جشنواره غدیر و مستند‌‌های دهه کرامت در شبکه قرآن پخش می‌شود/ تشکیل ستاد طرح‌های انس با قرآن
کد خبر: 3822404
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
حجت‌الاسلام عرفاتی:

جشنواره غدیر و مستند‌‌های دهه کرامت در شبکه قرآن پخش می‌شود/ تشکیل ستاد طرح‌های انس با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در نشست خبری، برنامه‌های تابستانی این شبکه تلویزیونی را تشریح کرد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری جشنواره غدیر و نیز پخش مستندهایی از برنامه‌‌های دهه کرامت اشاره کرد.

تشریح برنامه‌های تابستانی شبکه قرآن / از جشنواره غدیر تا پخش مستند‌‌های دهه کرامت / تشکیل ستاد طرح‌های انس با قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛‌ نشست خبری تشریح برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما بعدازظهر امروز چهارم تیرماه با حضور سرپرست و جمعی از مدیران این شبکه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در ابتدای این نشست خبری به انتصاب خود به ریاست ستاد طرح‌های انس با قرآن کریم و رسانه‌ای کردن فعالیت‌های تبلیغی طلاب در سراسر کشور اشاره کرد و گفت:‌ بر همین اساس در فصل تابستان، طرح‌های گسترده‌ای در رسانه ملی رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین برنامه‌سازی در حوزه انس با قرآن کریم، طرح ملی فراگیر 1453 است، افزود:‌ ما در این طرح با تمام نهادهای قرآنی سراسر کشور همگام و همراه هستیم و شبکه‌های سیما هم در این حوزه با ما همراه هستند. همچنین معاونت سیما و صدا و همچنین معاونت استان‌ها در این طرح همراه ما هستند. در این طرح، هر روز با مراکز استان‌ها ارتباط برقرار خواهیم کرد.
عرفاتی با بیان اینکه این طرح اصلی‌ترین کار شبکه قرآن و معارف سیما در طرح تابستانی است، اظهار کرد: ذیل این طرح بیش از 14 عنوان برنامه در شبکه قرآن و معارف سیما در تابستان تولید و پخش خواهد شد.
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: همچنین رسانه‌ای کردن فعالیت‌های طلاب در تابستان یکی دیگر از برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما است. طلاب حوزه‌های علمیه هر سال پس از پایان درس در تابستان به مناطق مختلف اعزام می‌شوند و امسال به ویژه در مناطق سیل‌زده، فعالیت‌ها و خدمات عمرانی و نیز تبلیغ دین مبین اسلام را خواهند داشت. شبکه قرآن و معارف سیما به عنوان پیوست رسانه‌ای این فعالیت‌ها در کنار طلاب حضور خواهد یافت و به تولید مستند از فعالیت‌های آنها خواهد پرداخت.
وی تصریح کرد: سومین عنوان از برنامه‌های ما جشن‌های تابستان خواهد بود، در این فصل دهه کرامت را پیش رو داریم که در آن جشن‌های گسترده‌ای در سراسر کشور به ویژه در عتبه‌‌های مقدس برگزار می‌شود، شبکه قرآن و معارف سیما در کنار این عزیزان کار انعکاس و پوشش رسانه‌ای را بر عهده خواهد داشت. جشن‌های ماه ذی‌حجه که مقام معظم رهبری آن را ماه ولایت نامیده‌اند، برای ما بسیار مهم است، لذا ما در تمام ماه ذی‌حجه این جشن‌ها را رسانه‌ای خواهیم کرد.
عرفاتی راه‌اندازی جشنواره غدیر را یکی از فعالیت‌های جدید در تابستان امسال عنوان کرد و گفت:‌ بر همین اساس، برای افرادی که ایستگاه صلواتی، آذین‌بندی خیابانی، همایش علمی و ... دارند فراخوان اعلام خواهیم کرد تا فیلم‌ها، عکس‌ها و آثار خود را برای حضور در این جشنواره ارسال کنند. این کار از طریق سایت شبکه قرآن و معارف سیما صورت می‌گیرد، در پایان به برترین‌ها نیز هدایایی اهدا خواهد شد. این جشنواره کمک خواهد کرد تا فضای جشن‌های مردمی که سال‌های سال است برگزار می‌شود را رسانه‌ای کنیم تا یک پویش رسانه‌ای کنار حرکت‌های مردمی ایجاد شود.
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری با تأکید بر اینکه سه عنوان برنامه معرفی شده تا ابتدای محرم خواهد بود، بیان کرد: همچنین مراسم اختتامیه طرح 1453 روز هفتم شهریورماه برگزار می‌شود و در آن از افرادی که در این طرح تلاش داشته‌اند، تجلیل به عمل خواهد آمد. بنابراین این نقشه راه ما در فصل تابستان خواهد بود.
