صوت خوش تالیان در محضر رهبر انقلاب و راه‌اندازی رادیو ترتیل
کد خبر: 3810214
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

صوت خوش تالیان در محضر رهبر انقلاب و راه‌اندازی رادیو ترتیل

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته‌ با رویدادهای مختلف قرآنی چون صوت خوش تالیان در محضر رهبر انقلاب اسلامی، راه‌اندازی رادیو ترتیل، معرفی رئیس و اعضای جدید ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، انتشار اذان «حسام‌الدین سراج» و ... همراه بود.

جمعه/////صوت خوش تالیان در محضر رهبر انقلاب و راه‌اندازی رادیو ترتیلبه گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با اخباری در حوزه‌های مختلف همچون برگزاری جلسه هم‌اندیشی بخش آموزش و پرورش در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن، راه‌اندازی رادیو ترتیل، تولید و پخش ۳۰ برنامه ویژه ایام ماه رمضان از رادیو قرآن، اعلام زمان برپایی هجدهمین همایش «عمری با قرآن»، آغاز تصویربرداری جزء‌خوانی قرآن در آستان امام خمینی(ره)، صوت خوش تالیان قرآن در محضر رهبر انقلاب، اجرای ۳ طرح قرآنی در نماز جمعه تهران، معرفی رئیس و اعضای جدید ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، انتشار جدیدترین تواشیح گروه نورالزهراء(س) ویژه ماه رمضان، درخواست از خبرنگاران برای ثبت‌نام در نمایشگاه قرآن، برگزاری نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن، انتشار اذان «حسام‌الدین سراج»، اعلام برنامه کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن در ماه مبارک رمضان، بسیج مؤسسات قرآنی کشور برای همکاری با مساجد و ... همراه بود.
برگزاری جلسه هم‌اندیشی بخش آموزش و پرورش در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن
نشست هماهنگی و هم‌اندیشی بخش آموزش و پرورش در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآنی کریم، عصر روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه، با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف در سالن اجتماعات معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه برگزار شد.
طی این جلسه درخصوص چگونگی راه‌اندازی این بخش تحت عنوان «آموزش»، نمایش فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش طی بازه زمانی فعالیت نمایشگاه اعم از بخش‌های پیش‌دبستانی، دبستان، اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی، دفتر تألیف كتاب‌های درسی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ... اداره‌کل اموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان‌های تهران و استان البرز برای حضور در غرفه‌های مربوطه، بحث و تبادل نظر شد.
راه‌اندازی رادیو ترتیل
مراسم افتتاحیه رادیو ترتیل صبح امروز، ۱۵ اردیبهشت ماه، با حضور حمید شاه آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما و احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیوی قرآن، در محل استودیوی رادیو تلاوت واقع در ساختمان شبکه خبر سازمان صداوسیما برگزار شد.
در ابتدای مراسم که با تلاوت ترتیل با صدای رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه بود، حمید شاه‌آبادی ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان با بیان اینکه این ضیافت الهی برای همه ملت ایران و آحاد مسلمین در سراسر جهان فرصت جدیدی برای استغفار و پرداختن به امور معنوی فراهم کرده است، گفت: برای دومین سال پیاپی رادیو ترتیل با همکاری همکاران عزیز راه‌اندازی شده است؛ در سال گذشته استقبال خوبی از سوی مردم از این رادیو شد و تمامی علاقه‌مندان از این شبکه رادیویی استفاده بهینه کردند؛ چراکه جزءخوانی هر روزه خود را با صدای قاری مورد علاقه خود شنیدند.
تولید و پخش ۳۰ برنامه ویژه ایام ماه رمضان از رادیو قرآن
نشست خبری احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، در رابطه با برنامه‌های این رادیو طی ماه مبارک رمضان صبح روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در محل سالن کنفرانس رادیو قرآن واقع در ساختمان شهدای رادیو سازمان صداوسیما برگزار شد.
ابوالقاسمی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان امسال ۳۰ برنامه ویژه خدمت شنوندگان و مخاطبان رادیو قرآن ارائه می‌شود، اظهار کرد: ترتیب برنامه‌ها به این صورت است که ساعت ۲۴ بامداد برنامه ترتیل یک جز قرآن کریم توسط محمود خلیل الحصری با ترجمه فارسی استاد قادرپناه خدمت شنوندگان عزیز تقدیم می‌شود.
اعلام زمان زمان برپایی هجدهمین همایش «عمری با قرآن»
طبق سنوات گذشته، همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن»، جمعه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه، همزمان با ۱۱ ماه مبارک رمضان و در آستانه ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.
طی این همایش که امسال شاهد هجدهمین دوره آن هستیم از فعالان قرآنی کشور در برخی از زمینه‌های آموزش و قرائت قرآن، مدرسی و مدیر قرآن، هنرمند قرآنی، ترجمه و تفسیر، پژوهش، بانوان قرآنی، ناشران با اعطای لوح سپاس و هدایایی تجلیل به عمل می‌آید.
