لازمه کرامت انسانی ارتقای علم و بصیرت است
کد خبر: 3841917
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

لازمه کرامت انسانی ارتقای علم و بصیرت است

گروه فرهنگی ــ امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که کرامت انسانی در سایه ارتقای علم، بصیرت و تحصیل علم حاصل می‌شود، بیان کرد: مردم با بالا بردن بصیرت و علم و دانش، کرامت خود را ارتقا می‌دهند.

بالا بردن علم و بصیرت؛ لازمه ارتقاء کرامت انسانیحجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا بیرانوند، امام‌ جمعه بیرانشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که قیام عاشورا دارای شاخصه‌ها و ثمرات مختلف و در ابعاد مختلف است، اظهار کرد: یکی‌از ثمرات قیام حسینی احیای کرامت انسانی و ارج نهادن به منزلت انسان بود.

وی با ذکر این مطلب که در زمان معاویه و حکومت اموی مردم ذلیلانه مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند، ادامه داد: در زمان حکومت معاویه کرامت انسانی رو به زوال رفته بود، بدین صورت که حکومت معاویه مردم را به‌عنوان بردگانی سرسپرده تلقی می‌کرد.

حجت‌الاسلام بیرانوند با یادآوری این مطلب که با قیام امام حسین(ع) در عاشورا کرامت انسانی احیا شد، اضافه کرد: از دیدگاه قرآن انسان از جایگاه و کرامت خاصی برخوردار است چنان‌که در آیه ۷۰ سوره اسراء آمده است که ما فرزندان بنی‌آدم را گرامی داشتیم.

امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که بنا بر آیات قرآن کریم فرزندان بنی‌آدم مورد احترام هستند، اضافه کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است عزت و احترام مؤمن از کعبه بالاتر است که این آیات و روایات دلیل بر کرامت والای انسانی است.

وی با یادآوری این مطلب که در اثر سوء‌استفاده حاکمان اموی و ظلم و ستم معاویه بر مردم، حرمت انسان‌ها از بین رفته بود، اضافه کرد: امام حسین(ع) با قیام خود حرمت انسانی را که خداوند به انسان عطا کرده است را بازگردانید.

حجت‌الاسلام بیرانوند افزود: در روایتی آمده است که مرد صحرانشینی نزد امام حسین(ع) آمد بعداز عرض سلام نیاز خود را با ذکر مقدمه‌ای بیان کرد و عرض کرد از جد شما شنیدم که نیازهای خود را با چند گروه درمیان بگذارید نخست کسی‌که از شرافت حسب و نسب برخوردار است؛ دوم کسی‌که سخاوتمند است و سوم کسی‌که حامل حقایق قرآن باشد و من تمام ویژگی‌ها را در شما یافتم، بعداز آن بود که امام حسین(ع) نیاز آن فرد را برطرف کرد.

امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که کرامت انسانی در سایه بالا بردن علم، بصیرت و تحصیل علم است، بیان کرد: مردم با بالا بردن بصیرت و علم و دانش، کرامت خود را ارتقا می‌دهند.

انتهای پیام

captcha