وی در ادامه بار دیگر به تشکیل ستاد طرح انس با قرآن کریم و انعکاس فعالیت‌های تبلیغی طلاب در شبکه قرآن و معارف سیما اشاره کرد و افزود: سایر شبکه‌های سیما نیز همراه هستند و برنامه‌های خاص خود را خواهند داشت.
عرفاتی در بخش دیگری از این نشست خبری به برنامه‌های تولیدی این شبکه برای فصل تابستان اشاره و اظهار کرد: برنامه 1453 یکی از برنامه‌های تولیدی است که هر روز ساعت ۱۷ به صورت زنده از شبکه قرآن پخش می‌شود، همچنین در فواصل روز سؤالات پیامکی طراحی و از اکثر شبکه‌های صدا و سیما و مراکز استان‌ها پخش خواهد شد. همچنین جوایزی برای این برگزیدگان این مسابقات در نظر گرفته شده است. همچنین برگزیدگان طرح 1452 که سال گذشته برگزار شد و حدود 970 نفر هستند، هدایای خود را دریافت کرده‌اند.
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: برنامه «مدرسه حفظ» یکی دیگر از برنامه‌های تولیدی این شبکه است که ساعت 8 صبح به روزی آنتن می‌رود و به موضوعاتی همچون مفاهیم و تصحیح قرائات با محوریت جزء 30 قرآن کریم خواهد پرداخت. این برنامه با مشارکت دوستان ما در سازمان اوقاف و امور خیریه تولید می‌شود.
وی در ادامه اذعان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این شبکه برنامه «روزی بهتر» است که فصل جدید آن در فصل تابستان آغاز شده است و در آن سبک زندگی ایرانی اسلامی معرفی خواهد شد. این برنامه هر روز 9 صبح از شنبه تا پنجشنبه به روی آنتن می‌رود و در آن به حوزه خانواده و سلامت خانواده در قالب سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخته خواهد شد.
عرفاتی در ادامه به برنامه «یاد خدا» به عنوان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌ها در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: این برنامه گفت‌‌‌وگومحور هر روز ساعت 12 با محتوای مختلف پخش خواهد شد. برنامه «نوگلان قرآنی» که مخصوص کودکان است، یکی دیگر از برنامه‌ها هست که هر روز ساعت 17:15 پخش می‌شود.
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما همچنین به تولید جدید برنامه ستار‌ه‌ها اشاره و اظهار کرد: در این برنامه، حافظان قرآن کریم که در فضای اجتماعی در یک موضوع به عنوان نخبه شناخته شده‌اند، معرفی خواهند شد و به وجوه مختلف زندگی آنها پرداخته می‌شود. این برنامه روزهای پنجشبنه و جمعه در ساعت 17:15 پخش می‌شود. مرحله نیمه نهایی مسابقه اسراء یکی دیگر از برنامه‌های تولیدی تابستان است. در این مسابقه که بسیار پرمخاطب است، استعدادهای قرآنی که تاکنون فضای قرآنی برای آنها فراهم نشده است، می‌توانند در آن حضور یابند. این برنامه روزهای فرد ساعت 22 به روی آنتن می‌رود.
وی در ادامه به پخش برنامه تلاوت‌های درخواستی نیز اشاره و بیان کرد: کسانی ‌که به صورت حرفه‌ای به تلاوت نگاه می‌کنند، بیننده این برنامه هستند که با کارشناسی «بهروز یاریگل» به روی آنتن می‌رود و در آن تلاوت‌های درخواستی مخاطبان پخش می‌شود.
عرفاتی گفت: برنامه شمسه دیگر برنامه این شبکه است که هر روز ساعت 16 به روی آنتن می‌رود، این برنامه یک مجله آموزشی است که شامل آموزش ‌صوت، لحن، روخوانی، روانخوانی و ... است. برنامه سفیر که یک برنامه میدانی است، یکی دیگر از برنامه‌های ما در فصل تابستان خواهد بود. سال قبل ارتباط ما با مراکز استانی به صورت استودیویی بود، یعنی علاقه‌مندان در استودیو حضور می‌یافتند، اما امسال حوزه میدانی فعالیت‌های قرآنی هر استان را شامل می‌شود. در این برنامه یک مکان در نظر گرفته می‌شود تا اجتماع گسترده‌ای از علاقه‌مندان به قرآن در هر استان شکل بگیرد و از طریق شبکه قرآن و معارف سیما نیز پوشش رسانه‌ای داده شود. از همین‌جا از سازمان‌هایی که می‌توانند در استان‌ها مشارکت کنند،‌ درخواست می‌کنیم تا در این طرح فراگیر ملی با ما همراه باشند.
