مهارت تدریس؛ مکمل تخصص مربیان قرآنی
کد خبر: 3818751
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

مهارت تدریس؛ مکمل تخصص مربیان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کیار گفت: متأسفانه بسیاری از مربیان قرآنی حتی به‌رغم دارا بودن تخصص در قرآن، از مهارت‌های لازم برای انتقال مفاهیم برخوردار نیستند و بدون آشنایی از روش‌های تدریس وارد عرصه آموزش قرآن می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلیمن محمد منصوری‌بروجنی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کیار، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طبیعی است که پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران، اهمیت ویژه‌ای به انس با قرآن و ترویج مبانی این کتاب آسمانی مبذول شده و آموزش قرآن با جدیت و وسعت بیشتری همواره در کشور دنبال می‌شود.
وی به ویترینی بودن کار قرآنی در ابتدای راه انقلاب اشاره و تصریح کرد: در این دوران شاهد ظهور قاریان برجسته و ممتاز و نیز گروه‌های تواشیح درخشانی بودیم که امروزه نظیر این تعددِ قاری شاخص کمتر محسوس است بنابراین ویترینی بودن کار قرآن، بر جذابیت آن‌ می‌افزود و انس و اقبال عمومی به قرآن و تلاوت آن بالا بود.
‌منصوری با بیان اینکه این فضا آرام آرام جای خود را به فضای گرایش افراد به مباحث جدای از تلاوت و صوت و لحن داد، گفت: در این فضا بیشتر شاهد هنرنمایی فردی قرآنیان در زمینه حفظ، روخوانی و روانخوانی هستیم و جذابیت و شور و حال سال‌های نخست آغاز فعالیت‌های قرآنی کمتر به چشم می‌خورد.
وی با استناد به حدیث پیامبر اسلام(ص) «لِكلِّ شيءٍ حِليَةٌ و حِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ، هر چیزی را زینتی است و زینت قرآن، صوت نیکوست»، جذابیت قرآن را به تلاوت آن با صوت زیبا و صدای خوش دانست و بیان کرد: تأثیر قرآن بر روی مخاطب به مدد صوت زیبا صدچندان می‌شود که متأسفانه امروزه کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود.
کارشناس امور قرآنی در استان با بیان اینکه روخوانی و روانخوانی صرف، جذابیت کمتری برای مخاطب دارد، یادآوری کرد: در راستای افزایش مخاطب برای قرآن نخست باید آن‌ را در قالب ویترینی یعنی صوت و لحن و تواشیح به مخاطب عرضه و در گام دوم، مبانی و مفاهیم قرآن را وارد زندگی مردم کرد.

شرط انس با قرآن، داشتن سبک زندگی قرآنی است
‌منصوری در‌خصوص عجین کردن زندگی مردم با قرآن کریم به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای «سبک زندگی قرآنی» اشاره کرد و افزود: قرآن در تمام اعصار و زمان‌ها جایگاه خود را داشته و دارد و قرآنیان و متولیان امر باید شرایط تأثیرگذاری و نهادینه شدن کتاب وحی را در زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه فراهم کنند که یکی از راهکارها، بنا به توصیه و تأکید رهبری، داشتن «سبک زندگی قرآنی» است.
وی یکی از مشکلات کار قرآنی در جامعه امروز را شیوه آموزش آن معرفی کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از مربیان قرآنی حتی به‌رغم دارا بودن تخصص در تلاوت قرآن، از مهارت‌های لازم برای انتقال مفاهیم برخوردار نیستند و بدون آشنایی از روش‌های تدریس وارد عرصه آموزش قرآن می‌شوند.
‌منصوری با تأکید بر لزوم آشنایی مربیان قرآن با شیو‌ه‌ها و فنون انتقال مطالب، بیان کرد: در این خصوص توجه به رده سنی قرآن‌آموز و تکنیک‌های مدیریت کلاس، روش‌ها و مهارت‌های ارتباط با قرآن‌آموز کودک، نوجوان و جوان و بسیاری مؤلفه‌های فراقرآنی باید مدنظر قرار بگیرد که متأسفانه رعایت نمی‌شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کیار تغییر در نظام تربیت مربی و نیروی انسانی آموزش قرآن را ضروری خواند و گفت: مربی باید علاوه بر تسلط بر دروس تخصصی قرآن متخلق به اخلاق و عطوفت اسلامی و انسانی باشد و مهارت‌های ارتباط را خوب بشناسد تا در انتقال و ثبت مفاهیم در ذهن قرآن‌آموز موفق شود ضمن اینکه جذابیت ظاهری مربی از لحاظ آراستگی فیزیکی نیز در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.
‌منصوری شیوه تدریس قرآن را هم یکی از مؤلفه‌های جذب مخاطب به سمت قرآن عنوان و خاطرنشان کرد: در اکثر موارد شاهد تشکیل کلاس‌های تئوری فاقد جذابیت هستیم که غالباَ نکات تجویدی تشریح و کمتر به امر تلاوت و صوت و لحن پرداخته می‌شود حال آنکه این دو در کنار هم به جذابیت امر یادگیری می‌افزاید.
انتهای پیام

 

captcha