نقش تربیتی معلمان فعال قرآنی و الگوپذیری دانش‌آموزان
کد خبر: 3825036
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

نقش تربیتی معلمان فعال قرآنی و الگوپذیری دانش‌آموزان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک مدرس و فعال قرآنی گفت: معلمان فعال قرآنی به‌عنوان الگوی مستقیم دانش‌آموزان نقش مؤثری در تربیت این قشر دارند.

نقش تربیتی معلمان فعال قرآنی والگوپذیری دانش‌آموزانمهرداد اسماعیل‌زاده، مدرس قرآن در دارالقرآن آموزش و پرورش استان مازندران و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص نقش تربیتی معلمان فعال در زمینه قرآن و عترت و تأثیر آن بر دانش‌آموزان بیان کرد: تا پیش از اینکه مدرس قرآن در دارالقرآن آموزش و پرورش باشم، حدود پنج سال در مقطع ابتدایی تدریس می‌کردم و تأثیرات تربیتی قرآن بر رده سنی این مقطع را دیده‌ام.
الگوی مستقیم دانش‌آموز، معلم است
وی افزود: معلمی که با قرآن انس دارد، سعی می‌کند رفتار و منش قرآنی داشته باشد؛ چرا که الگوی مستقیم و تأثیرگذار یک دانش‌آموز، معلمش است و چه بسیار دانش‌آموزانی که حتی روی حرف پدر و مادر حساب باز نمی‌کنند اما از معلم خود الگو می‌گیرند.
اسماعیل‌زاده ادامه داد: حتی والدینی هستند که برای القای برخی از موارد تربیتی به فرزند خود از معلمان کمک می‌گیرند و این خود نشان از تأثیرگذاری فرهنگیان و معلمان بر این قشر آینده‌ساز جامعه دارد.
این مدرس قرآن اظهار کرد: وقتی یک معلم با آموزه‌های قرآنی انس دارد و با مفاهیم قرآنی آشنا است، قطعاً با رفتار قرآنی در برخورد با دانش‌آموزانش می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.
نفر اول چهارمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان کشور در رشته حفظ کل گفت: دانش‌آموز به‌ویژه در سنین ابتدایی نسبت به رفتار و سکنات معلم خود علاقه نشان می‌دهد که اگر این رفتار و سکنات قرآنی باشد، طبیعتا در دانش‌آموز نهادینه خواهد شد.
راهکار جذب دانش‌آموزان به عرصه قرآن
اسماعیل‌زاده در خصوص راهکارهای جذب دانش‌آموزان به سمت قرآن و آموزه‌های این کتاب آسمانی، بیان کرد: البته در این خصوص، نظرات متفاوت وجود دارد، اما به نظر من با توجه به اینکه قرآن لحن زیبایی دارد، اگر از ظاهر قرآن یعنی تلاوت آغاز کنیم، اولین گام در جذب مخاطب را برداشته‌ایم.
این فعال قرآنی و حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: از آنجا که مخاطبان ما در رده سنی کودک و نوجوان قرار دارند، بر این اساس گام دوم برای مجذوب کردن دانش‌آموزان در کنار تلاوت قرآن، انتخاب آیاتی از قصص قرآنی که برای این قشر جذابیت دارد، مانند داستان پیامبران است.
وی تصریح کرد: طرح تشویق اردویی، جایزه‌ای، معنوی و ... برای دانش‌آموزانی هم که علاقه‌مند هستند در عرصه حفظ قرآن کریم ورود کنند، داریم. این تشویق برای حفظ قرآن منوط بر تغییر رفتار دانش‌آموز مطابق با آموزه‌های قرآنی است.
مدرس قرآن در دارالقرآن آموزش و پرورش استان مازندران و حافظ کل قرآن کریم گفت: بزرگترین دغدغه معلمان و فرهنگیان فعال در حوزه قرآنی این است که متأسفانه خانواده‌ها بیشتر از اینکه به درس قرآن اهمیت دهند به دروس نظری و پایه اهمیت می‌دهند، البته من نمی‌گویم که این دروس فاقد اهمیت و یا کم اهمیت هستند، بلکه هر چیز به جای خود است.
نگرانی والدین از تغییر مسیر معنوی فرزندانشان
این مدرس قرآن اضافه کرد: غرق شدن دانش‌آموزان در این دروس باعث شده از درس قرآن و آموزه‌های معارفی این کتاب انسان‌ساز باز بمانند. متأسفانه سیستم آموزش و پرورش طوری است که دانش‌آموز از همان پایه ابتدایی وارد دروس محض شده و این روند تا دبیرستان ادامه دارد، آنجاست که والدین از تغییر مسیر معنوی فرزند خود نگران می‌شوند، در حالیکه باید از ابتدا به این فکر می‌کردند و نسبت به درس و کلاس قرآن از همان پایه ابتدایی توجه و اهتمام می‌ورزیدند.
اسماعیل‌زاده گفت: یکی از نکاتی که باید والدین به آن اهتمام کنند، این است که فرزندان خود را لااقل در ماه مبارک رمضان به جلسات و محافل قرآنی که در مساجد برگزار می‌شود ببرند، تا کم‌ کم با قرآن انس بگیرند.
سختی جذب دانش‌آموزان به سمت فعالیت‌‎های قرآنی
مدرس قرآن در دارالقرآن آموزش و پرورش استان مازندران و حافظ کل قرآن کریم گفت: در فضای کنونی جامعه، با توجه به وجود شبکه‌های مجازی و مواردی از این قبیل، جذب دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی برای ورود به عرصه قرآنی بسیار سخت است؛ لذا خانواده‌ها باید همکاری لازم را با معلمان داشته باشند و در کنار کلاس‌های ورزشی و هنری نیز برای مأنوس کردن فرزند خود با قرآن، وی را در کلاس قرآن ثبت‌نام کنند.
انتهای پیام

captcha