سوء‌استفاده‌ها چهره طب ایرانی را مخدوش می‌کند/ وقتی رانت مانع مجازات می‌شود
کد خبر: 3814418
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
شهریاری تبیین کرد؛

سوء‌استفاده‌ها چهره طب ایرانی را مخدوش می‌کند/ وقتی رانت مانع مجازات می‌شود

گروه سلامت ــ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوء‌استفاده برخی افراد از طب ایرانی، اظهار کرد: فقط کافی است که چند نمونه تجویز و درمان اشتباه انجام شود تا رویکرد جامعه به این میراث ملی تغییر پیدا کند.

سوء استفاده‌ها، چهره طب ایرانی را مخدوش می‌کند/ آینده روشن طب ایرانیحسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به سوء‌استفاده برخی افراد از طب ایرانی برای کسب منافع مالی، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ خلأ قانونی برای برخورد با این سوء‌استفاده‌ها وجود ندارد و با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی افزود: متأسفانه این افراد از یک‌سری ارتباطات و رانت‌هایی برخوردارند که به محض دستگیری، با استفاده از ارتباطات خود از مجازات مصون می‌مانند؛ این امر صدمه زیادی به چهره طب ایرانی و سلامت مردم می‌زند.

شهریاری تأکید کرد: دخالت در امر پزشکی جرم است و این افراد تحت هر نامی که در این کار دخالت کنند مجرم هستند و باید دستگیر و مجازات شوند. فقط کافی است که چند نمونه تجویز و درمان اشتباه انجام شود تا رویکرد جامعه به این میراث ملی تغییر کند و این بزرگترین صدمه به طب ایرانی است.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آینده طب ایرانی بسیار روشن است، گفت: امروز درمان بیشترین هزینه را به دولت‌ها تحمیل می‌کند. بسیاری از عهده این هزینه‌ها برنمی‌آیند و به پیشگیری روی آورده‌اند؛ طب ایرانی نیز رویکرد پیشگیرانه دارد و بسیاری از کشور‌های اروپایی از آن استفاده و به آن افتخار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: وقتی کشور‌های اروپایی از چیزی که متعلق به ماست استفاده و بدان افتخار می‌کنند چرا ما نباید استفاده کنیم و از منافع آن برای سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی بهره ببریم.
 
دبیرکل مجمع خیرین سلامت با بیان اینکه هزینه‌های کنونی طب نوین فقط منافع مالی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی خارجی را تأمین می‌کند، گفت: اینجا نشسته‌ایم تا آنها هر شش ماه یک‌بار تغییری کوچک در دستگاه‌های پزشکی اعمال کنند و ما نیز آن‌ها را خریداری و دستگاه‌های قبلی را به انبار منتقل کنیم؛ اگر به انبار دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنیم، مملو از تجهیزاتی است که هزاران دلار قیمت داشته، اما دیگر استفاده‌ای برای ما ندارند. این نوعی هزینه‌تراشی برای دولت و ملت است.
 
وی یادآور شد: هیچ دولتی از پس هزینه‌های درمان برنمی‌آید، مگر اینکه به دنبال پیشگیری رفته باشد. ایران نیز این طور است. باید بتوانیم پیشگیری را ترویج کنیم و فرهنگ آن را توسعه دهیم. از طریق راهکار‌ها و تدابیر طب ایرانی می‌توان بسیاری از این اقدامات را انجام و هزینه‌های سلامت را کاهش داد.

انتهای پیام
captcha