اعلام سهمیه سوخت ماشین‎های کشاورزی تا مهر امسال
کد خبر: 3819389
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
خادمی خبر داد:

اعلام سهمیه سوخت ماشین‎های کشاورزی تا مهر امسال

گروه اقتصاد ــ استاندار لرستان از اعلام سهمیه سوخت ماشین‎های کشاورزی تا مهر جاری خبر داد و افزود: همه دستگاه‎ها پای کار هستند تا از ورود کالای قاچاق به استان جلوگیری کنند.

اعلام سهمیه سوخت ماشین‎های کشاورزی تا مهر امسالبه گزارش ایکنا از لرستان، سیدموسی خادمی، استاندار لرستان امروز، بیست و پنجم خرداد در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان لرستان با بیان این‌که از اوایل سال 97 شاهد تغییر در جهت قاچاق هستیم، اظهار کرد: در گذشته نگرانی بر ورود کالاهای بدون مجوز، غیراستاندارد و بدون پرداخت حقوق دولت بودیم و اجناس خارج از شبکه را قاچاق می‎گفتند.
وی بیان کرد: عواملی مانند حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال در ذیل این مهم می‎آیند اما با روند افزایش قیمت ارز در بُعد قاچاق نیز تغییراتی به وجود آمد.
خادمی با بیان این‌که هم‌اکنون با افزایش قیمت ارز خیلی‎ها نمی‎توانند این‌کار را انجام دهند، ادامه داد: در مورد تعرفه گمرکی نگرانی‎هایی داشتیم که در بعضی از مبادی قیمت آن‌را کاهش دادیم.
استاندار لرستان اضافه کرد: یکی‌ از آثار کاهش ارزش پول ملی این است که تولید داخل را مقرون به صرفه می‎کند؛ این اتفاق در اقتصاد ما افتاده اما خطراتی نیز ایجاد کرده است؛ چراکه چندین کالای ما یارانه‎ای هستند این در حالی‎است که هم‌اکنون انرژی و سوخت ما یارانه‎ای هستند، این انرژی همه‌جا کاربرد دارد و سهم آن در تولید بالاست.
خادمی با اشاره به این‌که نزدیک به 14 میلیارد دلار برای غذا، دارو و نهاده‎های کشاورزی یارانه می‎دهیم، افزود: دولت برای حمایت از تولید و کالاهای اساسی قیمت این اجناس را پایین آورده و جهت‎گیری قاچاق محدود شده است.
استاندار لرستان با بیان این‌که هم‌اکنون وظیفه ما در این جهت تغییر کرده و مسیر آن عوض شده است، ادامه داد: همواره باید مراقب ورودی‎ها باشیم؛ چراکه ممکن است آسیب‎زا، آلوده و یا سازماندهی شده باشند و از طرفی نیز بحث قاچاق سوخت، صنایع انرژی‎بر و داروها را جدی‎تر بگیریم.
وی بیان کرد: نباید اجازه دهیم یک سودجو آن‌چه که برای مردم و با قیمت ارزان تولید کردیم را با قیمت بالا بفروشد و اسم آن‌ را صادرات بگذارد.
خادمی با تأکید بر این‌که آب و انرژی ارزان را نباید صادر کرد و تمامی مراقبت‎ها از مبادی ورودی باید انجام شود، اظهار کرد: در استان نباید اجازه صادرات دام‎های مولد و بره‎ها را داد، سازمان‎های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن بین 30 تا 50 درصد صادرات دام را به محصولات فرآوری شده اختصاص دهند؛ چراکه این روش قاچاق را با مشکل مواجه می‎کند.
استاندار لرستان اضافه کرد: برای این منظور سازمان‎های مربوطه رقمی معین و شکل و ضابطه آن را نیز مشخص کنند.
وی در ادامه به معضل شوتی‎ها اشاره کرد و با بیان این‌که این افراد ضمن به خطر انداختن جان خود و دیگران مشکلاتی را برای اقتصاد جامعه ایجاد می‎کنند بر لزوم برخورد با آنان تأکید کرد و گفت: در این رابطه باید تمامی راهکارهای ممکن را به کار بست و می‎توان مراقبت‎های نامحسوس را ایجاد کرد.
خادمی با اشاره به اموال تملیکی نیز بیان کرد: نباید کالاهای بهداشتی و غذایی در انبارها بمانند و دانشگاه علوم پزشکی ظرف دو تا سه روز آینده آن‌ها را تعیین تکلیف کند تا زمان ماندگاری کالاها زیاد نباشد.
استاندار لرستان بر لزوم برخورد با نقاط آلوده به قاچاق استان تأکید کرد و افزود: این برخوردها باید شدت پیدا کنند و سریع‎تر فکری به حال آن‌ها شود.
وی از اعلام سهمیه سوخت ماشین‎های کشاورزی تا مهر جاری خبر داد و گفت: همه دستگاه‎ها پای کار هستند تا از ورود کالای قاچاق به استان جلوگیری کنند.

رشد 13 درصدی کشف کالای قاچاق در لرستان
 احمد مجدیان دبیر شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستاننیز در این جلسه، اظهار کرد: سال گذشته با توجه به شرایط خاص کشور سالی پرکار داشتیم چراکه تحریم‎های ظالمانه آمریکا آغاز و بخشی از آن مربوط به قاچاق کالا با هدف تخریب زیرساخت‎های تولید بود.
وی با بیان اینکه ارزش کالاهای مکشوفه در سال گذشته 105 میلیارد تومان بود، افزود: این آمار نسبت به سال گذشته که 92 میلیارد تومان بود حدود 13 درصد افزایش را نشان می‎دهد.
مجدیان خاطرنشان کرد: همچنین تعداد متهمین 12 و باندهای متلاشی شده در این مدت 43 درصد رشد داشته است.
دبیر شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان با بیان اینکه امسال تغییر رویکردی در سطح عرضه داشته‎ایم و به سازمان صنعت و معدن به عنوان دستگاه کاشف ابلاغ کردیم، اضافه کرد: این روند باید ادامه پیدا کند و ضمن برخورد با عوامل خرد عرضه، با باندهای عمده نیز مقابله شود.
وی با اشاره به اینکه تمرکز روی انبارهایی که در منطقه وجود دارند است، اظهار کرد: در بحث پیشگیری با تلاش شرکت پخش فرآورده‎های نفتی 1760 دستگاه ماشین کشاورزی در اجرای طرح پایش ریزش داشتند؛ این‎ها سهمیه را دریافت کرده و مصرف نمی‎کردند بلکه به صورت آزاد و قاچاق به فروش می‎رساندند که با آن برخورد شد.
مجدیان با تاکید بر اینکه این طرح‎های پایش امسال نیز ادامه خواهند داشت، گفت: طی سال گذشته بیشترین کشفیات مربوط به لوازم خانگی، یدکی، پارچه و تلفن همراه بوده است.

انتهای پیام

captcha