به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش در جهت فرهنگ‌سازی حفظ قرآن
کد خبر: 3811578
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
بطحایی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش در جهت فرهنگ‌سازی حفظ قرآن

گروه حوزه‌های علمیه ــ وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه‌های تربیت حافظ باید به فهم قرآن کریم توجه خاصی شود و در همین راستا ظرفیت‌های این وزارتخانه برای ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن به کار گرفته‌ شده است.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های دارای اولویت‌ وزارتخانه متبوع خود، افزود: امسال یکی از سال‌های خوبی بود که در خصوص آشنایی دانش‌آموزان با قرآن قدم‌های ارزشمندی به صورت صف و ستادی از سوی همکارانم برداشته شد.
وی با بیان اینکه قریب به سه میلیون نفر از دانش‌آموزان و فرهنگیان کشور در طرح جزء سی قرآن کریم حضور دارند، اظهار کرد: امسال شاهد حضور صدها هزار دانش‌آموز و معلم در طرح جزء سی‌ام قرآن هستیم و این حضور واقعاً بی‌سابقه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن اصول، رویکردها، راهبردها و اقدامات اجرایی لازم برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در دستگاه تعلیم و تربیت کشور را تبیین کرده است. این نهضت ملی با نگاه سلسله‌مراتبی ذیل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآنی مأنوس شده‌اند. البته به این قانع نیستیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک همه دانش‌آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط برقرار کنند و بتوانند قرآن بخوانند و در آن تدبر کنند. عمل به قرآن اساس و محور احیای قرآن است و باید فکر و عملمان را قرآنی کنیم. باید قرآن را باور کنیم و وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم گفت: این نهضت از آغاز سال تحصیلی 97- 98 و با هدف زمینه‌سازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان، تلاش برای فرهنگ‌سازی مناسب و ارائه آموزش‌ لازم برای حفظ قرآن و همچنین ایجاد انگیزه و رغبت به منظور حفظ آیات و سوره‌های جزء سی‌ام قرآن به‌ صورت فراگیر و با همراهی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین اقشار جامعه مخصوصاً جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش‌آموزان اجرا شد.

وی تأکید کرد: در چشم‌انداز ترسیم‌شده طی یک سال تحصیلی 10 درصد دانش‌آموزان با اولویت دوره ابتدایی اول و دوم حافظ جزء سی‌ام شده‌اند و در گام بعدی، ضمن تحت پوشش قرار دادن مابقی دانش‌آموزان، انتظار می‌رود که در دوره اول و دوم متوسطه نیز این کار انجام شود.

بطحایی حفظ قرآن را راهی برای قرائت مستمر و عمل به آیات آن دانست و گفت: ضرورت دارد در برنامه‌های تربیت حافظ به فهم قرآن کریم توجه ویژه شود. لذا کلیه ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش برای ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن به کار گرفته‌ شده است و با توجه به اینکه حافظان قرآن به اخلاق قرآنی آراسته می‌شوند، برنامه‌ریزی‌‌ها انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: توسعه و توجه جدی به سایر زمینه‌های آشنایی با عترت و اهل بیت(ع)، تشویق و زمینه‌سازی برای آشنایی والدین با قرآن و شروع حفظ از سنین ابتدایی، هدایت مدارس و مراکز دارالقرآن به‌ ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن، ایجاد سازوکارهای لازم جهت بهره‌مندی از ظرفیت مربیان سایر دستگاه‌ها و نهادهای همسو، ارتقای جایگاه حفظ و حافظان قرآن در فرایندهای آموزشی، ارزیابی و ارتقای دانش‌آموزان و معلمان در مدارس از دیگر فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به منوّیات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و تأکیدات ایشان، گفت: تأکید مقام معظم رهبری این است که با استفاده از ظرفیت بسیارغنی آموزش و پرورش، می‌توانیم آموزه‌های تعلیم و تربیتی را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امیدواریم در برنامه‌های  درسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم.

بطحایی تأکید کرد: پیش از این رهبر معظم انقلاب از وجود 10 میلیون حافظ قرآن سخن گفته‌اند که به فضل خدا امروز در طرحی با عنوان «جزء سی‌ام» دو میلیون و 800 هزار دانش‌آموز و معلم حضور فعال دارند و یک و نیم میلیون نفر یک‌سوم جزء سی و 450 هزار نفر کل جزء سی را حفظ کردند و این عدد در سال گذشته 220 هزار نفر بود.
گفت‌وگو: اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
يك كارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۹:۵۳
0
0
آقاي وزير !
طرح ملي حفظ قرآن شما خلاف قانون و مصوبات شوراي عالي و اجباري بود.
طرح ملي حفظ قران به فيمت حذف مهم ترين بخش هاي كتاب هاي درسي انجام گرفت.

حذف پيام هاي قرآني كه عمدتا درباره مسائل تربيتي، اخلاقي، جهاد ودشمن ستيزي، شناخت اهلبيت عليهم السلام و مهدويت، مبازره با اسرائيل و ... حاصل طرح اجباري و غير قانوني حفظ جزء 30 بود.

آقاي وزير !
بيش از 95 درصد از دانش آموزان فقط در ساعات درسي خواندن و فهميدن و تدبر در قرآن را مي آموزند.

شما با جايگزيني يك طرح فوق برنامه به جاي برنامه رسمي و مصوب، اين خطاي استراتژيك را مرتكب شديد.

مصاحبه هاي متعدد شما نشان مي دهد منتظر تشكر هم هستيد.
اما اين كار شما در واقع ماهيتش اجراي سند 2030 است كه به صورت خزنده و زير پوستي در حال اجراست.

اين طرح مخالفت صريح با اسناد تحولي و سياست هاي ابلاغي رهبري است.
جاي آن داشت كه مسئولان امنيتي كشور از جمله سازمان بازرسي شفاف تر وارد عرصه بشود تا اجراي سال آينده اين طرح متوقف گردد.

با تشكر از نشر مطلب
captcha