مشورت و تفکر بر استخاره تقدم دارد
کد خبر: 3829470
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

مشورت و تفکر بر استخاره تقدم دارد

گروه معارف ــ مدرس حوزه علمیه بیجار با تأکید بر اینکه مشورت و تفکر بر استخاره تقدم دارد، گفت: امام حسن(ع) در این رابطه فرمودند که هیچ قومی مشورت نکرد، مگر اینکه خداوند آنها را به سوی رشد و کمال هدایت کند.

مشورت و تفکر بر استخاره تقدم دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با بیان اینکه استخاره در واقع طلب خیر از پروردگار است، اظهار کرد: استخاره یعنی از خداوند طلب خیر در انجام امور و در کاری یا عملی که انجام می‌دهم از آن خیر و برکت کثیری قسمت من شود، مثلاً قصد سفر یا معامله‌ای را دارم از خداوند در خواست می‌کنم از آن خیر و برکت فراوانی به من بدهد.

وی افزود: استخاره برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری در فقه ائمه(ع) وجود نداشت و پس از عصر ائمه این امر رایج شده و آنچه که در زمان ائمه در مورد استخاره کاربرد داشت، طلب خیر و برکت برای انجام فعلی بود.

مدرس حوزه علمیه بیجار به روایتی از امام سجاد(ع) در خصوص استخاره اشاره کرد و ادامه داد: در صحیفه سجادیه دعایی به نام دعای استخاره وجود دارد، روایت است که حضرات معصومین قبل از انجام کاری نماز می‌خواندند و از خداوند خیر می‌خواستند.

وی تصریح کرد: آنچه که امروزه در مورد استخاره مصطلح است نیز قابل‌ عمل بوده و حتی علما نیز آن را تصریح کرده‌اند، ولی عمل به جواب استخاره واجب نیست.

پناهی افزود: مشورت و تفکر بر استخاره تقدم دارد، امام حسن(ع) در این رابطه فرمودند که هیچ قومی مشورت نکرد، مگر اینکه خداوند آنها را به سوی رشد و کمال هدایت کند.

وی بیان کرد: اگر انسان بعد از مشورت و تعقل، در موارد نادر و بعید، بر سر دوراهی بماند و توانایی تصمیم‌گیری نداشته باشد، می‌تواند از استخاره کمک بگیرد، در مورد ازدواج و یا مسائل عمده و اساسی نباید بر استخاره تکیه کرد، بلکه در این موارد به ملاک و راهنمایی‌ها و اصول ائمه اکتفا کرد و علمای اخلاق نیز توصیه کردند که در انجام امور مهم زندگی نباید به استخاره عمل کرد، زیرا ممکن است سرنوشت انسان دچار تغییر شود.

مدرس حوزه علمیه بیجار به آداب استخاره اشاره کرد و گفت: استخاره چه با قرآن و چه با تسیح دعای مخصوصی دارد که موقع استخاره بیان می‌شود و همچنین شیخ‌عباس قمی در کتاب مفاتیح‌الجنان نماز ذات‌الرقاع که به جهت استخاره آمده را ذکر کرده است.

پناهی به کیفیت استخاره با قرآن و تسبیح اشاره کرد و ادامه داد: ذکر ۳ صلوات، قرائت حمد و آیت‌الکرسی، سوره قدر، سوره فلق و ناس، سوره توحید و نصر و استخاره به تسبیح و در استخاره با قرآن خواندن دعا و طلب و سپس بازکردن قرآن صفحه ۷ و سطر ۷ از جمله آداب استخاره و طلب نیکی است.
انتهای پیام

captcha