کریمانه صحبت کنیم/ لزوم پرهیز از نیش و کنایه
کد خبر: 3828363
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

کریمانه صحبت کنیم/ لزوم پرهیز از نیش و کنایه

گروه اجتماعی ــ امام جمعه نورآباد با بیان این‌که مؤمن نباید با نیش و کنایه حرف بزند، گفت: در صحبت کردن باید به دیگران کرامت و ارزش بدهیم و همواره سخن گفتن ما با دیگران با انرژی مثبت باشد.

کریمانه صحبت کنیم/ لزوم پرهیز از نیش و کنایهحجت‌الاسلام علی‌اکبر جمیاری، امام جمعه نورآباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح ویژگی‌های سخن گفتن از دیدگاه قرآن و اهل‌ بیت(ع) اظهار کرد: بنا بر آیه ۶۳ سوره نساء «أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا» یکی‎از ویژگی‌های حرف زدن «قَوْلًا بَلِيغاً» یعنی رسا و شفاف صحبت کردن است.
وی با تأکید بر ضرورت پرهیز از نیش و کنایه زدن در گفتار و کلام، گفت: دو پهلو حرف زدن و با کنایه صحبت کردن موجب اختلاف افراد در جامعه می‌شود.
حجت‌الاسلام جمیاری با بیان این‌که مؤمنان باید بدانند که در حرف زدن باید کلام آن‌ها رسا واضح و شفاف باشد، اضافه کرد: خیلی‌ها حرف دو پهلو می‌زنند و سخن‌شان همراه با نیش و کنایه است در صورتی‌که دو پهلو حرف زدن موجب اختلاف است.
امام جمعه مردم نورآباد با بیان این‌که آدم مؤمن نباید با کنایه حرف بزند و حرف زدن باید شفاف و سریع باشد، بر لزوم پرهیز از درگوشی حرف زدن در جلسات جمعی و اجتماعی تأکید و اضافه کرد: در اجتماع و در جمع درگوشی صحبت کردن یا خندیدن زیاد صحیح نیست.
حجت‌الاسلام جمیاری ویژگی دیگر سخن گفتن از دیدگاه قرآن را کریمانه صحبت کردن برشمرد و افزود: در آیه ۲۳ سوره اسراء، با این مضمون «وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا» منظور از «قَوْلًا كَرِيمًا» یعنی این‌که کریمانه حرف بزنیم.
امام جمعه نورآباد با تشریح شروط کریمانه سخن گفتن، بیان کرد: «قَوْلًا كَرِيمًا» یعنی حرفی که به دیگران بزرگی و کرامت بدهد و برای آنان ارزش قائل شود.
وی با ذکر این مطلب که در صحبت کردن باید به دیگران کرامت و ارزش بدهیم، اضافه کرد: همواره سخن گفتن ما با دیگران باید با انرژی مثبت باشد.
حجت‌الاسلام جمیاری با تأکید بر ضرورت نام‌گذاری نام فرزندان با نام اهل‌ بیت(ع)، گفت: انتقال علم و ارائه آن به جامعه از دیگر مصادیق «قَوْلًا كَرِيمًا» است.

انتهای پیام

captcha