رکوردشکنی نابغه‌های مسلمان در حفظ کامل کلام وحی
کد خبر: 3822320
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

رکوردشکنی نابغه‌های مسلمان در حفظ کامل کلام وحی

گروه بین‌الملل ـ مشکلات مختلف از جمله بیماری اوتیسم و دور بودن از زندگی اجتماعی، هیچ‌کدام نتوانسته در عزم راسخ برخی خردسالان و نوجوانان مسلمان برای حفظ کامل قرآن خلل وارد کند. البته نباید از استعداد خدادادی نیز غافل شد.

رکوردشکنی نابغه‌های مسلمان در حفظ کامل قرآن

به گزارش ایکنا؛ افراد زیادی هستند که در سنین پایین و خردسالی به حفظ قرآن روی آورده‌اند و هرچند در این راه با مشکلات و بیماری‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند، اما به دلیل عزم و اراده راسخی که داشته‌اند، حفظ قرآن را ادامه داده و سرانجام موفق به حفظ کامل کلام وحی شده‌اند. البته در این راه نباید تلاش و کمک اساتید و والدین و هوش و استعداد سرشار و خدادادی آن‌ها را نادیده گرفت، چون کمک آنها به‌ عنوان چراغی، روشن‌کننده مسیر پرپیچ و خم حافظان قرآن بوده است. شاید اگر کمک والدین و اساتید نبود، آنها نیز نمی‌توانستند به این موفقیت دست پیدا کنند. در این گزارش به معرفی این خردسالان می‌پردازیم:

یوسف اسلم

یوسف اسلم، کودک هفت ساله انگلیسی (مصری‌الاصل) است که در شهر لوتون (Luton)  در جنوب انگلستان زندگی می‌کند. وی در مدت دو سال توانست کل قرآن را حفظ کند. مریم، خواهر بزرگتر یوسف، نیز دو سال قبل توانست در هفت سالگی حافظ کل قرآن شود و در این راه به برادر خود کمک کرده است.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

مادر یوسف اسلم می‌گوید: «مثل یک رؤیاست؛ باور نمی‌کردم که او بتواند کل قرآن را در این سن و سال حفظ کند. خداوند ما را مورد لطف و رحمت خود قرار داد تا بتوانیم این راه را طی کنیم». 

مادر این حافظ قرآن با اشاره به نقش خواهر بزرگتر یوسف در کمک به حفظ قرآن گفت:‌ «مریم زمان‌هایی که من کار داشتم نقش بزرگی در این باره ایفا می‌کرد، زیرا او خود از قدرت حفظ فوق‌العاده‌ای برخوردار است و کمک بزرگی برای برادرش بود».

مادر یوسف با بیان اینکه حفظ کتاب خدا از سوی فرزندش خالی از چالش نیز نبود، گفت: «وی در این دو سال تقریباً از زندگی اجتماعی به دور بود و با قرآن زندگی می‎کرد و همه توجه او به کلام وحی بوده است».

رکوردشکنی نابغه‌های مسلمان در حفظ کامل قرآن

وی افزود: «شکر خدا یوسف با دیدن خواهرش که او نیز این مسیر را طی کرده بود، به آسانی به مرحله‌ای که حفظ قرآن برای او عادی شده بود دست یافت. به علاوه اینکه بسیار علاقه داشت که در زمان خواب قرآن گوش دهد و یاد گرفتن قرآن را خیلی دوست داشت».

مادر یوسف با بیان اینکه از کار و شغل خود دست کشیده تا به فرزندان خود آموزش دهد و آنها را براساس اصول اسلامی تربیت کند، گفت: «به یوسف که همیشه دوست داشت مانند خواهرش حافظ قرآن شود، وعده دادیم بعد از پایان حفظ، جشن بزرگی برای او بگیریم و هرچه بخواهد برایش فراهم کنیم که جایزه اصلی سفر عمره به خانه خداست».

وی خطاب به والدینی که از سختی حفظ قرآن برای کودکانشان واهمه دارند، گفت: «بعد از حدود یک ماه این کار برای کودکان آسان می‌شود و آنها می‎توانند روزانه به آسانی تعدادی از آیات را حفظ کنند».

همچنین، مادر یوسف بر ضرورت یادگیری احکام تجوید از سوی والدین برای کمک به کودکان تأکید کرد. وی در صفحه فیس‌بوک خود به صدها مادر مسلمان، که خواستار راهنمایی برای آموزش قرآن به فرزندان خود هستند، کمک می‌کند. او می‌گوید: «همه والدین باید تجوید را به خوبی بدانند یا فرا بگیرند تا بتوانند به فرزندان خود کمک کنند. شنیدن صدای کودکان در حین قرائت کلمات خداوند بسیار رضایت‌بخش است، اما آموزش کامل فرزندان مستلزم روحیه مثبت بیشتری است. شما وقتی در آموزش کودک سهیم باشید نتایج مثبت را بسیار زودتر خواهید دید».