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه به برنامه تمنا نیز اشاره و اظهار کرد: این برنامه روزهای پنجشنبه عصر به روی آنتن می‌رود، این برنامه یک جُنگ مفرح است که در حوزه میدانی شهرهای مختلف قرار دارد. «در انتظار باران» نیز با همین ترکیب اما با رویکرد امام زمان(عج) تولید می‌شود و روزهای جمعه به روی آنتن می‌رود. غیر از این، هر جمعه‌ برنامه «حاضر غایب از نظر» را آماده پخش داریم.
وی همچنین به تولید فصل جدید «ایستگاه نیایش» و پخش آن از 15 تیرماه اشاره کرد و افزود: این برنامه قبل از اذان به روی آنتن می‌رود و مخصوص مخاطب نوجوان است که به بحث‌هایی همچون عبادت و عبودیت می‌پردازد.
عرفاتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انعکاس حرکت‌های تبلیغی طلاب حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: در این راستا 30 برنامه 30 دقیقه‌ای به صورت مستند و با عنوان «هاتف» تهیه شده است که به انعکاس فعالیت‌های جهادی طلاب می‌پردازد. برنامه «سنگر‌ ولایت» مستند 30 دقیقه‌ای دیگری است که در خصوص مساجد تهیه شده و در آن مساجد موفق معرفی خواهد شد. در این مستند تمام عوامل و اعضاء و فعالان قرآنی و دینی یک‌ مسجد معرفی می‌شود.
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه به تهیه مستند «حب‌الحسین» نیز اشاره و اظهار کرد: در این مستند همراهی هیئات دینی و طلاب دینی را شاهد خواهیم بود.
عرفاتی در ادامه به برنامه‌هایی که برای دهه کرامت تدارک دیده شده است، اشاره و اظهار کرد: مسابقه کتاب‌شناسی غدیر نیز به صورت گرافیکی و کارهای کوتاه در نظر گرفته شده است. این مسابقه در دو ساختار طراحی شده است. امسال در استان‌ها کاروان‌هایی برای بحث غدیر طراحی شده است که به صورت پیاده حرکت خواهد کرد که حرکت از حرم معصومه تا مسجد جمکران از جمله آن است. شبکه قرآن و معارف سیما مستندی از این جشن و برنامه‌های مربوط به این دهه را تدارک خواهد دید. 
وی در ادامه به معرفی برنامه «شیرازه» که به معرفی کتاب‌‌های حوزه ولایت می‌پردازد، پرداخت و گفت: صحبت‌هایی شده است تا کتابخانه‌ای که شامل کتاب‌های حوزه غدیر است با همکاری سازمان اوقاف تدارک دیده شود و در برنامه شیرازه این کتاب‌‌ها که هم از نویسندگان اهل تسنن و اهل تشیع هستند، معرفی شوند.
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: همچنین برنامه‌های کوتاهی همچون «آشنا» نیز طراحی شده است که در آن به تشریح خطبه غدیر و زیارت غدیر پرداخته خواهد شد.
عرفاتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ساخت مستندی برای امام جمعه فقید شهر کازرون که اخیراً به شهادت رسید اشاره و اظهار کرد: بخش‌هایی از این مستند با عنوان «تلاش مؤمنانه» از شبکه‌های مختلف پخش شد و مستند کامل آن با عنوان «سعادتمندانه» در شب شهادت امام صادق(ع) به روی آنتن می‌رود. همچنین به مناسبت چهلم این شهید پنج‌شنبه هفته جاری محفل با شکوهی در محل شهادت این امام جمعه برگزار می‌شود. در این محفل که با حضور 1000 فعال قرآنی و 300 حافظ قرآن برگزار می‌شود، از خانواده آن شهید نیز تجلیل می‌شود. این مراسم به همت شبکه قرآن و معارف سیما برگزار می‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: یکی از اهداف مهم برنامه بشارت که هر سال برگزار می‌شود، تأمین مطالبه مقام معظم رهبری در این حوزه است و امیدواریم با این راهبرد رسانه‌ای به این خواسته برسیم.
عرفاتی در ادامه در مورد علت پرداختن طرح 1453 به حفظ جزء 30 قرآن کریم،‌ گفت:‌ شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده است، تصویب کرده است تا برای تثبیت، امسال نیز به جزء 30 پرداخته شود، لذا ما تابع آن جلسه بودیم، البته نهادهای نیمه فعال در تابستان مانند آموزش و پرورش و وزارت علوم نمی‌توانند در فصل تابستان همراه 1453 شوند، اما ما کار رسانه‌ای خود را از تابستان شروع می‌کنیم.

انتهای پیام 

captcha