کارهای فرهنگی نیازمند پیوست اجتماعی و اقتصادی است
کد خبر: 3821304
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵

کارهای فرهنگی نیازمند پیوست اجتماعی و اقتصادی است

گروه فرهنگی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به راهبردهای تبلیغ دین، گفت: ما نمی‌توانیم فرهنگ را از مسائل اجتماعی جدا کنیم، تا امروز می‌گفتند که مسائل اجتماعی و اقتصادی پیوست فرهنگی نیاز دارد، ما امروز می‌گوییم که کارهای فرهنگی نیز پیوست اقتصادی و اجتماعی می‌خواهد.

خودآگاهی، امید و مبارزه تمدنی؛ نکات قابل اهمیت بیانیه گام دوم انقلاببه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید مهدوی‌امین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان، شنبه، یکم تیرماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان به‌مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به دستور امام خمینی(ره)، گفت: شما اصحاب رسانه همکاران ما در بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغ هستید.
وی با اشاره به این‌که بخش مهمی از بار تبلیغ و اطلاع‌رسانی بر دوش شماست، عنوان کرد: تبلیغ از بحث ابلاغ به‌معنای رساندن است، خداوند در قرآن به پیامبر اکرم(ص) نگفت بگو بلکه گفت «بلغ» یعنی ابلاغ کن، که نشان از اهمیت این موضوع دارد.
مهدوی با بیان این‌که ابلاغ و تبلیغ دین به‌معنای اجبار دین نیست بلکه به این معناست که انسان با عقل و فطرت و تجربه بشری به این برسد که همراه با دین به منافع دنیا و آخرت برسد، عنوان کرد: ابلاغ و تبلیغ دین به‌معنای اکمال دین نیست و امام خمینی(ره) در رابطه با دین فرمودند؛ دین یعنی شناساندن خوبی‌ها و تشویق و تبلیغ به انجام آن‌که بالاترین خوبی‌ها کلمه دین است و بدی‌ها را نیز نشان دهیم و راه گریز از آن‌ها را نیز فرا بگیریم که این تبلیغ است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان، ادامه داد: تبلیغ یکی‌ از بالاترین رسالت‌های پیامبران، ائمه(ع) است و مراجع و حوزه‌ها این رسالت را گرفتند و بزرگ‌ترین رسالت علما و روحانیان تبلیغ دین شد.
وی با بیان این‌که مسئله ابلاغ صنفی نیست و فقط وظیفه روحانیت نیست و همگانی است و همه باید رعایت کنیم و نسبت به هم احساس مسئولیت کنیم، اضافه کرد: شاید بیشتر وظیفه متوجه علما و روحانیان باشد اما راهبرد تبلیغ مانند امر به معروف و نهی از منکر است که شامل همه چیز می‌شود و متعلق به تمامی اعضای جامعه است؛ لذا وظیفه ما این است که این مسئله همگانی را به گوش همگان برسانیم به همین جهت تبلیغات دینی باید مردمی باشد همان‌گونه که از ابتدا بوده، مانند حسینیه‌ها، هیئات مذهبی، مساجد و مؤسسات قرآنی ما که همه مردمی هستند.
مهدوی‌امین با اشاره به تغییرات انجام شده در سطح سازمان تبلیغات اسلامی در سطح کشور طی هشت ماه گذشته، ادامه داد: در طول این مدت سند راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی برای ادامه کار تدوین شده، به‌ویژه این‌که این تغییرات با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب و ابلاغ بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» از سوی مقام معظم رهبری همراه شد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان ادامه داد: بهترین و بالاترین سندی که می‌توان در دست داشت و رویکردی برای سند راهبردی باشد یکی بیانیه «گام دوم انقلاب» است و دیگری حکمی که رهبری ابلاغ کردند که متن حکم نیر حاکی از این است که آینده سازمان چگونه خواهد بود و به چه سمتی باید برود.
وی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبری صادر شده، سه نکته قابل اهمیت است، مبدا آن خودآگاهی و مرکز آن ایجاد امید و مقصد آن ایجاد اراده‌ای برای ایجاد یک مبارزه تمدنی است.

