تأثیر اپلیکیشن‌های تلفن همراه بر کاهش چاپ قرآن کریم
کد خبر: 3812966
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
سرابی تبیین کرد:

تأثیر اپلیکیشن‌های تلفن همراه بر کاهش چاپ قرآن کریم

گروه فناوری اطلاعات ــ قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم بحران کاغذ و رواج اپلیکیشن‌های تلفن همراه را عامل کاهش چاپ قرآن بیان کرد و گفت: چشم‌های مردم با فونت‌های رایانه‌ای شدیداً انس گرفته است.

سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که اگر قرآن‌های مطرح و برجسته از منظر کتابت و تذهیب قدیمی چاپ کنیم، نیاز جامعه برطرف می‌شود؟ گفت: فرهنگ خواندن متون با رواج صنعت چاپ و در چند دهه اخیر با رواج قلم‌های رایانه‌ای تغییر کرده است.

وی ادامه داد: چشم‌های مردم امروز با فونت‌های رایانه‌ای شدیداً انس گرفته است. قلم‌های رایانه‌ای هم متنوع هستند و در این قلم‌ها سعی می‌شود که سرعت خوانش بالا رود؛ بنابراین بسیاری از ترکیب‌های پیچیده‌ای که خواندن را سخت می‌کند اما زیبایی خط را افزایش می‌دهد، در قلم‌های رایانه‌ای حذف شده است. بر همین اساس نیازمند به‌روزرسانی در عرصه کتابت قرآن هستیم تا بتوانیم خطی داشته باشیم که هم زیبا، چشم‌نواز و در شأن قرآن باشد و هم برای خواننده امروز به خصوص نسل جوان پیچیده و مشکل نباشد.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم با اشاره به اینکه حدود پنج سال است که در مجموعه‌ای به نام دارالکتابه درباره تلفیق هنر و کتابت قرآن تحقیق و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، گفت: سعی می‌کنیم پیچیدگی‌های نسخ سنتی را با یکسری الگوهای جدید که هم زیبایی و هم خوانایی داشته باشد جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: البته عبور از این مرحله مقداری سخت است. خوشنویسان سعی می‌کنند سنت‌های خوشنویسی و هنر کتابت قرآن را حفظ کنند؛ تغییر در معیارها سخت است؛ هم به دلیل اینکه هنرمندان احساس می‌کنند زیبایی‌ها حذف می‌شود و هم به دلیل اینکه جایگزین کردن الگوهای جدید کار پیچیده‌ای است.

سرابی با اشاره به اینکه پس از چند سال تحقیق چند نسخه جدید کتابت قرآن معرفی شده است، گفت: تا حدود زیادی به این تغییر ضروری نزدیک شده‌ایم. استاد قربانی قرآنی را کتابت کردند که دو سال قبل رونمایی شد. استاد رهنما نیز نسخه‌ای را کتابت کردند که دهه فجر سال گذشته رونمایی شد. در این دو نسخه سعی شده است ضمن حفظ عیار هنری خط تا حدود زیادی ساده‌نگاری و سهولت برای امر آموزش و قرائت رعایت شود. این جریان ادامه خواهد داشت تا به ثبات و یک سبک نگارشی‌ برسیم که بین عیار هنری و خوانایی و ساده‌نویسی اتحاد برقرار کند.

وی در پاسخ به این سؤال که بحران کاغذ بر روی چاپ و نشر قرآن چه تأثیری گذاشته است؟ گفت: تیراژ چاپ و توزیع قرآن شدیداً کم شده است. البته بخشی از این مسئله به دلیل گرانی کاغذ است و بخشی هم به این دلیل است که در دهه 80 قرآن‌های متعدد در تیراژ بالا منتشر شد که شاید نیاز مردم را در دهه قبل اشباع کرد. یک دلیل دیگر نیز حضور رسانه‌های جدید است؛ اکنون افراد در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی‌شان اپلیکیشن‌های قرآن را دارند و این مسئله تا حدود زیادی نیاز به قرآن مکتوب را کاهش داده است.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم در خصوص سایر برنامه‌های آتی مرکز طبع و نشر قرآن کریم و دارالکتابه قرآن کریم، گفت: در دارالکتابه عمدتاً به‌روزرسانی خط نسخ، تهیه مصارف کاربردی برای بهره‌مندی در کاربردهای آموزشی و برون‌مرزی، مناسب‌سازی خط قرآن برای مناطق مختلف و ترویج فرهنگ کتابت قرآن را پیگیر هستیم.

وی افزود: در مرکز طبع و نشر نیز در زمینه تهیه شرح‌های کاربردی قرآن کریم فعالیت می‌کنیم؛ از جمله اقدامات انجام شده در این بخش قرآن‌های حکیم است که در سه سطح دانش‌آموزی، عمومی و دانشجویی منتشر شده است. تهیه شرح‌های مختصر با استفاده از روایت‌های تفسیری در دست تهیه است. همچنین ترجمه و شرح مختصر دانش‌آموزی که قابل فهم برای مخاطب دانش‌آموز باشد تهیه شده که به زودی چاپ می‌شود. تهیه شرح‌هایی برای گروه‌های خاص همچون توضیح لغوی و ادبی قرآن و شرح لغات نیز در دستور کار است.

انتهای پیام

captcha