عذر افرادی که در جنگ به ما ضربه زدند، پذیرفته نیست/ استفاده قرآن از مجاز برای انتقال مفاهیم
کد خبر: 3813975
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵

عذر افرادی که در جنگ به ما ضربه زدند، پذیرفته نیست/ استفاده قرآن از مجاز برای انتقال مفاهیم

گروه اجتماعی ــ مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: همین امروز نیز برخی از کسانی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق به ما صدمه زدند عذرخواهی می‌کنند، ولی قطعاً نمی‌توانیم از آنها بپذیریم، زیرا آن‌ها خائن بودند و این عذرخواهی هم با هدف ایجاد پوششی برای خیانت‌های بعدی صورت می‌گیرد.

عذر افرادی در جنگ به ما ضربه زدند پذیرفته نیست/ استفاده قرآن از مجاز برای انتقال مفاهیمبه گزارش ایکنا از قم، آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز اول خردادماه، در چهاردهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در نمازخانه مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، با اشاره به «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ»(65 توبه)، گفت: برخی از منافقان نزد پیامبر می آمدند و عذرخواهی می کردند و می گفتند که از کارهای خود پشیمان هستند ولی دروغ می گفتند و خدا آنها را رسوا کرد.

وی افزود: خداوند دست آنها را رو کرد و از دسیسه های آن‌ها پرده برداشت؛ این آیه ترس و وحشت منافقان را دربرداشت چون آنها می ترسیدند که آیه ای نازل شود و آنها را رسوا کند.

این مرجع تقلید یادآورشد: همین امروز نیز برخی از کسانی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق به ما صدمه زدند عذرخواهی می کنند ولی قطعا آنها را نمی توانیم بپذیریم زیرا آنها خائن بودند و این عذرخواهی هم برای ایجاد پوششی برای خیانت های بعدی آنها است.

وی گفت: خداوند در آیه «لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ» بیان می کند که منافقان همیشه به دنبال پوششی برای دسیسه چینی‌های خود هستند.

وی با اشاره به از بین رفتن قبح گناه در کسانی که به شکل مکرر گناه می کنند بیان کرد: وقتی گناهی چند بار تکرار شد دیگر قبح آن برای اشخاص ریخته می شود؛ برخی این مباحث را قبول ندارند ولی چیزی از اسلام نمی دانند؛ در گذشته ضرب المثل معروفی خوانده می شد که می بخور، منبر بسوزان مردم آزاری نکن که افراد با همین چند جمله گناهان خود را توجیه می کردند در حالی که چیزی از اسلام نمی دانستند.

این مفسر قرآن با ذکر این مطلب که منافقان در صدر اسلام در لباس مسلمان ظاهر شده و امر به منکر و نهی از معروف می کردند، یادآورشد: خداوند در آیه «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُون»  به این مساله اشاره می کند که منافقان همواره سعی می کردند ایمان مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) را سست کرده و آنها را از شنیدن آیات قرآن کریم منع کنند.
وی گفت: برخی مدعی هستند که چیزی به نام مجاز در قرآن وجود ندارد و هرچه هست حقیقت است در حالی که قرآن بنا به اهداف هدایتی خود از همه لوازم برای اثرگذاری بیشتر بر بندگان استفاده کرده و از مجاز نیز بهره برده است.

وی با ذکر این مطلب که توکل به خدا چاره همه امور است تصریح کرد: انسان بدون توکل بر خدا به سعادت نمی رسد زیرا اگر به غیر از خدا به دیگران وابسته شود شکست خواهد خورد.

انتهای پیام

captcha