تقویت جبهه فرهنگی انقلاب؛ یکی‌ از اهداف کار تبلیغات اسلامی

مهدوی‌امین با بیان این‌که تقویت جبهه فرهنگی انقلاب یکی‌از اهداف کار ماست، اظهار کرد: الگوی آن نیز جبهه‌ای است نه سازمانی، ما نباید بخشی‌نگر باشیم بلکه همه سازمان‌ها با یک هم‌افزایی، هم‌گرایی و وحدت‌رویه حرکت کنند که می‌تواند یک راهبرد مهم باشد برای این‌که بتوانیم به اهداف بلندی که مقام معظم رهبری فرمودند برسیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به این‌که یکی دیگر از راهبردهای ما مردمی‌سازی تبلیغ دین است، عنوان کرد: مردمی کردن حوزه تبلیغ دین یعنی این‌که همه اقشار و اقوام و مذاهب و ادیان بتوانند در این زمینه حرکت کنند.
وی ادامه داد: راهبرد دیگر ما توسعه جامعه تبلیغی است، ما نباید تبلیغ را در یک صنف و گروه محدود کنیم، بلکه باید جامعه تبلیغی را توسعه دهیم، ما بیش‌ از 20 قشر تعریف کردیم که می‌توانند در حوزه تبلیغ کار کنند، که هشت قشر از همه تأثیرگذارتر و مهم‌تر هستند.
مهدوی‌امین با بیان این‌که حضور در فعالیت‌های اجتماعی یکی دیگر از راهبردهای ماست، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم فرهنگ را از مسائل اجتماعی جدا کنیم، تا امرور می‌گفتند که مسائل اجتماعی و اقتصادی پیوست فرهنگی نیاز دارد، ما امروز می‌گوییم که کارهای فرهنگی نیز پیوست اقتصادی و اجتماعی می‌خواهد، لذا باید این پیوست‌ها همه‌جانبه شود و همه جنبه‌ها با هم پیش بروند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با اشاره به این‌که ما در سازمان تبلیغات اسلامی نقطه‌گذاری و حرکت نقطه‌ای را مدنظر داریم، اظهار کرد: در این زمینه بحث محله مسجدمحور یا مسجد محله‌محور را مد نظر داریم، در این طرح یا یک محله را در نظر می‌گیریم و مسجدی را محور آن قرار می‌دهیم یا این‌که یک مسجد محور چندین محله است.

امام‌محوری؛ اساس جامعه دینی و ولایی

وی با تأکید بر این‌که مقام معظم رهبری امام ماست، بیان کرد: اساس جامعه دینی و ولایی ما بر اما‌م‌محوری است که این امام در سطح کشور مقام معظم رهبری، در سطح استان نماینده ولی‌فقیه، در سطح شهرستان‌ها ائمه جمعه و در سطح محلات ائمه جماعات و روحانیان مساجد هستند، که ما می‌توانیم از این ظرفیت و محوریت استفاده کنیم.
مهدوی‌امین با اشاره به این‌که جوان‌گرایی هم در حوزه تبلیغات و هم در جامعه هدف و یا در رده‌های مدیریتی و حضور درکارهای اجرایی یکی‌ دیگر از راهبردهای سازمان است، اظهار کرد: طبق بیانات مدیران کشوری ما تونستیم با به‌کارگیری جوانان در پُست‌های مختلف در رده‌های مدیریتی 20 سال سازمان را جوان کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با بیان این‌که زنان؛ محور دیگر راهبردهای سازمان تبلیغات است، اظهار کرد: هم زن و هم زنان را مهم می‌دانیم زن یک وضعیت است که نقش‌های متعددی مانند همسر، مادر و خواهر و ... دارد و هم زنان به‌عنوان یک صنف که بیش‌از 50 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، مورد اهمیت هستند که امیدواریم بتوانیم هر دو را در جایگاه خودشان تعریف کنیم.

حوزه زنان بیشتر از مردان مورد هجوم هستند

وی با بیان این‌که ما در حوزه زنان بیشتر مورد هجوم هستیم، اظهارکرد: حوزه مردان این‌قدر مورد هجوم نبودند این زنان ما بودند که همیشه از حقوق خود محروم بودند و دشمنان در صدد استفاده از این موضوع در هجوم فرهنگی به این قشر تأثیرگذار هستند از این زاویه هستند.
مهدوی‌امین با اشاره به برنامه‌های هفته تبلیغات اسلامی، اظهارکرد: نشست با اصحاب رسانه استان، نشست با فعالان عرصه فرهنگی و درخواست کمک از آن‌ها که بتوانیم با استفاده از نخبگان دانشگاه و فرهنگی هیئت‌های اندیشه‌ورز را در استان راه‌اندازی کنیم که بتوانند ارائه راه و طریق کنند و روی روش‌ها و رویکردهای جدید کار کنیم، نشست با زنان و بانوان نخبه و فعال فرهنگی، نشست با علما و ائمه جماعات و روحانیون مستقر و اساتید حوزه و دانشگاه، ازجمله برنامه‌های ما در این هفته است.

انتهای پیام

captcha