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

                                                               

یوسف شاهین

یوسف شاهین، نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی ساکن شهرک «سلفیت» در کرانه باختری رود اردن و حافظ کل قرآن است. «یوسف شاهین» که از بدو تولد به بیماری اوتیسم مبتلا بوده و پراکندگی ذهنی با حرکات جسمانی زیادی دارد، اما حافظه‌ای قوی دارد که به او قدرت محاسبات ریاضی در فرصتی کوتاه و همچنین، حفظ کتاب خدا در زمانی کم را داده است.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

«ایناس شاهین»، مادر یوسف در ارتباط با پسرش می‌گوید: «زمانی که فرزندم به دنیا آمد، نمی‌دانستم از بیماری اوتیسم رنج می‌برد و این مشکل را زمان ورود او به مدرسه متوجه شدم. معلمان با زیر نظر گرفتن او بیان کردند که یوسف فقط اعداد و محاسبات ریاضی را متوجه می‌شود. بنابراین او را برای انجام معاینات نزد پزشک بردم تا اینکه مشخص شد یوسف مبتلا به بیماری اوتیسم است».

وی در این زمینه گفت: «یوسف پنجمین فرزند ماست و علاقه زیادی به اعداد و محاسبات ریاضی دارد. کم‌کم میل او به سمت علوم قرآنی رفت. در کلاس سوم همه وقت خود را با قرآن می‌گذراند و زمانی که وارد کلاس چهارم شد تلاش کرد کلمات را به سختی تلفظ کند. من سعی کردم حروف عربی را با استفاده از روش‌های مختلف به او یاد دهم، اما این کار تنها از طریق قرآن کریم ممکن بود و به این گونه علاقه او به قرآن هر لحظه بیشتر می‌شد تا این که توانست همه قرآن را حفظ کند».

مادر یوسف بر نقش مادر بزرگ ۷۰ ساله او در حفظ کتاب خدا از سوی یوسف تأکید و تصریح کرد: «وی که خود چند جزء از قرآن را حفظ بود، دائماً یوسف را در کنار خود می‌نشاند و در مقابل او قرآن می‌خواند. من نیز برخی آیات را برای یوسف می‌خواندم و او آنچه من خوانده بودم را تکرار می‎کرد».

«فراس ذیاب»، یکی از معلمان مدرسه «مسقط» در شهرک سلفیت که یوسف وی را معلم معنوی خود می‎داند، نیز درباره او گفت: «زمانی که من وارد مدرسه می‌شوم یوسف یک لحظه من را ترک نمی‌کند و هرجا می‌روم با من می‌آید تا جایی که گاهی به سختی او را وارد کلاسش می‎کنم و از ابتدای صبح و ورودش به مدرسه نزد من می‎آید و از من می‎خواهد به تلاوت او گوش دهم».

وی همچنین بیان کرد: «زندگی یوسف با قرآن گره خورده، من بارها به او کتاب‎های قصه داده‌ام اما فقط دوست دارد قرآن بخواند». 

سیف مصطفی لطیف

 سیف مصطفی لطیف، نوجوان 13 ساله ساکن بصره عراق است که از سن هشت سالگی به حفظ قرآن روی آورده و در 9 سالگی موفق به حفظ کل کلام وحی شده است. او در سن هشت سالگی در کنار استادش، «صباح جاسم» از اساتید برجسته بصره آموزش قرآن را آغاز کرد.

وی هنگامی که موفق به حفظ کامل قرآن شد، جشن حفظ قرآن را در پاکستان با دیگر قرآن‌آموزان عراقی و پاکستانی برگزار کرد.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

وی که برای نخستین بار در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی ایران که در فروردین امسال برگزار شد، شرکت کرده بود، در مصاحبه‌ای گفت: «این اولین بار است که در یک مسابقه بین المللی شرکت می‌کنم؛ نخستین بار است که به ایران می‌آیم و این اتفاق خیلی خوبی است».

سیف مصطفی لطیف درباره احساس خود به ایران گفت: «ایران، کشوری دوست و همسایه با عراق است. من از اولین لحظه‌ای که وارد ایران شدم، حس خیلی خوب و شیرینی به این کشور و مردمانش دارم؛ چراکه تا امروز برخورد بسیار نیکو از ملت ایران دیدم. البته فضای مسابقات هم خیلی خوب و دوست‌داشتنی است و آرامش خیلی خوبی را برای ما فراهم کرده است».

