منطقه امن امکان بازگشت یک میلیون نفر به سوریه را فراهم می‌کند
کد خبر: 3822459
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
اردوغان:

منطقه امن امکان بازگشت یک میلیون نفر به سوریه را فراهم می‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد با ایجاد منطقه امن در سوریه، یک میلیون نفر از مردم این کشور می‌توانند به سرزمین خود برگردند.

به گزارش ایکنا به نقل از «یورونیوز» اتحادیه اروپا؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد: در صورتی که منطقه امن شمال سوریه تکمیل شود، به زودی یک میلیون پناهجوی سوری می‌توانند به وطن خود باز گردند. وی مشکل اصلی را کُردهای یگان‌های مدافع خلق «ی. پ. گ» و کنترل آنها بر شهر منبج در شمال سوریه برشمرد.

بیش از چهار میلیون پناهجوی سوری در اردوگاه‌های پناهندگان ترکیه ساکن هستند. ترکیه بزرگترین میزبان پناهجویان سوری پس از آغاز جنگ داخلی این کشور در سال 2011 است. آنکارا، پایتخت این کشور در حال مذاکره با آمریکاست تا یک منطقه امن در شمال سوریه و خط مرزی با ترکیه در خاک این کشور ایجاد کند.

کنترل این بخش از سوریه را کُردهای یگان‌های مدافع خلق در دست دارند. دولت ترکیه «ی. پ. گ» را گروهی تروریستی می‌داند، در حالی که آمریکا حامی اصلی این گروه در سوریه است. رجب طیب اردوغان از ایالات متحده خواسته است تا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، نیروهای «ی. پ. گ» را تحت فشار قرار دهد تا این منطقه را تخلیه کنند.

مقامات «ی. پ. گ» می‌گویند تشکیل منطقه امن از سوی دولت ترکیه در این منطقه از سوریه، فقط بهانه‌ای برای پاکسازی نیروهای کُرد است. منبج، مقر اصلی «ی. پ. گ»، شهری است که آنکارا و واشنگتن درباره‌اش در حال مذاکره هستند.

انتهای پیام

captcha