اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب و طرح ملی حفظ قرآن در اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3820106
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴

اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب و طرح ملی حفظ قرآن در اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 27 خردادماه می‌توان به خبر استفاده از قابلیت اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب در طرح ملی حفظ قرآن اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز دوشنبه، 27 خردادماه در صفحات معارفی رسانه‌ها منعکس شد، خبر استفاده از قابلیت اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب در طرح ملی حفظ قرآن که در جلسه ستاد طرح ملی حفظ قرآن به تصویب رسید، یکی از مهم‌ترین این اخبار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، 27 خردادماه و تا ساعت 13 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان «استفاده از قابلیت اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب در طرح ملی حفظ قرآن» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و شش خبر دیگر این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با جلسه ستاد طرح ملی حفظ منعکس شده، آمده است: «در جلسه ستاد طرح ملی حفظ مقرر شد تا از ظرفیت‌های یک اپلیکیشن قابل دسترس همچون روبیکا در طرح ملی حفظ قرآن استفاده شود.
نخستین نشست ستاد راهبری حفظ قرآن‌ کریم با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و جمعی از نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی برگزار شد.
در این جلسه حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، بروزرسانی اقدامات ذیل سند ملی حفظ قرآن را محور اصلی دستور جلسه این نشست دانست و گفت: در راستای این موضوع طی هفته‌‌های گذشته دبیرخانه با اعضای ستاد، جلساتی را برگزار کرد و تعدادی از عناوین بروز شد.
وی با اشاره به اینکه نیاز بود تا برخی از عناوین تلفیق و برخی دیگر از عناوین در فاز دوم دنبال شود، افزود: با نگاهی واقع‌بینانه این اقدامات از 192 به 114 اقدام کاهش پیدا کرد.
حسینی اظهار کرد: کار ویژه حفظ قرآن (طرح عمومی حفظ قرآن که همه دستگاه‌های قرآنی آن را دنبال می‌کنند و سال قبل با عنوان طرح بشارت 1452 دنبال شده) بود. امسال نیز این طرح از ابتدای تابستان با عنوان 1453 با محوریت جزء 30 قرآن کریم و مشارکت نهادها و دستگاه‌ها اجرا می‌شود».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 60 قرآن کریم با صدای محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور مصری آغاز شده است.
همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «روایتی از سرزمین مردمان نجیب و اصیل/ امام طلایی ترکمنستانی‌ها کیست؟»،‌ «قرارگاه فرهنگی تبلیغی قوی در خوزستان تشکیل شود»، «معرفی دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر»، «مراتب امر به معروف و نهی از منکر/ پاسخ مرحوم آقا مجتبی تهرانی»، «نشست «جوانان، عصر ظهور و زیستن منتظرانه» برگزار می‌شود» و «مراسم اولین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام حسینی برگزار می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که در حوزه قرآنی جای ندارند و در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «معرفی دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر» دارد، اگرچه خبری قرآنی نیست، ولی به لحاظ جایگاه بنیاد غدیر در سطح کشور خبری خواندنی و قابل تأمل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام حسین ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر، در حکمی حجت‌الاسلام علی اصغر سهرابی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران را به مدت دو سال به عنوان «دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین‌المللی غدیر استان تهران» منصوب کرد.