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

سید مصطفی لطیف در سال 2016 به لقب خردسال‌ترین حافظ کل قرآن عراق دست یافت.

هدیل سعید الصیداوی

«هدیل سعید الصیداوی»، دختر 15 ساله اردنی است که به مدت هفت ماه توانست حافظ کل قرآن شود که این مسئله امتیاز بزرگی برای این قرآن‌آموز اردنی به شمار می‌آید.

وی که قرآن‌آموز مرکز «أبی دجانه» شهر «الرمثا»ی اردن است، توانست با اراده و پشتکار در مدت فقط ۷ ماه کل قرآن کریم را حفظ کند.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

الصیداوی درباره تجربه خود در حفظ قرآن می‌گوید: «من در حالی در شعبه حافظان مرکز قرآنی أبی دجانه شهر «الرمثا» ثبت‌نام کردم که تنها حافظ سه جزء قرآن بودم، اما با پشتکار، تلاش و سخت‌کوشی توانستم در مدت زمانی که یک رکورد محسوب می‌شود، حفظ قرآن را به پایان برسانم».

این دختر حافظ قرآن اردنی با اشاره به اینکه آرزو دارد مربی قرآن شود، گفت: «قرآن به هیچ وجه مانعی برای تحصیلات و پیشرفت علمی من نیست و از زمانی که شروع به حفظ قرآن کردم، بینش و آگاهی من بیشتر شد».

فضل‌الرحمن نیک‌نام

«فضل‌الرحمن نیکنام»، کم‌سن و سال‌ترین قاری کشور افغانستان است که هم‌اکنون 11 سال سن دارد. نیکنام در مدت دو سال توانست قرآن را با تجوید به طور کامل حفظ کند.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

وی همچنین در رقابت میان ۳۹۰۰ تن از حافظان و قاریان افغانستان به مقام نخست دست یافته است. مجلس سنای افغانستان در تیرماه سال 1395 از فضل‌الرحمن به‌عنوان خردسال‌ترین حافظ و قاری قرآن تقدیر کرد.

عبدالرحمن فارح

عبدالرحمن فارح، خردسال 9 ساله الجزایری است که در سه سالگی قرآن را حفظ کرد و به عنوان خردسال‌ترین حافظ کل قرآن در دنیای عرب و جهان اسلام مطرح بود. وی در دو سالگی و با تأخیر، قدرت تکلم یافت و در واقع از همان ابتدای تکلم، در طول یک سال توانست کل قرآن کریم را حفظ کند.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

بنا بر گزارش شبکه ماهواره‌ای«mbc»، عبدالرحمن در هر قرائت، آن‌چنان که در آداب تلاوت قرآن مرسوم است، ابتدا از شیطان رانده شده به خدا پناه برده و احکام قرائت همچون «مد» را رعایت کرده و از فرستادن سلام و درود به نبی مکرم اسلام(ص) غافل نمی‌شود و دعای ختم قرآن را نیز به طور کامل در پایان هر قرائتی، قرائت می‌کند.

شوالیه قرآن در الجزایر

عبدالرحمن فارح در الجزایر ملقب به «شوالیه قرآن کریم» است و شیخ محمد رشاد الشریف، قاری مسجدالاقصی، عبای طلایی را به پاسداشت حافظ قرآن بودن به وی پوشانده است.

رکوردشکنی نونهالان مسلمان در حفظ کل قرآن

در این گزارش همچنین آمده؛ عجیب این است که عبدالرحمن بدون حضور در مدرسه قرآن یا مسجد، قرآن را حفظ شده و همواره ادعیه‌ خاصی را به همراه دارد که از او جدا نمی‌شود، این کودک الجزایری قبل از خواب، دعاهای خاصی را می‌خواند و بعد می‌خوابد.

رکوردشکنی نونهالان مسلمان در حفظ کل قرآن

زینب گول کایلار

زینب گول کایلار، دانش‌آموز 17 ساله، حافظ قرآن ترکیه‌ای است که در دبیرستان دینی «توفیق ایلری» تحصیل می‌کند. او در این دبیرستان مذهبی به یاد گرفتن و حفظ قرآن زیر نظر استادان علوم قرآنی روی آورده است. او که یک بوکسور هم هست می‌خواهد پس از پیروزی در مسابقات بوکس آنکارا، قهرمان بوکس ترکیه شود.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

همچنین زینب گول آیلار به یادگیری زبان‌های خارجی علاقه دارد، به طوری که زبان عربی و انگلیسی را یاد گرفته و در مسابقات شعر عربی در سطح کشور ترکیه مقام ششم را کسب کرده است.

عزم راسخ حافظان خردسال و نوجوان برای حفظ کل قرآن کریم

تهیه و تنظیم: حیدر عبداللهی

انتهای پیام

captcha