هجرت در منطق قرآن فراتر از رویکردهای تاکتیکی و گذراست
کد خبر: 3829449
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
آیت‌الله اعرافی در سیزدهمین اجلاس جامعةالمصطفی(ص):

هجرت در منطق قرآن فراتر از رویکردهای تاکتیکی و گذراست

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی العالمیه(ص) گفت: در شرایط امروز، هوشمندی روزافزون المصطفی(ص) و نمایندگان آن بیش از پیش اهمیت دارد، چراکه جامعةالمصطفی(ص) در نشر و توسعه پیام انقلاب اسلامی وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی یکم مردادماه در سیزدهمین اجلاس مدیران و نمایندگی‌های خارج از کشور جامعةالمصطفی(ص) که در ستاد مرکزی المصطفی(ص) برگزار شد، بر اهمیت بومی‌سازی و نهادسازی فعالیت‌ها تأکید کرد و با بیان اینکه شبکه‌های فکری و معرفتی باید به صورت نهادینه در عمق جوامع ریشه بدواند، تصریح کرد: نهادینه‌سازی هویت حوزوی و روحانیت در عرصه جهانی در عین پالایش عیوب آن، از رسالت‌های المصطفی(ص) به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کادرسازی و بومی‌سازی فعالیت‌ها کمترین آسیب فعالیتی را دارد، اضافه کرد: باید با مطالعات عمیق اجتماعی و آشنایی با تحولات، اقتضائات رویکرد راهبردی را فراهم کرد.

وی بر رویکرد وحدت در کثرت و تنوع و تکثر در عین وحدت در فعالیت‌های دینی و حوزوی در خارج کشور تأکید کرد و یادآور شد: باید ظرفیت تنوع و تکثر در عین آرمان‌های واحد و استاندارد‌های کلان را دنبال کنیم. جمع این دو در معادلات فکری، نکته‌ای مهم در فعالیت‌های بین‌المللی است.

پرورش نخبگان و استعداد‌های برتر

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) پرورش نخبگان و اهتمام به استعداد‌های برتر در عین توجه به استعداد‌های متوسط را مهم برشمرد و افزود: آینده کار جامعة‌المصطفی(ص)، نیازمند مدیران طراح با رویکرد راهبردی و مستقل است و صیانت از کرامت، عزت و شخصیت المصطفائیان از شروط اساسی آن به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه انسان‌های بزرگ، همواره در عرصه آزادی عمل، حفظ کرامت و شخصیت تربیت می‌شوند، اظهار کرد: جامعةالمصطفی(ص) نقش واسطه را دارد و دریچه‌ای رو به جهان است که این مهم باید مورد توجه مدیران المصطفی(ص) قرار بگیرد و نیازمند طراحی‌های اساسی و راهبردی است.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی(ص) توجه به اقتضائات رویکرد‌های مردمی و تعاملی را از الزامات طلبگی برشمرد و تصریح کرد: زیباترین رفتار و سلوک روحانیت، که برخاسته از باور تعاون و عشق‌ورزی مردمی است، باید در المصطفائیان نهادینه شود.

وی رویکرد‌های قانونمندی و توجه به رسمیت حضور را بسیار مهم برشمرد و گفت: باید ضمن فهم درست گفتمان انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، این گفتمان بی‌بدیل، عمیق و ریشه‌دار را در طبیعت عالم و فطرت بشری به درستی ارائه کنیم.

نقش المصطفی(ص) در گفتمان انقلاب اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر این که جامعة‌المصطفی(ص) در گفتمان انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: همگان باید در تعمیق و ترویج این گفتمان پویا و متعالی به رسالت الهی خویش بکوشیم.

آیت‌الله اعرافی، با بیان اینکه تا رابطه ما با خداوند متعال نورانی، صادقانه، شفاف و معنوی نباشد، نمی‌تواند در دیگر روابط عمق داشته باشد، ابراز کرد: باید سیمای فضای کار دینی و حوزوی، تجلی‌بخش رابطه عارفانه با ذات اقدس الهی باشد.

عضو هیئت امنای دانشگاه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: عشق و علاقه من به المصطفائیان گسستنی نیست و حضور در جمع نقش‌آفرینان حرکت بزرگ المصطفی(ص)، مایه مباهات و خرسندی است.

هجرت در منطق قرآن

وی به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و با تأکید بر اینکه هجرت به عنوان مقوله‌ای راهبردی مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هجرت، ترک وضعی و استقبال از وضعی دیگر برای پیگیری آرمان در شرایط جدید و پدیده‌ای تاکتیکی و مقطعی است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در منطق قرآن، هجرت فراتر از رویکرد‌های تاکتیکی، گذرا و محدود است. در منطق اسلامی و نظام‌واره قرآنی و دینی ما، هجرت و آمادگی برای آن، راهبردی و عمیقی است که آمادگی آن باید در هر مؤمنی وجود داشته باشد و این نکته باید همواره مورد توجه طراحان و برنامه‌ریزان قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هجرت در جایگاه واژگان کلیدی معارف قرآنی و روایی اسلام قرار دارد، تصریح کرد: ارزیابی مفهوم هجرت در مفاهیم کلان و تسری آن از مقوله‌های عین مکانی، شمول هجرت را بسیار گسترده‌تر خواهد کرد.

وی ضمن ارائه انواعی از تقسیمات هجرت با بیان اینکه هر قدر در هجرت‌ها از انفعال به سمت فعال حرکت کنیم، ارزش‌بخشی آن افزایش خواهد یافت، افزود: هجرت مورد نظر مبانی دینی، عموماً برای رهایی‌بخشی و آزادی‌بخشی مردم در نظر گرفته می‌شود.

هجرت راهبردی و اثربخش

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: در منطق اسلامی زمانی جایگاه هجرت متعالی می‌شود که روح باطنی آن الهی شود؛ هجرت گاهی جمعی و سازمانی و برنامه‌ای، در برخی از موارد زودگذر و در برخی از موارد پویا، راهبردی و اثربخش است. هجرت در برخی از موارد، اهدافی سیاسی، علمی و معرفتی دارد که در برخی از موارد مستقلاً مقبولیت داشته و در مواردی دیگر مقبولیت آن در گرو امر دیگری است.

عضو شورای نگهبان با تأکید بر اینکه هجرت‌های المصطفایی، برتر، والاتر و معطوف به آرمان‌های برجسته‌ای است، اظهار کرد: هویت جامعةالمصطفی(ص)، ذات مهاجرت الی‌الله دارد که نیازمند تمرین، ممارست و خودسازی است.

ظرفیت تاریخ‌سازی و تمدن‌آفرینی

وی با بیان اینکه عمر، جوانی و مسئولیت‌های ما سپری خواهد شد و تنها روح بزرگ الهی و معنوی و نیت‌های پاک و نیز هجرت‌های بزرگ الی‌الله و رسوله باقی خواهد ماند، تصریح کرد: در جای‌جای سیره انبیا و اولیای الهی هجرت‌هایی به چشم می‌خورد که امتداد اجتماعی داشته و سرنوشت جوامع را تغییر داده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به ظرفیت تاریخ‌سازی و تمدن‌آفرینی هجرت علما و با بیان اینکه ارزش هجرت‌ها به عوامل درونی و پاک‌سازی عوالم درون بستگی دارد، گفت: اگر هجرت در عین خلوص نیت، بااندیشه و حکمت همراه باشد، دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام

captcha