بر اساس این گزارش، در جلسه‌ای که با حضور آیت‌الله صدیقی، رئیس هیات مدیره بنیاد بین‌المللی غدیر به همراه سایر اعضای این بنیاد در خصوص هماهنگی های لازم جهت برگزاری و ساماندهی مراسمات روز عید غدیر برگزار شد، حجت‌الاسلام علی اصغر سهرابی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران به مدت دو سال به عنوان «دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین‌المللی غدیر استان تهران» منصوب شد.
در ابتدای این حکم آمده است: «با عنایت به مراتب تدین، تعهد، توانمندی و سوابق ارزشمند جنابعالی و در راستای ایفای رسالت خدمت به ساحت مقدس امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع)، به موجب این حکم به مدت دو سال به عنوان دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین‌المللی غدیر استان تهران منصوب می‌گردید».
مهر
«نخستین نشست ستاد راهبری حفظ قرآن در سازمان اوقاف برگزار شد»،‌عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر است که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه قرار داده شده است.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی که مربوط به برگزاری نخستین نشست ستاد راهبری حفظ قرآن کریم است، آمده: «نخستین نشست ستاد راهبری حفظ قرآن کریم با حضور حجت الاسلام والمسلمین «سیدمهدی خاموشی»، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام «سید مصطفی حسینی»، رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان، حجت‌الاسلام «حمید محمدی»، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برگزار شد.
حجت‌الاسلام «سید مهدی خاموشی» در بخشی از این نشست در سخنانی گفت: خوشحالیم که سازمان اوقاف و امور خیریه این مسئولیت را به عهده گرفته و این مسیر را طی می‌کند. چه‌کاری برتر از کار قرآنی؟ قصد ما این است تصدی‌گری در امور قرآنی را به متولیان امور قرآنی بسپاریم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: منظور از حفظ فقط حفظ ظاهری آیات قرآن نیست، بلکه حفظ قرآن باید مقدمه عمل به قرآن باشد. سبک زندگی اسلامی ایرانی بر اساس سبک زندگی قرآنی شکل می‌گیرد».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «وفای به عهد؛ خصلت مهم متخلقان به اخلاق الهی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این خبر نیز خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «‌اخلاق جمع خُلق است و در لغت خُلْق و خَلْق از یک ریشه یعنی (خ ل ق) هستند. خَلْق به شکل ظاهری انسان نظر دارد و خُلق به شکل باطنی و نفسانی. همان‌گونه که شکل ظاهری انسان، متصف به صفت نیک و بد است، شکل باطنی انسان هم اوصاف خوب و بد دارد.
هدف انسان در فرهنگ اسلام، تقرب به خداوند است و اخلاق پسندیده اساسی‌ترین راه وصول به این مقصد. پیامبر اسلام(ص) نیز به بیان خود (انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق، کنزالعمال، ج ۳، ص ۱۶) برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده است.
اهتمام فوق‌العاده قرآن مجید به عنوان کتاب مقدس مسلمانان به مسائل اخلاقی و تهذیب نفوس، موضوعی اساسی و زیربنایی است که برنامه‌های دیگر از آن نشأت می‌گیرد؛ به تعبیر دیگر، بر تمام احکام و قوانین اسلامی سایه افکنده است. بحث اخلاق در قرآن از مهم‌ترین مباحث قرآنی است و از یک نظر مهم‌ترین هدف انبیای الهی را تشکیل می‌دهد؛ زیرا بدون اخلاق دین برای مردم مفهومی ندارد».
ایسنا
«دیدار سیدعباس صالحی با وزیر فرهنگ ترکمنستان»،‌ «قرارگاه فرهنگی تبلیغی قوی در خوزستان تشکیل شود»، «آخرین خبرها از حج تمتع ۹۸»، «قرارگاه ۱۹ دی به دنبال تحقق شأن شهر کریمه اهل‌بیت(ع) است»،‌ «تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی»، «انتشار «دیالوگ دراماتیک در قرآن کریم»» و «تصویر غرب از اسلام کمتر با حقیقت این دین تطابق دارد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه قرآن کریم منعکس شده است.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «انتشار «دیالوگ دراماتیک در قرآن کریم»» دارد، آمده است: «کتاب «دیالوگ دراماتیک در قرآن کریم» نوشته ساغر مَنِشی منتشر شد.
به گزارش ایسنا، این کتاب در ۲۶۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۴هزار تومان در نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات راهی بازار شده است.
در پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: با وجود آن‌که قرآن کریم، از جنس کتاب، علم و فرهنگ و بنابراین قابل مطالعه برای جملگی علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان در این زمینه است و در طول دوران دانشمندان و متخصصان مسلمان و غیرمسلمان در حوزه‌های متفاوت به دفعات دست به بررسی لایه‌های مختلف این کتاب در زمینه تخصصی خود زده‌اند، می‌توان گفت که متخصصان هنری‌های نمایشی کمتر به بررسی این کتاب پرداخته‌اند».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر با عناوین «بخیل‌ترین مردم چه کسی است؟»، «آیا می‌شود بدهی به اداره‌ها را به فقرا داد؟»، «حجت الاسلام سهرابی، به عنوان دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر منصوب شد» و «نشست «جوانان، عصر ظهور و زیستن منتظرانه» برگزار می شود» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
ایبنا
«قاریان قرآن در کهگیلویه تجلیل شدند»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده است.
این خبر خبری قرآنی بوده و مربوط به برگزاری مراسم تجلیل از قاریان و مرتلان قرآن کریم شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد است که روز گذشته در محل اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان برگزار شد.
میزان
آخرین خبری که بر روی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «معادشناسی انسان را به تفکر عمیق وا می‌دارد» است که مربوط به روز شنبه، 25 خردادماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبر جدیدی بر روی این صفحه منعکس نشده است.
انتهای پیام

captcha