سوره احزاب؛ تصویری از مقابله جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر
کد خبر: 3811371
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱

سوره احزاب؛ تصویری از مقابله جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که سوره احزاب تصویری از مقابله جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر است، گفت: ساختار نظام سیاسی اسلام بر پایه ولایت است.

سوره احزاب؛ تصویری از مقابله جبهه اسلام در مقابل جبهه کفربه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، شامگاه دوشنبه، 23 اردیبهشت در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان در مسجد بعثت خرم‌آباد به نکات تفسیری آیه ششم سوره احزاب با مضمون «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا» اشاره و اظهار کرد: در سوره احزاب مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح شده است.
وی با ذکر این مطلب که سوره احزاب تصویری از مقابله جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر است، اضافه کرد: سوره احزاب خصوصیات نظام اسلامی را برای ما بیان می‌کند.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که مسئله هدایت پیامبر(ص) و این‌که همسران پیامبر(ص) به‌منزله مادر مومنان هستند و مسئله طبقه‌بندی وراث در ارث در آیه ششم سوره احزاب بیان شده است، اضافه کرد: پیامبر(ص) نسبت به مؤمنان ولایت دارد کمااینکه ساختار نظام سیاسی اسلام بر پایه ولایت است.
رابطه اعتقادی بین ولی و مردم در نظام ولایی
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با ذکر این مطلب که از نظر قرآن حکومت به دو دسته حکومت الهی یا حکومت طاغوتی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: نوع زندگی مردم در ساختار نظام سیاسی اسلام زندگی ولایی است و نوع حکومت مدنظر اسلام ولایت الله است.
آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که گاهی ولایت به‌معنای دوستی و گاهی به‌معنای سرپرستی، تسلط، تصدی و اداره امور به کار می‌رود، بیان کرد: در نظام ولایی بین ولی و مردم رابطه اعتقادی و معنوی برقرار است که این رابطه غیرقابل انفکاک است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که به شخصی که در رأس حکومت اسلامی قرار می‌گیرد، والی یا مولا اطلاق می‌شود، افزود: از دیدگاه علامه طباطبایی پیامبر در تمام امور دین و دنیای مردم ولایت دارد؛ چراکه آیه اطلاق دارد.
وی با طرح این سؤال که چرا نظر پیامبر(ص) بر نظر مؤمنان برتری دارد، تصریح کرد: در پاسخ باید گفت که پیامبر معصوم است و اشتباه نمی‌کند کمااینکه پیامبر خیر و صلاح امت را در نظر می‌گیرد و هرگز تابع هوا و هوس نیست.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که در ساختار نظام سیاسی اسلام ولایت بالاصاله مخصوص الله و سپس از آن به نبی خدا و سپس به وصی می‌رسد، تصریح کرد: در دوران غیبت نوبت ولایت به کسی می‌رسد و ولی کسی است که کسی به او ولایت داد‌.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که پیامبر(ص) بعد از پیامبر(ص) منصب نبوت به پایان رسید لکن مناصب دیگر آن حضرت به ولی می‌رسد، بیان کرد: وقتی پیامبر(ص) بر مؤمنین ولایت داشته باشد به طریق اولی بر غیرمومنین هم ولایت دارد.

انتهای پیام

captcha