قهرمانان قرآنی قشر فراموش‌شده در رسانه‌ها هستند
کد خبر: 3822236
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

قهرمانان قرآنی قشر فراموش‌شده در رسانه‌ها هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: متأسفانه رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی کمتر رغبت دارند تا در زمینه قرآنی الگوسازی کنند و به همین دلیل قهرمانان قرآنی هم به فراموشی سپرده می‌شوند.

قهرمانان قرآنی قشر فراموش‌شده در رسانه‌ها هستندمحمدرضا احمدی، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: برای ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد موج قرآنی همانند دهه‌های گذشته در کشور نباید به برگزاری مسابقات قرآن اکتفا شود بلکه باید نخبگان قرآنی شناسایی و به جامعه معرفی شوند.

وی با بیان اینکه مسابقات نقش شناسایی استعدادها و قهرمانان قرآنی را دارد، اظهار کرد: بعد از شناسایی این قشر، باید برنامه‌های آموزشی برای ارتقا آن‌ها گذاشته شود که در برخی سال‌ها این اتفاق از سوی مسئولان اوقاف قم رخ داده اما کم است از طرفی برخی افراد باید در پست‌های قرآنی به‌کار گرفته شوند تا تشویق بیشتری برای کسانی که در این مسیر هستند ایجاد شود.

حضور کمرنگ فعالان قرآنی در جریان‌آفرینی اجتماعی و سیاسی

این حافظ بین‌المللی قرآن در پاسخ به این سؤال که چرا فعالان قرآنی حضور کمرنگی در جریان‌آفرینی اجتماعی و سیاسی دارند، بیان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه مؤثر است که یکی از آن عوامل، زمینه‌های سیاسی و اجتماعی است زیرا اقبال گذشته نسبت به مسائل قرآنی میان مردم وجود ندارد و قهرمانان قرآنی در جامعه دیده نمی‌شوند و بهای لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه اقبال به مباحث معنوی کمتر شده است و این مسئله به فراموشی رسانه‌ها از قهرمانان قرآنی دامن زده است، گفت: متأسفانه رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی کمتر رغبت دارند تا در زمینه قرآنی الگوسازی کنند گرچه راه اصلاح فرهنگ همین است که قهرمانان قرآنی مطرح شوند البته نه صرفاً در حد مصاحبه و خبر بلکه با جایگاه بخشیدن واقعی به آنان تا اینکه مردم احساس کنند این افراد وجود دارند.

این حافظ بین‌المللی قرآن تصریح کرد: گرچه اقبال اجتماعی به سمت فعالیت‌های قرآنی کم شده اما اگر فرهنگسازی شود این روند قابل تغییر است؛ معتقدم که امکان رسانه‌ای آن هم هست؛ در دوره ما کسانی چون آقای فروغی و طباطبایی بودند که سبب شدند تا موج قرآنی در کشور ایجاد شود و ما هم به‌دنبال این موج جذب حفظ قرآن شدیم اما  الان این موج وجود ندارد و ‌برخی هنرپیشه‌ها و خواننده‌ها و اگر خیلی لطفی کنند نهایتاً افراد علمی دیده و ترویج می‌شوند.

احمدی اظهار کرد: تا قله‌ای را تعریف نکنیم دامنه‌ای شکل نخواهد گرفت؛ باید در فضای قرآنی این قله را تعریف کنیم البته در فضای قرآنی هم آسیب‌هایی هست که باید در جای خود برطرف و مورد بحث قرار گیرد.

قهرمانان قرآنی ‌زمینه جذب دیگران به خود را فراهم کنند
وی تأکید کرد: جامعه و قهرمانان قرآنی هم باید زمینه جذب دیگران به خود را فراهم کنند نه اینکه خدای ناکرده برخی رفتارها سبب شود تا به جای جذب، دیگران از آنان دفع شوند و تنفر ایجاد شود.

این حافظ بین‌المللی قرآن همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در مرحله مقدماتی در استان قم بیان کرد: در بحث زمانبندی مسابقات شاهد نظم بیشتری بودیم و افراد با معطلی مواجه نمی‌شدند.

احمدی افزود: تعداد داوران بیشتری به کار گرفته شده بود لذا ارزشیابی بهتر و دقیق‌تری انجام شد البته حذف مرحله شهرستانی و تبدیل به مرحله مقدماتی جای سؤال دارد زیرا در مرحله شهرستانی اهدای جوایز انجام می‌شد که کمک و تشویقی به قاریان و حافظان بود که البته شاید به دلیل کمبود بودجه حذف شده است.

این حافظ بین‌المللی قرآن تصریح کرد: بدون تعارف سطح این مسابقات هم بالاتر از سال‌های گذشته شده است.

یادآور می‌شود، مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم 24 و 25 خردادماه برگزار و مرحله نهایی آن نیز روزهای 12 و 13 تیرماه در امامزاده شاه سیدعلی(ع) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha