برخورد با معلمان قرآنی که مانع ورود دانش‌آموزان به کلاس می‌شوند
کد خبر: 3824883
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
مدیرکل آموزش‌‌وپرورش استان همدان در پاسخ به ایکنا؛

برخورد با معلمان قرآنی که مانع ورود دانش‌آموزان به کلاس می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جامعةالقرآن به دلیل عدم همسویی با فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش‌وپرورش و عدم پیگیری آموزش‌های تخصصی قرآن و توجه صرف به امر «حفظ» نتوانسته ارتباط خوبی با این مجموعه برقرار کند و یاری‌رسان خوبی برای آموزش‌وپرورش باشد.

برخورد با معلمان قرآنی که مانع ورود دانش‌آموزان به کلاس شده‌اند/ همسو نبودن جامعة‌القرآن و آموزش‌و‌پرورش در امر قرآنیچندی پیش در پی مصاحبه یکی از مربیان جامعة‌القرآن استان همدان با خبرگزاری ایکنا مبنی بر «ممانعت برخی مدارس از ورود دانش‌آموزان قرآنی به کلاس» مطالبی مبنی بر بحث‌وجدل تعدادی از معلمان قرآن و حتی مدیران مدارس با دانش‌آموزان یا والدین آنان جهت تبعیت از معلم در قرائت قرآن به زبان فارسی و در موارد بدتر ممانعت برخی مدارس از ورود دانش‌آموزان قرآنی به کلاس منتشر شد.

مدیرکل آموزش‌‌وپروش در پاسخ به پیگیری‌های ایکنا مبنی بر ممانعت برخی مدارس از ورود دانش‌آموزان قرآنی در کلاس‌های قرآن گفت: این موضوع عمومیت ندارد.

محمد پورداود، مدیرکل آموزش‌‌وپروش استان همدان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف این مجموعه، توسعه و ترویج تعالیم قرآن و عترت میان دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن در طول سال تحصیلی در مدارس، برگزاری دوره‌های توانمندسازی آموزش قرآن ویژه معلمان ابتدایی، آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در سطح دارالقرآن‌ها از دیگر برنامه‌های این مجموعه در حوزه قرآن است.

مدیرکل آموزش‌‌وپروش استان همدان افزود: اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، اجرای طرح فجر قرآن، نهضت ملی حفظ جز 30 قرآن کریم و تقویت برنامه‌های آموزشی قرآن در معاونت ابتدایی از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش در راستای تقویت و ترویج آموزش عمومی قرآن کریم است.

پورداود اشاره‌ای به برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه نماز کرد و گفت: برگزاری مراسم جشن تکلیف دانش‌آموزان در آستانه سن تکلیف به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای برگزاری نماز جماعت در سطح مدارس و شرکت دانش‌آموزان در نماز جمعه از برنامه‌های این مجموعه در حوزه نماز است.

کمبود نیرو در دارالقرآن‌های وابسته به آموزش‌وپرورش
وی ادامه داد: حضور مسئولان و امامان جماعت در مدارس، برگزاری دوره‌های آموزش عملی نماز ویژه پایه دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی، اجرای «زنگ نماز» در تمام مدارس و حضور 400 ائمه جماعت روحانی و هزار پیش‌نماز فرهنگی در مدارس از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه ترویج نماز ‌میان دانش‌آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: اجرای طرح مصباح‌الهدی «امام‌شناسی» در سطح آموزشگاه‌های استان، اجرای طرح «احلی من العسل»، برگزاری گفتمان‌های دینی و هماهنگی و اجرای طرح عطر انتظار «مهدویت» در سطح مدارس از جمله اقدامات مجموعه آموزش و پرورش استان در حوزه عترت است.

پورداود گفت: برگزاری مناسبت‌های ولایی به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز در سطح مدارس، تشکیل هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی و فرهنگی در مدارس، برگزاری مسابقات نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و مداحی در سطح آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری از دیگر برنامه‌های این مجموعه در راستای ترویج تعالیم و سیره اهل‌بیت(ع) ‌میان دانش‌آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه متأسفانه در دارالقرآن‌های وابسته به آموزش و پرورش با کمبود نیرو روبه‌رو هستیم، یادآور شد: 9 دارالقرآن تخصصی در سطح استان فعال است که 4 هزار دانش‌آموز در این مراکز مشغول به آموزش قرآن هستند.

وی با اشاره به اینکه با کمبود معلم قرآن در آموزش و پرورش روبرو هستیم، بیان کرد: آموزش‌وپرورش تلاش دارد سواد تخصصی معلمان قرآن خود را ارتقا دهد که در این راستا هرساله اقدام به برگزاری دوره‌های توانمندسازی و دوره‌های ضمن خدمت ویژه فرهنگیان می‌کند.

آموزش عمومی و تخصصی قرآن در آموزش‌وپرورش
پورداود در پاسخ به دیدگاه خود درخصوص فعالیت‌های جامعة‌القرآن بیان کرد: فعالیت جامعة‌القرآن تنها کار حفظ است، این در حالی است که آموزش‌وپرورش با آموزش عمومی قرآن از یک‌سو و آموزش‌های تخصصی قرآن همراه با تفسیر در دارالقرآن‌های خود از سوی دیگر به آموزش ابعاد مختلف قرآن می‌پردازد.

وی بیان کرد: جامعة‌القرآن به دلیل عدم همسویی با فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش و عدم پیگیری آموزش‌های تخصصی قرآن و توجه صرف به امر «حفظ» نتوانسته ارتباط خوبی با این مجموعه برقرار کند و یاری‌رسان خوبی برای آموزش‌وپرورش باشد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه معلمان قرآن را با روش‌های نوین، آموزش می‌دهد، گفت: مهرماه سال 97 تمامی معلمان قرآن استان همدان دعوت و در مورد ضرورت آموزش قرآن به دانش‌آموزان با صوت و لحن عربی توجیه شدند.

از آنجا که طبق گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش همدان اهتمام این سازمان آموزشی در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم بر رعایت قرائت صحیح و لحن عربی است، با مدیران یا معلمانی که از ورود دانش‌آموزان به کلاس درس قرآن امتناع ورزیده‌اند برخورد می‌شود.
انتهای پیام

captcha