اختصاص ۲۶۹۱ میلیارد تومان برای حمایت‌ از خسارت تولید
کد خبر: 3828694
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

اختصاص ۲۶۹۱ میلیارد تومان برای حمایت‌ از خسارت تولید

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: دوهزار و ۶۹۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض و دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد به‌منظور حمایت از خسارت تولید، احیای زیرساخت‌های تولید و واحد‌های خسارت‌دیده استان لرستان تخصیص یافته است.

اختصاص 2691 میلیارد برای حمایت‌از خسارت تولیدبه گزارش ایکنا از لرستان، سیدمحمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی، شب گذشته، 29 تیرماه در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان لرستان، گفت: اولین مصوبه دولت در خصوص سیل مربوط به حوزه جهاد کشاورزی بود.

وی با بیان این‌که دوهزار و 691 میلیارد تومان کمک بلاعوض و دوهزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد را به‌منظور حمایت از خسارت تولید، احیای زیرساخت‌های تولید و واحدهای خسارت‌دیده داشتیم، افزود: براساس مصوبات تعیین تکلیف شده که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری و همراهی وزارت کشور دستورالعمل چگونگی اجرا و نحوه پرداخت این تسهیلات ارزان‌قیمت را روشن کند، خوشبختانه در هر مرحله از مصوبه کمتراز ۲ روز این مهم رخ داد.

موسوی گفت: در این زمینه همکاری وزارت جهاد کشاورزی و‌ وزارت کشور تنگاتنگ بود که براساس آن اطلاعاتی در سامانه سجاد ثبت و ضبط شد و اولین بار بود در بحث نظام جبران خسارت در مخاطرات طبیعی و حوزه مدیریت بحران چنین سامانه‌ای تعریف، ضبط و ثبت شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که امروز ۲۰ هزار پرونده با بررسی سه‌لایه و دقت با حضور کمیته‌های تخصصی، بازرسی و کارشناسی تشکیل شده‌است که امید می‌رود این مهم تداوم داشته و به مرحله نهایی برسد، اظهار کرد: در بحث تخصیص، به‌محض اعلام مصوبه، ۵۰ درصد منابع تخصیصی از سازمان برنامه‌وبودجه کشور داشتیم و در یازدهم تیرماه این مبلغ در اختیار استان‌ها قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که آن‌چه در پرداخت‌ها مدنظر است درصد خسارت‌هاست، گفت: مشکل واحدهای دامداری خسارت‌ دیده حل شده است و یک فرد می‌تواند برای پرونده‌های مختلف در قالب یک کد مشخص تسهیلات و پشتیبانی را اخذ کند.

موسوی با اشاره به این‌که 5 میلیون تومان فقط و فقط برای اراضی آبی تحت خسارت سیل تعریف شده‌ است و در برخی جاها تولید سبزی و صیفی است و این رقم نمی‌تواند پاسخگو باشد، بیان کرد: به استان این اختیار داده شده که در زراعت آبی در جاهایی که در میزان خسارت و مبلغ خسارت شکاف معنی‌دار است تا ۳۰ درصد می‌تواند این رقم تسهیلات را افزایش دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای مابقی خسارات کارگروه می‌تواند ۳۰ درصد به مصوبه کارگروه شهرستانی اضافه کند، البته تصمیم‌گیری نهایی با کارگروه استان است و می‌تواند تا سقف مصوبه دولت تغییر دهد و اطلاعات برمبنای بازدیدهای میدانی و میزان خسارات برآورد شده است.

وی با اشاره به این‌که تسهیلات بانکی برای زیرساخت‌ و تسهیلات بلاعوض برای تولید پرداخت می‌شود و این دو مهم منفک از هم هستند، اظهار کرد: در بحث ورود سازمان و پژوهشگاه فضایی به این کار آن‌چه در مصوبه روی آن تأکید شده دستورالعمل ابلاغی چگونگی و نحوه پرداخت را تعیین می‌کند و در سیستم‌های نظارتی باید بر این مبنا پاسخگو باشیم.

موسوی افزود: پهنه‌های متأثر از سیل و نقشه‌های مدنظر پژوهشکده را ارائه دهید و استاندار و رئیس جهاد کشاورزی به توافق برسند که پهنه سیل مشخص شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که متد ورود پژوهشگاه قبل‌از تشکیل پرونده برای استان شفاف باشد، بیان کرد: متد حضور، حدود و روش کار پژوهشگاه فضایی باید شفاف باشد.

وی با بیان این‌که کل منابعی که داریم در سه سرفصل هستند یکی کمک‌های بلاعوض و جبران خسارات تولید، تسهیلات بانکی و کمک‌هایی برای زیرساختی در قالب اعتبارات تملک و دارایی است، اظهار کرد: اطلاعات ایستگاه‌های پمپاژ باید در سامانه ثبت شود تا موردحمایت اعتبارات تملکی قرار گیرد.

موسوی با اشاره به این‌که هرچقدر هکتار تأیید کردند براساس مصوبه دولت پرداخت می‌شود، گفت: میزان خسارت را کارگروه استان مشخص می‌کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که باید چارچوب بررسی دقیق و عالمانه باشد تا خسارات پرداخت شود، بیان کرد: برای اراضی و واحدهای تولیدی که ۱۰۰ درصد خسارت دیدند به وزارت کشور پیشنهاد دادیم که در جلسه قرارگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد که با چه کم و کیفی آن‌ها را به چرخه تولید برگردانیم.

انتهای پیام

captcha