بررسی ادعای سرطان‌زا بودن قرآن‌های عطری
کد خبر: 3821775
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

بررسی ادعای سرطان‌زا بودن قرآن‌های عطری

گروه سلامت ــ رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، ادعای سرطانی بودن قرآن‌های عطری و اصولا هر سند چاپی عطری را نیازمند تحقیق و بررسی دانست و آن را تأیید یا رد نکرد.

دوشنبه///ادعای سرطان‌زا بودن قرآن‌های عطری صحت نداردبه گزارش ایکنا؛ طی روزهای گذشته یکی از ناشران قرآن کریم در گفت‌وگویی با این خبرگزاری ادعایی را مبنی بر سرطان‌زا بودن قرآن‌های عطری مطرح کرد و گفته بود: «برخی قرآن‌ها با کاغذ‌های عطری ارائه می‌شود و این در حالی است که عطری کردن کاغذ غیر از سرطان‌زا بودن، ویژگی دیگری ندارد. مردم باید آگاه باشند که این عطر از گل محمدی نیست.»

در این راستا ایکنا، موضوع را با رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت و یک بیوشیمیست در میان گذاشت تا ابعاد این مسئله را برای افکار عمومی تبیین و شفاف‌سازی کند.

علی قنبری‌مطلق، رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این زمینه اظهار کرد: بخشی از عطر‌ها دارای مواد شیمیایی هستند که این مواد می‌توانند به صورت بالقوه سرطان‌زا باشند، اما اینکه مورد خاصی ذکر شود نیازمند پژوهش و بررسی بیشتری است تا به صورت قطعی بتوان در مورد آن اظهارنظر کرد. البته فقط قرآن نیست که به صورت عطری چاپ می‌شود، بلکه هر مستندی را می‌توان به صورت عطری چاپ کرد. 

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت همچنین در رابطه با ترکیب این مواد با کاغذ یا سرب چاپ و تأثیر آن بر روی تسریع تشکیل سلول‌های سرطانی، نیز گفت: در این رابطه نیز نمی‌توان اظهار نظر کرد، چرا که هنوز تحقیق و پژوهشی بر روی این موضوع انجام نشده یا حداقل بنده، در این مورد اطلاعی ندارم.

وی در رابطه با ورود وزارت بهداشت به نظارت بر استفاده از مواد عطری و آرماتیک در چاپ و انتشار کتاب و تأثیر آن بر سلامت افراد، گفت: این امکان وجود دارد که یک سری مراکز تحقیقاتی در رابطه با تأثیر این مواد بر روی سلامت افراد تحقیقاتی انجام داده باشد، اما تا کنون وزارت بهداشت به این موضوع ورودی نداشته است.
 
بدون تحقیق و آزمایش نمی‌توان سرطان‌زایی یک ماده را تأیید یا رد کرد
 
یوسف دهبانپور، بیوشیمیست، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه ادعا‌ها در مورد سرطان‌زا بودن مواد مختلف مانند چاهی بی‌انتهاست که نمی‌توان هیچ پایانی برای آن متصور شد، اظهار کرد: همیشه این ادعا‌ها که یک ماده سرطان‌زاست وجود دارد، اما هیچگاه عاملیت اصلی آن‌ها اثبات نمی‌شود و نمی‌توان آن‌ها را سرطان‌زا خواند.

وی افزود: مثلا در کشور ما در رابطه با سرطان‌زا بودن سیگار سخنان مختلفی ابراز می‌شود و می‌گویند سیگار یکی از عوامل ایجاد سرطان است، اما از آن سو درصد بسیاری از افراد مبتلا به سرطان افراد غیرسیگاری هستند، لذا نمی‌توان به طور قطع سیگار را عامل اصلی سرطان دانست، اما می‌توان گفت ابتلا به سرطان را تسریع و تشدید می‌کند.
دوشنبه///ادعای سرطان‌زا بودن قرآن‌های عطری صحت ندارد
معاون مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حوزه سموم کشاورزی نیز اعلام می‌شود که سموم کشاورزی از جمله عوامل سرطان‌زا هستند که این مورد هم قطعیت ندارد. این‌ها ممکن است عوامل تشدیدکننده باشند، بدین جهت امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها روی این موضوع کار می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: اینکه گفته شود، یک ترکیب عامل اصلی سرطان است، نخست باید آن ترکیب آزمایش و تأثیر آن را روی ایجاد یا تکثیر سلول‌های سرطانی مورد سنجش قرار داد و سپس نتایج آن را منتشر کرد، پس از آن ادعای سرطان‌زا بودن آن را مطرح کرد.

این متخصص بیوشیمی در رابطه با سرطان‌زا بودن ترکیب عطر با کاغذ و سرب که در چاپ به کار برده می‌شود، گفت: در بدن همه ما سرب وجود دارد، تقریبا بیشتر افراد هم از عطر استفاده می‌کنند، اما تا کنون ترکیب خطرناکی را به وجود نیاورده است، اگرچه خود سرب به تنهایی ممکن است خطراتی را برای بدن داشته باشد، اما این تهدیدات در نتیجه ترکیب آن با عطر ایجاد نشده‌اند.
 
دهبانپور در رابطه با ادعای سرطان‌زا بودن کاغذ‌های عطری گفت: اینکه ادعا شده است که قرآن‌های عطری سزطان‌زاست، باید حتما اثبات شود، در حالیکه این اثبات شدنی نبوده و صرفا یک ادعاست؛ باید دید فردی که این ادعا را مطرح می‌کند، آیا تخصص لازم را در این زمینه دارد و آزمایشی انجام داده است؟ اگر سرطان‌زاست، موجب چه مدل سرطانی می‌شود. ما مدل‌های مختلفی از سرطان داریم، وقتی ادعا می‌شود، باید نوع سرطان را هم بیان کرد. منابع علمی خارجی هم این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

وی یادآور شد: مواد آروماتیک ممکن است نوعی حساسیت یا آلرژی را در بدن ایجاد کنند یا واکنش‌هایی در بدن ایجاد کنند، اما حتما سرطان‌زا نیستند.

انتهای پیام
captcha