لزوم تصویب طرح توسعه اسناد رسمی در مجلس
کد خبر: 3841678
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

لزوم تصویب طرح توسعه اسناد رسمی در مجلس

گروه فرهنگی - رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر این‌که باید توسعه سند رسمی را در کشور داشته باشیم، عنوان کرد: برای رسیدن به این مهم باید طرح توسعه اسناد رسمی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

لزوم تصویب طرح توسعه اسناد رسمی در مجلسبه گزارش ایکنا از لرستان، ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پنجشنبه، ۲۱ شهریور در آیین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، اظهار کرد: دلال‌ها و کار چاق کن‌هایی که در راهروهای ادارات ثبت اسناد پرسه می‌زنند شناسایی شده و به دستگاه قضایی معرفی شوند.

وی با ذکر این مطلب که یکی از محورهای تحول دستگاه قضایی تکریم همکاران است، افزود: این امر نیز از طریق قطع کردن دست کسانی است که به حیثیت این همکاران لطمه می زنند، محدود افراد سودجویی هستند که حیثیت قشر عظیم همکاران ما را زیر سوال می برند.

خداییان با تاکید بر اینکه اگر کسی مبلغ جزئی هم رشوه گرفت نباید اجازه داد که وارد سازمان شود و باید از طریق دستگاه قضایی مورد برخورد قرار گیرد، افزود: همکاران ما پاکدست، پر تلاش و سخت کوش هستند و باید به معیشت آنها توجه کرد و نباید اجازه داد به حیثیت آن‌ها لطمه وارد شود.

وی بر تکمیل بانک جامع املاک، تصریح کرد: با این اقدام باید تمام اراضی ملی، دولتی و املاک مردم دارای سند کاداستری شوند.

خداییان بر در اولویت قرار گرفتن مبارزه با فساد در سازمان ثبت اسناد و املاک تاکید کرد و یادآور شد: سازمان ثبت اسناد و املاک در سلامت جامعه و مبارزه با فساد بسیار تاثیر گذار است، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون خدمت به مردم ارائه می دهیم و اولین اقدامی که باید در دستور کار ما باشد کوتاه کردن دست مفسدین اقتصادی و زمین خواران از این سازمان است.

خدائیان با اشاره به اینکه اگر محدود افرادی از همکاران ممکن بوده که با اینها همکاری داشته باشند، دست آنها با برخورد های سریع و قاطع قطع شود، عنوان کرد: به هیچ وجه نباید بپذیریم حتی یک نفر فاسد در دستگاه قضائی و سازمان های تابعه آن وجود داشته باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر این‌که این سازمان در رشد و توسعه جامعه بسیار تاثیر گذار است، اضافه کرد: این سازمان، درآمد زا است، میلیاردها تومان در سال پول از درآمدهای سازمان به خزانه واریز می شود و چندین برابر بودجه سازمان به خزانه دولت واریز می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که یکی از پدیده‌هایی که امروز در جامعه رواج دارد و زمینه فساد و سوء استفاده را فراهم می کند اسناد عادی و معاملاتی است که از طریق سند عادی انجام می شود، خاطرنشان کرد: در این راستا باید طرح توسعه اسناد رسمی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

خداییان با تاکید بر این‌که یکی از روش‌های پولشویی خرید و فروش‌هایی بوده که با سند عادی انجام می‌شوند، افزود: یکی از برنامه‌های ما توسعه اسناد رسمی است که طرح آن در مجلس و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است چراکه با تحقق این مهم از پولشویی جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ذکر این مطلب که بانک جامع شرکت‌ها باید تهیه و به روز رسانی شود، افزود: بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار شرکت در کشور داریم که خیلی از آن‌ها فقط ثبت شده هستند اما فعالیت خاصی ندارند.

وی با ذکر این مطلب که این سازمان سالانه چندین هزار میلیارد تومان درآمد دارد، گفت: وصول مالیات یکی دیگر از اقدامات این سازمان است و تاکید شده که سازمان امور مالیاتی به صورت الکترونیکی با سازمان ثبت اسناد در ارتباط باشد.

خداییان با اشاره به وصول مطالبات بانک ها از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک، افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات معوقه بانک ها را داشته ایم و اگر بتوانیم اجرای اسناد ثبت ها را فعال کنیم چند برابر این میزان از مطالبات بانک ها که در دست افراد محدوی هستند را وصول کنیم.

بسیاری از معاملات ربویی توسط مشاوران املاک انجام می شود

محمد رزم ، رئیس‌کل دادگستری لرستان در این آیین، با بیان این‌که این سازمان جزو سازمان‌های حاکمیتی تحت امر قوه قضاییه است، افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک نقش مهمی در برقراری نظم عمومی، نظم اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد، همچنین سبب تثبیت مالکیت‌های دولت و مردم می‌شود.
وی با بیان این‌که طرح کاداستر یکی از طرح‌هایی است که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک اجرایی می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح اختلافات ملکی و اراضی برطرف و از سوء استفاده ها جلوگیری می‌شود.
رئیس کل دادگستری لرستان با بیان این‌که خروج از ثبت سنتی و حرکت به سمت روش‌های نوین از اقدامات خوب سازمان ثبت بوده است، افزود: همچنین این سازمان یکی از بسترهای موثر برای اقتصاد و توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود که ایجاد اشتغال و رفع بیکاری تاثیر گذاربوده است.
وی به موضوع اجرای قانون ثبت اسناد اشاره کرد و با بیان اینکه ضرورت دارد رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توجه و اهتمام ویژه ای به واحدهای ثبت اسناد لرستان داشته باشد، تاکید کرد: با اجرای این قانون در حوزه های مختلف نظارت بیشتری بر شرکت هایی که از سالهای قبل ثبت شدند در حالی که تعطیل و غیرفعال بودند می شود.
رئیس کل دادگستری لرستان بر شناسایی و ابطال این شرکت ها تاکید کرد و با اشاره به اینکه دستگاه مربوطه نسبت به حضور و غیاب این شرکت ها و فعال و یا غیر فعال بودن آنها وظیفه دارد و باید تعیین تکلیف شوند، خاطر نشان کرد: باید این مهم اجرایی شود.
وی با اشاره به فعالیت مشاورین املاک و بنگاه های معاملاتی، افزود: باید روی مشاورین املاک نظارت جدی انجام و طرحی تهیه تاتکلیف این مشاوران املاک مشخص شود.
رزم با تاکید بر اینکه بسیاری از معاملات ربویی توسط مشاوران املاک انجام می شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات موجود در ادارات ثبت اسناد و املاک، این نهاد باید همچنان تحت نظر قوه قضائیه باشد.
رئیس کل دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه ثبت اسناد و املاک از بازوان قدرتمند دستگاه قضایی است، تصریح کرد: چنانچه این سازمان تحت نظر قوه قضائیه باشد از سوء استفاده ها، اهداف سیاسی و ... جلوگیری خواهد شد.

بیش از 49 هزار هکتار نقشه حریم رودخانه‌‌ها در سامانه ثبت شده است

داریوش چهری، مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک لرستان نیز در این آیین با بیان این‌که بیش از یازده میلیون برگ از پرونده‌های ثبتی استان آرشیو و به‌صورت فایل الکترونیکی نگهداری می‌شوند، افزود: واحدهای ثبتی پلدختر، خرم آباد و الشتر گردش فیزیکی پرونده‌ها را ندارد و به روز رسانی آمار و اطلاعات بصورت ثانیه‎ای رخ می‎دهد.
وی با بیان اینکه 4411 دفتر املاک اسکن و در فایلهای الکترونیکی نگهداری می‌شود، بیان کرد: تمام واحدهای ثبتی مجهز به سیستم اطفاء حریق هوشمند هستند.
مدیر کل سابق ثبت اسناد و املاک لرستان اضافه کرد: 1000 متر مربع به سرانه فضای ما اضافه شده است.
چهری گفت: یکی از حیاتی ترین بحث‌ها کاداستر است که اقدامات خوبی هم انجام شده و قرار پهبادی را خریداری و نقشه ها بصورت پروازی تهیه و از این حالت سنتی پرونده‌ها را خارج و بانک جامع کاداستر را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه در شش سال اخیر تاکنون 226 هزار و 563 فقره سند مالکیت در استان صادر شده است، عنوان کرد: همچنین 422 هزار استعلام را جواب دادیم و 6103 فقره شرکت در استان ثبت و 427 فقره شرکت ابطال شده است.
مدیر کل سابق ثبت اسناد و املاک لرستان بیان کرد: 12 هزار و 332 پرونده اجرایی در استان تشکیل شد که قسمت عمده آن مربوط به برنامه ششم توسعه است.
چهری با اشاره به اینکه در 6 سال اخیر 1028 فقره رای صادر شد، آرایی که به ندرت در شورای عالی ثبت نقض شده است، گفت: در این مدت دفاتری بودند که تخلفاتی می‌کردند که با دفترخانه ای با 62 فقره تخلف برخورد کردیم و سالانه 200 کیفر خواست در دفاتر اسناد رسمی داشته‌ایم که در مجموع 732 رای صادر شده است.
وی با بیان این‌که در این مدت 6 سال، درآمد سازمان ثبت اسناد و املاک استان 58 میلیارد تومان بوده که 142 میلیارد تومان به خزانه واریز شده است،گفت: 377 میلیارد تومان مطالبه بانکها را اخذ و به آنها برگردانده‌ شده است.
چهری در خصوص حریم رودخانه، سد و انهار عنوان کرد: 49 هزار و 164 هکتار نقشه حریم و بستر رودخانه‌ ها در سامانه های ما ثبت شده است.همچنین 384 هزار هکتار مناطق 4 گانه محیط زیست را جانمایی کردیم و دخل و تصرف در آن تحت هیچ شرایطی قابل انجام نیست.

انتهای پیام

captcha