از تلخی گرانی تا شیرینی لبنانی/ شهدای ایرانی میهمان ناشران عرب شدند
کد خبر: 3808525
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
گزارش ایکنا از بخش ناشران خارجی نمایشگاه کتاب؛

از تلخی گرانی تا شیرینی لبنانی/ شهدای ایرانی میهمان ناشران عرب شدند

گروه ادب ــ گرانی، کاهش فروش کتاب، ارائه کتاب‌های ترجمه‌ای از زندگی‌نامه شهدای مدافع حرم ایرانی و حضور کمرنگ ناشران ترک از نکات مهم بخش ناشران خارجی در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران بود.

////از تلخی گرانی تا شیرینی لبنانی/زندگی‌نامه شهدای ایرانی در بخش ناشران عرببه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش ناشران خارجی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بخش‌های نه چندان شلوغ نمایشگاه بود که اغلب شرکت‌کنندگانی از کشور‌هایی همچون، لبنان، عراق و سوریه در این بخش حضور داشتند و تعدادی از این ناشران نیز در کشورمان نمایندگی دارند.

در مجموع حضور ناشران عرب، امسال کمتر از سال‌های دیگر بود و ظاهراً شرایط برای حضور ناشران عراقی فراهم‌تر بوده، چون حضور این ناشران نسبت به نمایشگاه‌های پیشین، مشهودتر بود و در مقابل ناشران سوری کمتر در این دوره حضور یافته بودند. البته ناشران لبنان هم مانند هر سال حضورشان خوب بود.

با توجه به اینکه کشور لبنان یکی از کشور‌های پیشگام در عرصه صنعت چاپ است، آثار و تألیفات بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران عرب را این دوره از نمایشگاه ارائه کرده است.

در بخش ناشران عرب، کتاب‌ها با موضوعات گوناگون اعم از علوم قرآن، تفسیر، سیاسی، ادبی، فلسفی، علوم اجتماعی و ... ارائه شده، اما قرآن‌های جلد رنگی در برخی از غرفه‌ها خودنمایی می‌کند. این قرآن‌ها در طرح و اندازه‌های مختلف‌اند و می‌تواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد.

ناشر لبنانی: نمایشگاه امسال؛ ضعیف و بی‌حال

محمدعلی یوسفی، مدیر مؤسسه انتشاراتی دارالبلاغ است، او در اغلب دوره‌های نمایشگاه‌ کتاب از همان ابتدا حضور داشته و دو سالی هم در نمایشگاه قرآن شرکت کرده، اما امسال بنا ندارد در نمایشگاه قرآن شرکت کند.

وی که به زبان فارسی کاملاً تسلط دارد، نمایشگاه کتاب سی و دوم را نمایشگاهی ضعیف توصیف می‌کند و می‌گوید: امسال نمایشگاه ضعیف و بی‌حال است البته این وضعیت هرسال نسبت به گذشته بدتر می‌شود.

یوسفی که سال‌هاست فعالیت فرهنگی را انتخاب کرده، می‌گوید: ۵۰ سال است فعالیت‌ فرهنگی می‌کنم، با اینکه می‌توانیم فلافل‌فروشی کنیم و درآمدمان خیلی بیشتر از این باشد، اما خدمت به فرهنگ و ارتقای سطح معلومات مخاطبان در زمینه‌های مختلف را جزء اصول فعالیت‌مان قرار داده‌ایم.

وی درباره گرانی کتاب می‌افزاید: حدود ۳۰-۴۰ سال است که در لبنان کتاب چاپ می‌کنیم و در این مدت یک قیمت داشته‌ایم، اما در ایران قیمت‌ها متفاوت است و ارزش ریال کم و زیاد می‌شود و مشکل کاهش فروش کتاب به وجود می‌آید. سال قبل کاغذ در ایران بندی ۳۰ – ۴۰ هزار تومان بود و اکنون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، اما در لبنان کاغذ از ۲۵ سال پیش ۲۵ دلار بوده و اکنون هم ۲۵ دلار است. اما ۲۵ دلار در ایران ۲۰ سال پیش ۱۰ هزار تومان می‌شد و اکنون ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

////از تلخی گرانی تا شیرینی لبنانی/زندگی‌نامه شهدای ایرانی در بخش ناشران عرب

این ناشر لبنانی که در همه موضوعات کتاب چاپ می‌کند، درباره سرانه کتابخوانی می‌گوید: مسئله کاهش کتابخوانی در اغلب کشور‌ها وجود دارد و فقط مربوط به ایران نیست، به ویژه در کشور‌های عربی روند کتابخوانی رو به افول است و من یک مثلی ساخته‌ام که «امة اقرا، لا تقرا» امت پیغمبر که برایش آیه «اقرأ» نازل شده، دیگر کتاب نمی‌خوانند. البته فضای مجازی هم باعث شده که سرانه کتابخوانی کمتر شود و هزاران صفحه در فضای مجازی وجود دارد که مخاطبان را سرگرم می‌کند و این موضوع همانطور که دسترسی به کتاب را تسهیل کرده اما وقت مخاطبان را هم به همان نسبت پر کرده است.

