۵ عامل شکوفایی فرهنگ اسلامی در زمان امام رضا‌(ع)
کد خبر: 3826707
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

۵ عامل شکوفایی فرهنگ اسلامی در زمان امام رضا‌(ع)

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی‎فقیه در لرستان دوران امام رضا(ع) را دوران طلایی شکوفایی تمدن اسلامی ذکر کرد و گفت: علم‌گرایی، رونق نهضت ترجمه کتب، برپایی جلسات مناظره، نظام‌مندسازی ساختارهای باورهای شیعی بر محور ولایت و امامت از عوامل مهم شکوفایی فرهنگ اسلامی در زمان امام رضا(ع) است.

تآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح نقش امام رضا(ع) در رشد و شکوفایی تمدن اسلامی، اظهار کرد: فرهنگ اسلامی که به‌وسیله پیامبر اسلام(ص) پایه‌گذاری شد به‌وسیله ائمه(ع) رشد و شکوفایی پیدا کرد.
وی با ذکر این مطلب که مبلغان دین دوران طلایی شکوفایی تمدن اسلامی را در زمان امام رضا(ع) می‌دانند؛ لذا قرن پنجم و ششم هجری دوران طلایی تمدن اسلامی بود، گفت: پنج عامل سبب شد تا امام رضا(ع) توانست در دوران زندگی و امامت خود تمدن اسلامی را شکوفا کند.
آیت‌الله میرعمادی اظهار کرد: عامل اول شکوفایی فرهنگ اسلامی در زمان امام رضا(ع) نهضت ترجمه کتب بود به‌طوری‌که امام رضا(ع) بسیاری از کتب بیگانگان را ترجمه کرد هرچند این کتب دارای انحرافاتی بودند لکن در لابلای این کتب مطالب علمی و مفیدی وجود داشت و امام رضا(ع) از این مطالب برای شکوفایی تمدن اسلامی استفاده کرد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان حرکت علمی گسترده امام رضا(ع) و برپایی جلسات مناظره را از دیگر عوامل مهم شکوفایی فرهنگ اسلامی در زمان امام رضا(ع) برشمرد و اظهار کرد: امام رضا(ع) با برگزاری جلسات مناظره با صاحبان علم و مبلغان ادیان دیگر باعث شکوفایی تمدن اسلامی شد تا جایی‌که آن حضرت با عنوان عالم آل‌محمد(ص) لقب گرفت.
جهت‌گیری معارف اسلامی به سمت استدلال‌های عقلی
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که علم‌گرایی در زمان امام رضا(ع) فراوان بود عامل سوم شکوفایی تمدن اسلامی در زمان امام هشتم را جهت‌گیری معارف اسلامی به‌سمت استدلال‌های عقلی برشمرد و اضافه کرد: امام رضا(ع) معارف اسلامی را در قالب استدلال‌های عقلی بیان می‌کرد این در حالی بود که در زمان آن حضرت فرقه‌های فراوانی وجود داشت.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که امام رضا(ع) تمدن نوین اسلامی را بر پایه بنیاد عقلانی و بنیاد وحیانی پایه‌گذاری کرد، عامل رشد و شکوفایی تمدن نوین اسلامی در زمان امام رضا(ع) را هجرت آن حضرت به ایران و خراسان برشمرد و اضافه کرد: هجرت امام رضا(ع) هویت و فرهنگ ایرانی را تغییر داد و فرهنگ و هویت ایرانی، شیعی شد.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که حضور امام رضا(ع) باعث شکل‌گیری تمدن اسلامی در ایران شد، اضافه کرد: هجرت سنگ بنای هر تمدنی است.
امام رضا(ع) باورهای اعتقادی مردم را بر محور ولایت نظام‌مند کرد
نماینده ولی‌فقیه در لرستان عامل پنجم شکوفایی تمدن اسلامی در زمان امام هشتم را نظام‌مندسازی ساختارهای باورهای شیعی بر محور ولایت و امامت ارزیابی کرد و گفت: امام رضا(ع) باورهای اعتقادی مردم را بر محور ولایت نظام‌مند کرد.
امام جمعه خرم‌آباد افزود: انقلاب اسلامی ایران نیز به‌دنبال این است که تمدن نوین اسلامی بر پایه محور ولایت و امامت شکل گیرد.

انتهای پیام

captcha