جلسات خانگی قرآن؛ زمین خاکی هنر تلاوت
کد خبر: 3821114
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
در نخستین جلسه آموزش خانگی نفحات‌القرآن مطرح شد:

جلسات خانگی قرآن؛ زمین خاکی هنر تلاوت

گروه جلسات و محافل ــ اولین جلسه آموزش قرآن در منازل به منظور احیای جلسات قرآن به همت موسسه نفحات القرآن برگزار شد.

جلسات خانگی قرآن؛ زمین خاکی هنر تلاوت قرآن کریم

به گزارش ایکنا؛ اولین جلسه خانگی نفحات‌القرآن پنجشنبه، ۳۰ خردادماه پس از نماز مغرب و عشا در منزل اسماعیل درودیان برگزار شد. در این جلسه که با حضور قاریان خوشخوان و دوستان و آشنایان میزبان جلسه و سیدمهدی علوی، معاون فرهنگی اسبق باشگاه استقلال تهران همراه بود، سوره واقعه به صورت ترتیل توسط قرآن آموزان تلاوت شد و در پایان جلسه، قاریان خوشخوان به تلاوت مجلسی آیات ابتدایی سوره واقعه پرداختند. همچنین در بین تلاوت‌ها، مسعود سیاف‌زاده، مدرس این جلسه نکات تفسیری و تدبری آیات را بیان کرد.

سیاف‌زاده دربار اهداف تشکیل جلسات قرآن خانگی گفت: نفحات‌القرآن یک مجموعه مردمی با اعضایی جوان است که در امر ترویج و اعتلای فرهنگ قرآنی به صورت آتش به اختیار عمل می‌کند. این مجموعه سعی می‌کند در کارهای خیر به فرموده قرآن از سابقون و پیشگامان باشد. آن زمانی که تشخیص داد جای قرآن در مساجد خالی است، وارد میدان شد و متولی برگزاری کرسی‌های تلاوت شد و از سال ۱۳۹۵ تاکنون بالغ بر ۳۵۰ کرسی تلاوت با لطف خداوند و البته مساعدت قاریان مخلص برگزار کرد و اکنون نفحات قصد دارد جلسات سنتی و خانگی تلاوت قرآن، این سنت زیبا را احیا کند تا دوباره قرآن جایگاه خود را در منازل به دست آورد.
این حافظ و قاری ممتاز کشور ادامه داد: جلسه قرآن خانگی باعث می شود مردم خود نیز در کار خیر به صورت فعالانه سهیم شوند و این طور نباشد که هر جلسه بروند به یک مکان ‌ثابت و هیچ مشارکتی در برگزاری جلسه نداشته باشند، بلکه گاهی باید خود میزبان جلسه قرآن باشند و برای برگزاری هر چه بهتر آن به خود زحمت دهند.

برکات جلسات قرآن در منازل
وی افزود: از برکات دیگر جلسات خانگی قرآن شکل گرفتن جمع‌هایی است که مملو از خلوص و صمیمیت است و خود می‌تواند صله رحم باشد؛ چراکه میزبان از اقوام خویش نیز دعوت به عمل می‌آورد و این جلسات می‌تواند باعث شکل گرفتن رفاقت‌ها و دوستی‌ها باشد و همچنین شکل گرفتن چنین جمع‌هایی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
سیاف‌زاده ادامه داد: نکته آخر اینکه با انقلاب اسلامی شاهد رشد کمی و کیفی جلسات قرآن بودیم و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ محافل و جلسات قرآنی پرشوری برگزار می‌شد که بزرگترها آن را دیده‌اند و می‌توان گفت قرآن در عموم مردم جایگاه خود را یافته بود، اما کم کم در دهه ۸۰ و خصوصا دهه ۹۰ شاهد کم رونق شدن محافل و جلسات بودیم و هستیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر یعنی خلوت شدن جلسات قرآن تخصصی کردن جلسات است، به‌عنوان مثال شخصی که اولین بار است وارد جلسه قرآن می‌شود می‌شنود که استاد دائما به آن فرد می‌گوید: «استعلا خوب نبود! اطباق خوب اجرا نشد! الان نهاوند بخوان!...» در حالی که آن شخصی که نخستین بار آمده، اصلا این الفاظ را نمی‌فهمد و آمده تا یک قرآن خواندن ساده را یاد بگیرد. با بازگشت به گذشته و احیای جلسات ساده و سنتی قرآن بتوان در عمومی کردن تلاوت قرآن موفق شد.

استعدادهای قرآنی که در جلسات خانگی شناسایی می‌شود
وی در پایان تصریح کرد: جلسات خانگی به مثابه زمین خاکی هنر تلاوت قرآن هستند و اگر از بسیاری از قاریان و حافظان سؤال شود تا از مسیر رشد خود بگویند به احتمال زیاد نقطه شروع ایشان همین جلسات بوده و سپس از آن جا به جلسات بزرگتر راه یافته‌اند. پس اگر این جلسات جدی گرفته نشوند، ممکن است زمین خاکی هنر تلاوت قرآن از بین برود.

با تلاوت اعضاء جلسه، اولین جلسه قرآن خانگی نفحات به کار خود پایان داد.

علاقه‌مندان برای برگزاری این جلسات خانگی قرآن با شماره ۰۹۱۲۸۰۴۶۸۴۳، روابط عمومی نفحات القرآن تماس حاصل کنند.

یادآور می‌شود، مؤسسه نفحات‌القرآن از سال ۱۳۹۲ با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و در راستای تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب، پس از برگزاری جلسات آموزشی هفتگی قرآن و برگزاری حدود ۴۰۰ کرسی تلاوت قرآن‌ با تلاوت قاریان ممتاز و بین‌المللی و برگزاری طرح حفظ موضوعی قرآن‌، همچنین پس از اجرای موفق مسابقات فوتسال بین جلسات قرآن کشور، اکنون در پی صحبت‌های رهبر انقلاب در دیدار با قاریان و جامعه قرآنی در ابتدای ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۸ درباره احیای جلسات و دوره‌های خانگی قرآن در نظر دارد تا این جلسات را با محوریت تصحیح روخوانی و بیان تفاسیر و مفاهیم آیات احیاء کند.

انتهای پیام
captcha