یادآور می‌شود، همایش «عمری با قرآن» به همت فرهنگ‌سرای قرآن و با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، برپا خواهد شد.
آغاز تصویربرداری جزء‌خوانی قرآن در آستان امام خمینی(ره)
با همکاری سازمان بهشت زهرا(س)، شورای عالی قرآن شهرداری تهران و مرکز قرآن و عترت آستان مقدس امام خمینی(ره)، تصویربرداری مراسم جزء‌خوانی قرآن کریم از روز ۱۶ اردیبهشت در حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز شد.
این مراسم با حضور جمعی از قاریان و اساتید بین‌المللی قرآن کریم از جمله سیدحسین موسوی‌بلده، رییس اجرایی شورای عالی قرآن، امین پویا ، حسین فردی، مهدی عادلی، سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی از فعالان قرآنی در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار و مراحل ضبط برنامه آغاز شد.
صوت خوش تالیان قرآن در محضر رهبر انقلاب
مراسم دیدار قاریان و حافظان قرآن با رهبر معظم انقلاب، روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در قالب محفل انس با قرآن کریم در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این محفل تعدادی از نوجوانان، جوانان قاری و مرتل قرآن و دو گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی اجرای برنامه داشتند و ابتهال و دعاخوانی، دیگر بخش این مراسم بود در پایان نیز از بیانات مقام معظم رهبری بهره‌مند شدند.
این محفل قرآنی که با اجرای سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، با تلاوت حبیب صداقت، از قاریان ممتاز و جوان استان تهران آغاز شد و سپس امیرحسین رحمتی، قاری نوجوان از استان گلستان که امسال و در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان، موفق به دریافت رتبه اول شد، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد.
اجرای ۳ طرح قرآنی در نماز جمعه تهران
احمد حاجی‌شریف، مشاور اجرایی رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با تفاهم‌نامه این سازمان با ستاد اقامه نماز در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه منعقد شده، مقرر شده است تا پیش از آغاز نماز جمعه و ایراد خطبه‌ها، یک جزء از قرآن توسط سه قاری ممتاز تلاوت شود که این برنامه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در محل نماز جمعه تهران اجرا خواهد شد.
مشاور اجرایی رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: همچنین، برنامه جمع‌آوری قرآن‌هایی که در منازل مورد استفاده نیست و یا احیاناً قرآن‌های قدیمی که در منازل وجود دارد، برای ارسال به مناطق محروم و مردم آسیب‌دیده از زلزله و سیل در نقاط مختلف کشور نیز در نماز جمعه طی این ایام اجرا خواهد شد. این قرآن‌ها در محل سه درب ورودی نماز جمعه در محل دانشگاه تهران، درب‌های خیابان‌های قدس، ۱۶ آذر و انقلاب اسلامی دریافت می‌شود.
حاجی‌شریف تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده، طرح تصحیح قرائت نماز نیز ویژه آقایان و بانوان اجرا می‌شود که در این راستا یک مدرس قرآن آقا و یک مدرس خانم در محل حاضر خواهند شد.
معرفی رئیس و اعضای جدید ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن
صدویکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز یکشنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و طی آن رئیس، نایب رئیس و سایر اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند.
بعد از بیان نظرات اعضای مجمع مشورتی، با توجه به آنکه حدود یک سال و نیم از فعالیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم گذشته بود، ترکیب جدید اعضای این ستاد پیشنهاد شد که مورد موافقت اعضاء و تصویب جلسه واقع شد. بر همین اساس، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان رئیس ستاد و معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند.
همچنین نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها و نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بسیج مستضعفین، حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردم نهاد قرآنی، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو صاحب‌نظر حفظ و آموزش قرآن (با معرفی شورای ارزیابی حافظان قرآن) و دبیر ستاد (با انتخاب رئیس ستاد) به عنوان دیگر اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند.
انتشار جدیدترین تواشیح گروه نورالزهراء(س) ویژه ماه رمضان
گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی نورالزهرا(س) استان کرمان به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان جدیدترین اثر خود را با عنوان «ماه قرآن» منتشر کرده است.
شاعر این اثر «محمدجواد الهی‌پور» و «حسن صفری» نیز تنظیم کننده آن است. همچنین سرپرست گروه تواشیح نورالزهرا(س) «رسول دوست‌محمدی» است.
این گروه متشکل از جمعی از قاریان، حافظان و مجریان استان و کشور است که از سال ۱۳۸۷ با ادغام چند گروه از گروه‌های تواشیح استان کرمان کار خود را آغاز کرد.

نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن

نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 16 ارديبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. فقهی‌زاده‌ در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد بیشترین تراکم فعالیت‌های اجرایی در نمایشگاه هستیم، گفت: نمایشگاه کتاب، هم اکنون در حال جمع‌آوری است تا شرایط و زمینه برپایی نمایشگاه قرآن فراهم شود. نمایشگاه قرآن در دوره بیست و هفتم با شعار «قرآن، معنای زندگی» فعالیت خود را از ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌کند و به مدت دو هفته کامل تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

فقهی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد برنامه‌هایی که در نمایشگاه قرآن در راستای مسئولیت اجتماعی متولیان آن برای مردم مناطق سیل‌زده در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به ضرورت اقدامات دگرخواهی و انسان‌دوستانه در تلاش و برنامه ریزی باری انجام برنامه‌های مشترک با کمک سازمان هلال احمر و سازمان بهزیستی کشور ویژه هموطنان سیل زده عزیزمان هستیم. ضمن اینکه در برنامه‌هایی که با عنوان جشن رمضان در ۱۹ استان و ۲۵۰ شهر برگزار می‌شود، در مناطق سیل‌زده این جشن به مباحث مربوط به سیل‌زدگان اختصاص یافته است.

درخواست از خبرنگاران برای ثبت‌نام در نمایشگاه قرآن
معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از خبرنگاران و عکاسان خبری که متقاضی پوشش رسانه‌ای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هستند، خواسته است تا با مراجعه با سایت این نمایشگاه به نشانی iqfa.ir/form/press اقدام به ثبت‌نام کنند.
در این صفحه علاوه بر اطلاعات شناسنامه‌ای، مواردی همچون شماره همراه، آدرس ایمیل، عکس پرسنلی و رسانه‌ای که خبرنگار در آن فعالیت دارد نیز برای طی کردن مراحل ثبت‌نام مورد نیاز است.
انتشار اذان «حسام‌الدین سراج»
در روزهای اخیر اذانی با صدای «حسام‌الدین سراج»، از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی سنتی کشورمان در فضای مجازی منتشر و مورد توجه فعالان شبکه‌های مجازی قرار گرفته است.
این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی در پاسخ به این سوال که در اذان اجرا شده، از اذان‌های دیگر الگو گرفته است یا خیر، گفت: شخص خاصی از قاریان قرآن یا موذنان مدنظرم نبوده است و بیشتر از مجموعه شنیدارهای خودم الگو گرفته‌ام.
اعلام برنامه کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن در ماه مبارک رمضان
کرسی‌های تلاوت نفحات‌القرآن همزمان با ماه مبارک رمضان از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور در سطح مدارس شهر تهران برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، توزیع برگه‌های تدبر و تفسیر آیات، اجرای طرح حفظ موضوعی و اهدای هدایا با حاضرین از جمله جزئیات این کرسی تلاوت قرآن است. پخش زنده کرسی‌ها از‌ طریق نرم افزارهای اینستاگرام در صفحه nafahat.video@ و برنامه لحظه نگار انجام می‌شود. همچنین علاقه‌مندان برای دستیابی به تلاوت‌ها و گزارش‌های تصویری این کرسی‌های تلاوت به کانال تلگرامی نفحات‌القرآن به نشانی nafahatalquran@ مراجعه کنند.
بسیج مؤسسات قرآنی کشور برای همکاری با مساجد
رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در مراسم دیدار قاریان و حافظان قرآن با ایشان که روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در قالب محفل انس در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: ایشان بر زیادی جلسات قرآن برای رسیدن به فهم قرآن، همچنین پایگاه قرآنی کردن مساجد در طول سال تأکید کردند که به نوعی دستوری برای همه ما بود.
وی ادامه داد: اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور از این جهت که به عنوان وسیع‌ترین تشکل قرآنی ـ مردمی در سطح کشور فعالیت می‌کند، در نظر دارد تا از ظرفیت خود برای تحقق سهمش نهایت استفاده را داشته باشد.
انتهای پیام

captcha