبران برای اصلاح تلاش می‌کردند.

امام جمعه خرم‌آباد با یادآوری این مطلب که خداوند به اعمال انسان‌‌ها آگاه است، ادامه داد: کار پیامبران دارای دو جنبه ایجابی جنبه سلبی است در بخشی که مربوط به جنبه سلبی است عده‌ای مخالفت می‌کردند اما تا زمانی‌که کار پیامبران جنبه سلبی داشت کسی با آنان کاری نداشت.

تهمت و افترا از مشکلات مبتلابه جامعه است

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که ریشه مخالفت برخی افراد با پیامبران جهل، خودخواهی، تعصب کورکورانه و پایبندی به اعتقادات خرافی بود، گفت: برخی مراسم ریشه خرافی دارد که نمونه آن قمه‌زنی است که ناشی از اعتقادی خرافی است.

وی عدم آگاهی برخی افراد را ریشه مخالفت با پیامبران الهی برشمرد و با یادآوری این مطلب که امور شهوانی از دیگر عوامل مخالفت برخی افراد با پیامبران الهی است، اضافه کرد: گاهی آزار دادن پیامبران به‌صورت زبانی و گاهی آزار دادن به‌صورت جسمی بود به طوری که گاهی خاکروبه بر سر پیامبر اکرم(ص) می‌ریختند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که در این آیه منظور از آزار و اذیت کردن پیامبران، تهمت و افترا به حضرت موسی است، اضافه کرد: امروز متأسفانه تهمت و افترا از مشکلات مبتلابه جامعه است در صورتی‌که به استناد به آیات قرآن مسلمان نباید مانند کسانی باشد که تهمت و افترا می‌بندند.

انتهای پیام

captcha