دودستگی در عزاداری سنتی اردبیل راه پیدا نکند
کد خبر: 3828854
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

دودستگی در عزاداری سنتی اردبیل راه پیدا نکند

گروه فرهنگی ــ امام جمعه اردبیل گفت: شایسته نیست بدعت‌ها و دودستگی‌ها در عزاداری‌های سنتی اردبیلی‌ها راه پیدا کرده و قدسیّت این مجالس را خدشه‌دار کند.

دودستگی در عزاداری سنتی اردبیل نباید راه پیدا کندبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل‌ امروز، ۳۰ تیرماه در مراسم افتتاح هیئت ربابیون اردبیل در مسجد تازه میدان اردبیل از قرآن و پیامبر و اهل بیت به‌عنوان ترازوی سنجش اعمال و تمیز حق و باطل یاد کرد و گفت: عده‌ای امروز با نام اسلام و با تفسیر نابجای قرآن سعی دارند آبروی دین و بشریت را به مخاطره بیندازند در حالی که مسئله امامت در هدایت امت جامعه یک اصل غیرقابل انکار است.

وی تعیین امام را در جامعه منوط به امر الهی دانست و بیان کرد: هر یک از ائمه اطهار(ع) در رسیدن به مقصد متعالی بشریت الگو‌های جاودانه‌ای بودند که حضرت علی(ع) در عدالت، امام حسین(ع) در شهادت، امام سجاد(ع) در عبادت و ... نمونه‌ای از این الگو‌ها و اسوه‌ها هستند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: در تشکیل حکومت آرمانی به دور از حاکمان ظالم و خودسر باید به رهبری صالح اطمینان و اعتماد کرد تا راه اصلاح جامعه و امت به خطا نرود.

عاملی دو بخش دین را عدالت و عبادت توصیف کرد و افزود: عبادتی که در آن نهی کافران و طاغوت نباشد شبیه قدرت اهریمنی است و امروز عده‌ای با حق ویژه و اجیر کردن دیگران می‌خواهند کرامت و شوکت بشریت را بشکنند در حالی که خداوند متعال در خلقت انسان‌ها آزادگی و حریت را ضرورت حیات پاک و طاهر نامیده است.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) در هر عصر و دوره‌ای الگو و نشانه هدایت امت اسلامی است؛ چرا که آن حضرت انسان صالح را معرفی می‌کند و الگوی معرفی شده اباعبدالله الحسین(ع) باید در عزا و عروسی و سیاست و انتخابات و حتی لباس پوشیدن ما مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: هیچ دینی به اندازه دین اسلام و مکتب شیعه بانشاط و سرزنده نیست؛ چرا که در هیچ آئینی اعم از بودائی، مسیحی و یهودی ۲۰ میلیون انسان آزاده دور هم جمع نمی‌شوند که در اربعین جاذبه امام حسین(ع) چنین تجمعی را شکل داده است.

کربلا نماد حیات اجتماعی دین است

عاملی کربلا را نماد حیات اجتماعی دین دانست و گفت: آنچه که تابلو و نشانه دین است عفت، حجاب، عدالت، صداقت، درستی، ایثار، عاطفه و انجام حقوق واجبه افراد جامعه است که به صراحت می‌توان گفت‌ در کشور‌های مسلمان و شیعی باید این برجستگی‌ها نمودی آشکار پیدا کنند.

وی شعار جهانی امام حسین(ع) را دوری از ذلت و حرکت به سمت عزت و حریت اعلام و اظهار کرد: آن حضرت با حرکت خود به کربلا و قیام تاریخی در حقیقت درس زیبائی‌هایی دین را به ما داده است و امروز جوانان ما باید از این مدرسه که همواره رنگ تازگی و طراوات به خود می‌گیرد توشه بردارند.

امام جمعه اردبیل در ادامه به اختلاف برخی از هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری در اردبیل اشاره و بیان کرد: نباید در دستگاه امام حسین(ع) خودخواهی‌ها و خودمحوری‌ها زمینه اختلاف و دودستگی را به وجود آورد بلکه بهتر است به حرمت امام حسین(ع) همه یکدست و منسجم در عزاداری‌ها حضور یابند.

عاملی ادامه داد: ما حساسیت هر دو طرف را کاملاً درک می‌کنیم و امیدواریم با خویشتن‌داری کار‌ها را به پیش برند تا مبادا برخی اظهارنظر‌ها اختلاف و دودستگی‌ها را شعله‌ور کند.

وی افزود: آبروی امام حسین(ع) در دست ماست و نباید به این آبرو و عظمت خدشه‌ای وارد شود و من از هر دو طرف می‌خواهم به دور از غیبت در کنار هم بنشینند و با تکیه بر نقاط مشترک به تفاهم و همدلی برسند.

امام جمعه اردبیل گفت: از جوانان انتظار داریم حرمت بزرگتر‌ها را رعایت کنند و این جای خوشحالی است که اسفندیاری به‌عنوان مدیریت این هیئت از همه بزرگان دو طرف در این مجلس دعوت کرده تا اختلاف‌نظر‌ها را کنار گذاشته و با قبول انتقاد‌ها نسبت به اصلاح و رفتار عقلانی اقدام کنند تا ما بتوانیم ثروت عظیم عزاداری سنتی امام حسین(ع) را که مخصوص اردبیلی‌هاست حفظ کنیم.

عاملی با انتقاد از برخی اظهارنظر‌های نسنجیده بیان کرد: نه تنها طشت‌گذاری بدعت نیست بلکه هر عنصری که در احیای مبانی معرفتی قیام امام حسین(ع) انجام شود در حقیقت ارزشمندترین سرمایه در صیانت از نهضت امام حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: ما نباید در عزاداری‌ها خلاف عقل و شریعت حرکت کنیم بلکه بهتر است با کنار گذاشتن برخی فعالیت‌های خلاف عقل و منطق نظیر حرکات موزون و یا موسیقی‌های نامربوط از ظرفیت جوانان در احیای عزاداری‌های سنتی اردبیلی‌ها استفاده کنیم.

امام جمعه اردبیل افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها در دیدار‌هایی که با معظم له داشتیم جوانان را مکرراً به من توصیه کرده‌اند تا از ظرفیت آن‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده شود و خوشحال هستیم که جوانان ما با حضور در هیئت‌های مذهبی احساس تعلق کرده و به نوعی عواطف پاک خود را به نمایش می‌گذارند.

عاملی در پایان بیان کرد: شایسته است عزاداری‌های ما به شکل یکدست و یکپارچه با تکیه بر نقاط مشترک و به دور از رفتار‌های احساسی انجام شود تا همچنان اردبیل در کشور و حتی خارج از آن سرآمد عزاداری ناب درر ایام محرم و صفر باشد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۱۳:۵۱
0
0
البته آنقدر يك دست شده تنوع محلات تخريب شده يكنواختي خسته كننده
captcha