شفافیت؛ گام اول برای امر به معروف و نهی از منکر/ تشریح موانع نقد مسئولان
کد خبر: 3814204
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
در نشست «امر به معروف و نهی از منکر مسئولان» مطرح شد؛

شفافیت؛ گام اول برای امر به معروف و نهی از منکر/ تشریح موانع نقد مسئولان

گروه سیاسی ــ دو فعال دانشجویی با حضور در نشست «امر به معروف و نهی از منکر مسئولان» در نمایشگاه بین المللی قرآن، به تبیین الزامات امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و موانع موجود بر سر راه نقد مسئولان پرداختند.

به گزارش ایکنا؛ نشست «امر به معروف و نهی از منکر مسئولان» عصر امروز، پنجشنبه ۲ خرداد، با حضور افشین هزاوه، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، و میلاد اصالتی، جانشین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در غرفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نمایشگاه بین‌المللی قران برگزار شد.

هزاوه درباره تغییر رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر به سمت امر به معروف و نهی از منکر مسئولان گفت: این رویکرد نیاز امروز جامعه ماست و باید در میان تمام مردم جاری و ساری شود. چنین رویکردی نه تنها برای جامع جذاب، بلکه مفید و مؤثرتر است و جریان دانشجویی هم از این رویکرد استقبال می‌‎کند.

مشارکت مردم در حل مشکل محرومان
اصالتی در این باره اظهار کرد: رویکرد نظام به مردم در این ۴۰ سال متفاوت بوده است. از اواسط انقلاب یک رویکرد از بالا به پایین شکل گرفت. الان با وجود اینکه تقریباً ۳ نهاد حاکمیتی برای حل مشکل محرومان وجود دارند، اما این مشکلات حل نشده است. در حالی که مردم باید به صحنه بیایند و مسایل را شناسایی کرده و مسئولان سیاست‌گذاری کنند. البته در ۵ یا ۶ سال اخیر این جهت‌گیری تغییر کرده و نمونه آن رونق گرفتن اردو‌های جهادی است و این باعث مشارکت مردم در حل مشکل محرومان شده است.

هزاوه درباره مشکلات موجود در مسیر نقد مسئولان گفت: متأسفانه در ساختار حکومتی ما آن چنان که بایدوشاید زمینه برای حضور مردم فراهم نیست که این یا ضعف ساختاری و قانونی است یا به مسئولان بر می‌گردد؛ یکی از این عوامل برخورد قهری قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه است و این مجموعه‌ها از موانع مهم طرح مطالبات مردمی از سوی تشکل‌های دانشجویی بوده است. مهم‌ترین عامل رشد جامعه آزادی است. در حالی که نشریات دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی در دوره‌ای رو به تعطیلی رفتند و در دوره دیگری تحت فشارند، اما لازمه امر به معروف و نهی از منکر داشتن نهاد است و باید در ساختار این فرصت‌سازی شکل بگیرد.

اصالتی در این باره بیان کرد: بحث مغفول‌مانده در کشور شفافیت است. گام اول برای امر به معروف و نهی از منکر، شناخت است و شناخت درست در اثر شفافیت حاصل می‌شود و زمانی که شفافیت نباشد نمی‌توان به درستی دست به امر به معروف و نهی از منکر زد.

مصلحت‌سنجی‌ها مانع نقد مسئولان
هزاوه درباره مصلحت‌سنجی‌های مسئولان به منزله یکی دیگر از موانع نقد مسئولان گفت: این مسئله به وفور مشاهده می‌شود و تحت عناوینی مانند برهه حساس یا سوءاستفاده دشمن و امثال آن مطرح شده و متأسفانه کار به جایی رسیده که باعث شده اعتماد مردم به نظام تضعیف شود؛ لذا فارغ از جناح‌ها امروز نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم و باید پاسخگویی و شفافیت از طریق مواد قانونی شکل بگیرد و مسئولان موظف به ارائه گزارش شفاف از عملکرد و پاسخگویی به مردم شوند و از طرفی فضای نقد آزاد آن‌ها نیز فراهم شود. متأسفانه پاسخگویی در نظام نهادینه نیست و نمونه آن نبود یک سخنگو در یکسال گذشته در دولت است یا وقتی رئیس قوه قضائیه نشستی با اصحاب رسانه برگزار می‌کند از آن به مثابه یک اتفاق بی‌نظیر یاد می‌شود؛ لذا باید ساختار شفافیت و پاسخگویی ایجاد شود. از طرفی عدالت در هر جامعه‌ای محقق نمی‌شود مگر اینکه قوه قضائیه مستقل و مردمی وجود داشته باشد.

شفافیت؛ گام اول برای امر به معروف و نهی از منکر/ تشریح موانع نقد مسئولان

اصالتی درباره نیاز امروز جامعه و نسبت تشکل‌های دانشجویی با نیاز‌های اصلی جامعه گفت: در هر برهه از انقلاب اسلامی یک گفتمان در کشور حاکم بوده است؛ در دوره‌ای گفتمان آزادی و در دوره دیگر گفتمان عدالت. این گفتمان‌ها ریشه در دغدغه‌های اصلی مردم داشتند. به اعتقاد من گفتمان امروز حاکم بر کشور گفتمان معیشت و عدالت است و بسیج دانشجویی در طی دو سه سال اخیر کمیته صیانت از حقوق مردم را ایجاد و سعی کرده مطالبات اصلی مردم مانند معیشت و عدالت را پیگیری کند.

هزاوه درباره عدم حضور مسئولان در دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه مسئولان دولتی و حاکمیتی کمتر دعوت دانشجویان را می‌پذیرند. البته نمایندگان مجلس غالباً به این دعوت پاسخ مثبت می‌دهند و این ریشه در ضعف ساختاری دارد. به عقیده من قانون باید مسئولان را ملزم به پاسخگویی کند. فرهنگ پاسخگویی باید از دوران مدرسه و از آموزش و پرورش نهادینه شود.
 
سه گام برای رفع ترس یا احساس بی‌تفاوتی در جامعه
اصالتی درباره اقدامات جریان دانشجویی برای رفع ترس یا احساس بی‌تفاوتی در جامعه در جهت امر به معروف و نهی از منکر مسئولان گفت: گام اول این است که انگیزه جنبش دانشجویی برای نقد مسئولان کشته نشود. در مرحله بعد تشکل‌های دانشجویی باید در خود دانشگاه دانشجویان را نسبت به نقد مسئولان دغدغه‌مند‌تر کنند. گام بعدی نهادسازی در دانشگاه در قالب اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌هاست تا به صورت تخصصی درباره مسائل مبتلابه جامعه از سوی دانشگاه به مسئولان راهکار ارائه شود. اقدام دیگر این است که جریان دانشجویی پژواک صدای مردم شود و مشکلات مردم را در صحنه عملی بیان و پیگیری کند.

انتهای پیام
captcha