جشن حافظ شدن ۸۱ نوجوان در حرم کریمه اهل بیت(س)
کد خبر: 3825585
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
در مراسم «طوبای کرامت» صورت گرفت؛

جشن حافظ شدن ۸۱ نوجوان در حرم کریمه اهل بیت(س)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ همایش «طوبای کرامت»، شب گذشته، ۱۷ تیر با هدف تجلیل از ۸۱ حافظان قرآن کریم در شبستان نجمه خاتون حرم در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

81 نوجوان، حافظ‌شدن خودر ا جشن گرفتندبه گزارش ایکنا از قم، همایش «طوبای کرامت» ویژه تقدیر از قرآن‌آموزان مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(ع)، شب گذشته، 17 تیرماه در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

این همایش با تلاوت دلنشین قاری نوجوان محمدمهدی علم‌خواه آغاز شد و جمعی از حافظان نور متشکل از نوجوانان و جوانان قرآنی به قرائت فرازهایی از جامعه کبیره پرداختند. 

در ادامه علی حبیبی، جوان حافظ قرآن کریم سکان اجرا را برای ارائه توانمندی چهارتن از شاگردانش برعهده گرفت؛ آیه‌ای توسط حضار تلاوت می‌شد و این حافظان، شماره صفحه، چپ و راست بودن آن، محل آیه در صفحه و مضمون کلی آن را بیان می‌کردند که سبب شگفتی حاضرین در مراسم شده و طراوات و نشاط جمعی را به ارمغان آورد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام علی اشرف‌عبدی، مدیر معارف قرآن و عترت مرکز قرآن و حدیث حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه نوگلان و حافظان قرآنی مایه فخر و مباهات جامعه اسلامی هستند، بیان کرد: آموزش مرکز قرآن و حدیث به دو صورت حضوری و غیر حضوری در دو واحد برادران و خواهران در قالب چهار گروه آموزشی قرائت، حفظ قرآن و حدیث، معارف قرآن و حدیث و تربیت مربیان خدماتی را ارائه می‌دهد.

81 حافظ برتر مرکز قرآن و حدیث تقدیر شدند

وی افزود: در مرکز قرآن و حدیث 401 دوره قرائت با هفت هزار و 474 فراگیر، 438 دوره حفظ با چهار هزار و 313 نفر فراگیر، 149 دوره معارف با چهار هزار و 25 فراگیر و 9 دوره تربیت مربی با 128 فراگیر برگزار شده‌است.

وی با یادآوری اینکه مجموعاً 997 دوره آموزشی با 15 هزار 940 فراگیر در مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت برگزار شده‌ است، گفت: تعداد حافظان کل تقدیر شده از سال 90 تا سال 97 در مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت مجموعاً بانوان و آقایان 500 نفر بوده‌ و در سال 98 نیز تعداد 81 نفر حافظان برتر این مرکز هستند که امروز با حضور تولیت محترم آستان مقدس کریمه اهل‌بیت از آن‌ها تقدیر ویژه به عمل می‌آوریم.

عطر قرآن به مناطق محروم قم می‌رسد

حجت‌الاسلام مهدی احمدی، معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) نیز در این مراسم بیان کرد: مرکز قرآن و حدیث به مناسبت دهه کرامت در حدود 50 مسجد مناطق محروم استان قم دوره‌های قرآنی را آغاز کرده‌ است و هدف اصلی این است که دوره‌های قرآنی عمومیت بیشتری پیدا کند و علاوه بر آن استعدادهای برتری که در مناطق محروم هستند شناسایی شوند.

رونمایی از سامانه آموزش مجازی قرآن

در ادامه احمدی از سامانه آموزش مجازی قرآن کریم مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) رونمایی کرد و افزود: در راستای گسترش آموزش‌های قرآنی و حدیثی دوره‌های قرآنی در فضای مجاری نیز گسترش پیدا کرده؛ لذا این سامانه در اسرع وقت در فضای مجازی به صورت عمومی راه‌اندازی می‌شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

در ادامه مراسم آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) بیان کرد: هر کتابی که از نظر معارف و علم و..دارای سطوح عالیه باشد اما بالاخره بعد از مدتی خواندن و تحقیق کردن طراوت و تازگی آن کاهش می‌یابد اما هر اندازه که قرآن کریم مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد و عصر و نسل تجدید می‌شود طراوات قرآن همچنان باقی است و کهنه نمی‌شود و تا قیامت نیز طراوت و تازگی خود را حفظ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم دو نوع مراجعه‌کننده دارد، افزود: بعضی افراد برای اینکه بیاموزند به آن مراجعه می‌کنند که به آن‌ها متقین می‌گویند ولکن کسانی که با غرض گناه‌آلود و شرک‌آلود به قرآن مراجعه می‌کنند و ظالم به نفس خود و دیگران هستند قطعا جز خسارت از این قرآن بهره‌ای نخوهند برد.

حافظان قرآن؛ محافظان کتاب الهی

سعیدی یادآور شد: قرآن کتاب روز است یعنی هرکس در هر عصر  و با هر نسلی به آن مراجعه کند عنصری جدید و مناسب با عصر و آن نسل خواهد دید و چاره‌ساز مردم آن زمان خواهد بود؛ لذا کشف این معنا نیاز به توضیح و تبیین دارد و باید کسانی باشند که بفهمند و باور کنند و عناصر روشنی‌بخش زندگی انسان را متناسب با نیاز او در آن زمان استخراج کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از چهره‌های شاخص تبیین معنای قران کریم امان خمینی(ره) بود، اظهار کرد: امروزه حافظان عزیز لازم است از قرآن محافظت کنند و تطبیق این آیات کریمه با نیازهای جامعه را بشناساند و پس از اینکه خود به پیام آیات عمل کردند، در سه سطح خود، خانواده و جامعه جاری کنند؛ حفظ قرآن کریم یک هدف نیست بلکه یک گام بلند به شمار می‌رود و آن محافظت از قرآن است.

یادآور می‌شود که در پایان این مراسم در مراسمی ویژه 81 حافظ برتر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(ع) لوح تقدیر خود را از دستان تولیت محترم آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) دریافت کردند و مورد تشویق ویژه حاضرین قرار گرفتند.

انتهای پیام

captcha