بهترین استفاده از نیروی جوانی/شیرین ترین لحظات در مهمانی خدا
کد خبر: 3810298
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

بهترین استفاده از نیروی جوانی/شیرین ترین لحظات در مهمانی خدا

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان از خدا قدرت جسم را برای طاعت او و نه زورآزمایی، طلب می کنیم، گفت: باید از نعمت جوانی و قوت جسم برای اطاعت و عبادت خدا بهره گرفت.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی، دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز چهارم از رمضان المبارک:

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با اشاره به دعای چهارمین روز از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در این دعا عرضه می دارند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌؛ اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین؛ خدایا نیرومندم نما در آن روز به بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشی خودت، ای بیناترین بینایان.»

این استاد اخلاق ادامه داد: رسول خدا(ص) در این دعا قدرت و توانایی جسمی را از خدا درخواست می کنند اما نه برای زورآزمایی و عرض اندام مقابل مردم بلکه عرضه می دارند برای آنکه امر و حکم تو را پیاده کنم.

وی تصریح کرد: اقامه امر خدا به قدرت جسمی نیاز دارد چنان که بسیاری از کهنسالان دوست دارند در ماه های رجب و شعبان روزه بگیرند اما به دلیل ناتوانی نمی توانند لذا باید از نعمت جوانی و قوت جسم برای اطاعت و عبادت خدا بهره گرفت.

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: نافله خواندن در نیمه شب سخت است، شب بیداری سخت است، سکوت هنگام خشم و تهمت سخت است و همه قوت بدنی می خواهد چنان که امیرالمومنین(ع) در دعای کمیل عرضه می دارند: «قَوِّ علی خِدْمَتِکَ جَوارِحی».

به گفته این کارشناس مذهبی بسیاری در عین داشتن قدرت و قوت بدنی از اطاعت و عبادت خدا سر باز می زنند لذا وجود مقدس امیرمومنان(ع) در دعای کمیل سه مرتبه می گوید: «یاربّ، یا ربّ، یاربّ» و از خدا برای به خدمت گرفتن قوت جسم در راه اطاعت اش استمداد می طلبند.

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) در ادامه از خدا چشاندن حلاوت و شیرینی ذکر خود را درخواست می کنند؛ باید توجه داشت ذکر معانی متعددی دارد، مثل نماز، صلوات، یاد خدا و ... با اینها است که شیرینی یاد خدا در جان انسان می نشیند.

حجت الاسلام بهاری با اشاره به ادامه دعا، بیان کرد: حضرت(ص) سپس از خدا برای شکر نعمات اش استمداد طلبیده و عرضه می دارد که این توانایی را بر اعضاء و جوارحم الهام کن. الهام شاخه ای از وحی است که بر قلب تابیده می شود مثل الهام قدرت تعبیر خواب به قلب ابن سیرین.

این استاد اخلاق با اشاره به فراز واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ در ادامه دعا، ابراز کرد: اینجا هم پرده پوشی اسرار الهی درخواست می شود«آنکه را اسرار حق آموختند/مهر کردند و دهانش دوختند» و هم محفوظ ماندن زیر سایه الهی؛ باید توجه داشت گاهی سایه امام حسین(ع) و گاه حتی سایه مومن، سایه خدا می شود چنان که اگر خدا بخواهد دست انسان، یدالله و چشم انسان، عین الله می شود.

وی با اشاره به عبارت پایانی این دعا گفت: پیامبر(ص) این دعا را با صفت «یا أبْصَرَ النّاظرین» به پایان می برند که بر نظارت همه بعدی خدا تصریح دارد، ناظر یعنی بیننده با توجه چنان که امیرمومنان(ع) بیان کردند: «لا یمکن الفرار من حکومتک» و نیز در آیه 14 سوره مبارکه علق است: «أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى».

این استاد اخلاق در پایان خاطرنشان کرد: امید است در سایه توجه به رفتار و اعمال مان که خدا همه آنها را می بیند، لباس تقوا که بهترین لباس ها است در ماه مبارک رمضان بر قامت ما پوشانده شود.

انتهای پیام

captcha