محیط زیست؛ مطالبه عمومی/ضرورت بلوغ آگاهی مردم در حوزه محیط زیست
کد خبر: 3819060
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳

محیط زیست؛ مطالبه عمومی/ضرورت بلوغ آگاهی مردم در حوزه محیط زیست

گروه اجتماعی ـ میرکل محیط زیست لرستان بر بلوغ آگاهی مردم در حوزه محیط زیست تأکیدکرد و گفت: امروز محیط زیست به مطالبه بین‌المللی تبدیل شده است.

محیط زیست؛ مطالبه عمومی/ضرورت بلوغ آگاهی مردم در حوزه محیط زیستبه گزارش ایکنا از لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل محیط زیست لرستان، عصر چهارشنبه، ۲۳ خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این اداره‌کل برگزار شد اظهارکرد: هفته نمادین در راستای موضوعات محیط زیست است.
وی محیط زیست را مطالبه عمومی در دنیا دانست و با تاکید بر لزوم بلوغ آگاهی مردم در حوزه محیط زیست، اظهارکرد: اگر موضوع فرسایش خاک است به‌خاطر نامهربانی با محیط زیست است.
وی با ذکر این مطلب که تالاب‌های کشور و لرستان در دستورکار سیاستمداران و حوزه کاری محیط زیست است، خاطرنشان کرد: علت خشک شدن و احیای تالاب‌ها بررسی شده است.
فتحی بیرانوند تالاب‌های لرستان را کوهستانی و دارای ارزش اکولوژیکی برشمرد و گفت: تالاب دالان بیشه، تنودر و گری بلمک در دهه ۶۰ و ۷۰ به خاطر کارهای توسعه‌ای بدون برنامه ۸۰ درصد تالاب‌ها خشکیده شد.
مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر این‌که از ۱۱ تالاب انتخاب شده در سطح کشور ۲ تالاب وارد برنامه اجرایی زیست بومی شدند، تصریح کرد: مقرر شد پلاک بیشه دالان که ۷۰۰ هکتار است را به محیط زیست بدهند و با برنامه ساماندهی زهکشی این تالاب را احیا خواهیم کرد.
وی با تاکید بر مشارکت عمومی در مباحث زیست محیطی، اظهارکرد: برای رسیدگی به حیوانات زخمی، قرنطینه در کلدر در نظر گرفته شده و یک دامپزشک نیز به در این مکان مستقر است.
فتحی بیرانوند با اشاره به این‌که اگر کار فرهنگ‌سازی محیط زیست به درستی انجام شود محیط زیست توسط مردم مدیریت خواهد شد فرهنگ سازی را راهبرد اصلی محیط زیست برشمرد و گفت: امسال ۱۵ هکتار از اراضی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود تملک شد.
مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر این‌که پرونده‌های تخلفات ریست محیطی به صورت خارج از نوبت رسیدگی می شود کمااینکه در تمام شهرستان‌ها شعب رسیدگی به جرائم زیست محیطی وجود دارد، تصریح کرد: در خصوص کاهش آتش سوزی مناطق تحت مدیریت‌ محیط زیست سال گذشته رتبه نخست کشور را داشتیم کمااینکه امیال ۲۰تیم واکنش سریع برای خاموش کردن حریق در محیط زیست تشکیل شده است.
وی با انتقاد از شهرداری خرم‌آباد به جهت دفع غیر بهداشتی پسماندها خط قرمز محیط زیست، اظهارکرد: پسماندها در خرم‌آباد وضعیت خوبی ندارد.
کمبود ۴۹۰ محیط‌بان
فتحی بیرانوند با اشاره به این‌که سند جامع مقابله با ریزگردها در استان تهیه شده است، اضافه کرد: ۸۵ درصد ریزگردها استان منشا خارجی دارد.
مدیرکل محیط زیست لرستان به کمبود ۴۹۰ محیط بان در استان اشاره کرد و افزود: از ظرفیت تکنولوژی‌ها دوربین‌ها و پهبادها برای رفع کمبود محیط بان استفاده می‌شود.
وی با ذکر این مطلب که در سال ۹۷ تعداد ۹۶۸ پرونده تخلف زیست محیطی تشکیل شد، ادامه داد: تخلفات متخلفان شامل ۶۲۱ شکار غیرمجاز پرندگان، ۵۴ مورد شکار غیرمجاز پستانداران و کشف ۴۳ سلاح غیرمجاز است.

انتهای پیام
captcha