رونق تولید پایدار، درون‌زا و برون‌گرا باشد
کد خبر: 3809116
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

رونق تولید پایدار، درون‌زا و برون‌گرا باشد

گروه سیاست و اقتصاد ــ استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: از منظر اقتصاد مقاومتی که تولید را به‌عنوان ستون فقرات اقتصاد ملی لحاظ می‌کند، می‌توان رونق تولید را تعریف کرد که آن را به‌گونه‌ای در نظر بگیریم که پایدار، درون‌زا و برون‌گرا باشد.

تولید، ستون فقرات اقتصاد ملی است/ رونق تولید باید پایدار، درون‌زا و برون‌گرا باشد

مهدی محمدی، استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: از منظر اقتصاد مقاومتی که تولید را به‌عنوان ستون فقرات اقتصاد ملی لحاظ می‌کند، می‌توان رونق تولید را تعریف کرد که بر این اساس البته بهتر است رونق تولید را به‌گونه‌ای در نظر بگیریم که پایدار، درون‌زا و برونگرا باشد. در چنین حالتی اقتصاد نسبت به شوک‌های بیرونی و عوامل برون‌زا حداقل آسیب‌پذیری را خواهد داشت.
وی ادامه داد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی صرفاً افزایش مقدار تولید در نتیجه افزایش تقاضا و یا تصاحب بازار در برهه‌ای از زمان رونق تولید محسوب نمی‌شود.
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تشریح مفهوم درون‌زایی توضیح داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درون‌زایی اتکا به ظرفیت‌ها و امکانات داخلی و توجه به آن است؛ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند تا حد امکان تولید را از آسیب شوک‌های بیرونی مصون سازد.
وی در توضیح مفهوم برون‌گرایی نیز عنوان کرد: بر اساس این مفهوم در تولید کالاهای داخلی باید به بازارهای صادراتی و خارجی توجه کرد؛ به‌عبارت‌دیگر باید با اقتصادهای جهانی تعامل داشت که این به معنای وابستگی به امکانات، نهاده‌ها و عوامل خارجی در تولید داخل نیست.
محمدی با اشاره به اینکه مسئله اساسی که مقام معظم رهبری در اول فروردین سال 98 در حرم رضوی فرمودند دستیابی به قدرت اقتصادی بازدارنده است، توضیح داد: دور زدن تحریم و شکست دادن دشمن یک بحث است که با تلاش همه آحاد کشور محقق خواهد شد، اما انتظار رهبری از همه مسئولین، متفکرین ، صاحب‌نظران و عوامل اقتصادی رسیدن به قدرت اقتصادی بازدارنده است؛ به عبارتی باید هزینه تحریم و مقابله در عرصه اقتصادی برای دشمن بالا برود. مثالی که ایشان برای بازدارندگی مطرح فرمودند در عرصه نظامی است که دشمن فکر مقابله نظامی را نیز نداشته باشد و اینکه به‌خوبی بداند که هزینه یک برخورد حتی محدود برای طرف مقابل بسیار بالا و پشیمان کننده است.
این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد دقت و موشکافی در عرصه اقتصادی و در حیطه جنگ‌های ترکیبی نیاز به برنامه‌های پژوهشی جدی و دانشگاهی داشته باشد. در چنین حالتی است که دشمن مستکبر و اسلام‌ستیز به سردمداری آمریکا نمی‌تواند با یافتن رخنه و نقطه‌ضعفی، خیال حمله و تهاجم اقتصادی را در ذهن بپروراند.

انتهای پیام

captcha