ناشر سوری: بالا بودن هزینه حضور در نمایشگاه

انتشارات «دارالمعرفه» سوریه که هر سال در نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد، در بخش ناشران عرب نسخه‌های بسیاری از قرآن با اندازه‌ها و رنگ‌های متنوع ارائه کرده است.

یاسین موسی، مسئول غرفه «دارالمعرفه» سوریه می‌گوید: امسال به دلیل گرانی، مخاطبان کمتری از این بخش بازدید کرده‌اند، البته هزینه حضورمان در نمایشگاه نیز بالا است و همین باعث می‌شود، بر قیمت کتاب‌ها افزوده شود.

یکی دیگر از کتاب‌هایی که در غرفه این ناشر سوری بیش از همه نمایان است، کتاب مصحف تجوید به ۸ رنگ است که هر رنگ دارای قواعد تجویدی خاصی بوده و اختلاف قرائات در آن بیان شده است.

ناشر لبنانی: لبنانی‌ها هم خط عثمان‌طه را می‌پسندند

عصام نعمه، مسئول غرفه انتشارات دارالاسلام لبنان که زبان فارسی را نه چندان روان صحبت می‌کند، می‌گوید: حدود ۱۳ سال است که در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنیم و کتاب‌هایی با موضوعات قرآن، علوم قرآنی، تفسیر، تجوید، دفاع مقدس ایران، جنگ لبنان، جنگ نرم، سیره امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، آموزش دینی و عقاید چاپ می‌کنیم.

وی درباره فروش کتاب و استقبال مخاطبان می‌گوید: امسال فروشمان کمتر از سال پیش بود و بازدیدکنندگان کمی به این بخش آمدند.

////از تلخی گرانی تا شیرینی لبنانی/زندگی‌نامه شهدای ایرانی در بخش ناشران عرب

این ناشر لبنانی درباره گرانی کاغذ گفت: کتاب‌های ما در لبنان چاپ می‌شود اما با هزینه‌های گمرک قیمت کتاب‌ها بسیار بالاتر می‌رود و همین باعث می‌شود ایرانی‌ها نتوانند کتب ما را خریداری کنند.

نعمه درباره قرآن‌هایی که چاپ می‌کنند، می‌افزاید: بیشتر قرآن‌های ما به خط عثمان طه است و خط‌های دیگر را استفاده نمی‌کنیم، چون این خط واضح‌تر است و مردم لبنان بیشتر این خط را می‌پسندند.

ترجمه کتاب‌های زندگینامه شهدای ایرانی

یکی از غرفه‌ها در بخش ناشران عربی با کتاب‌هایی که عکس شهدای مدافع حرم ایرانی بر جلد آن‌ها نقش بسته، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. انتشارات دارالحضاره الاسلامیه، مؤسسه انتشاراتی لبنانی است که کتاب‌های چندین ناشر لبنانی دیگر را نیز ارائه کرده است.

////از تلخی گرانی تا شیرینی لبنانی/زندگی‌نامه شهدای ایرانی در بخش ناشران عرب

این انتشارات که از طریق نمایندگی خود در ایران در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران حضور یافته، کتاب‌هایی با موضوعات گوناگون را ارائه کرده است، اما کتاب‌های ترجمه شده ایران از فارسی به زبان عربی برای مخاطبان حس خاصی را به آنان انتقال می‌دهد.

ناگفته نماند، ناشران ترک هم نیامده بودند و فقط انتشارات «هیزمت» که در ایران نمایندگی دارد، حضور یافته و آثار خود با موضوعات مختلف به ویژه قرآن‌های نفیس را ارائه کرده که قرآن‌هایی به خط به حامد الحامدی یا حمید ایتاج، حافظ عثمان، محمد آبای و ... را از جمله این کتاب‌ها هستند.

////از تلخی گرانی تا شیرینی لبنانی/زندگی‌نامه شهدای ایرانی در بخش ناشران عرب
یکی از غرفه‌ها که هر سال در بخش عربی نمایشگاه شاهد حضور آن‌ها هستیم، غرفه شیرینی‌های لبنانی با قهوه عربی است که اتفاقاً در همین روز‌های پایانی پای مخاطبان بسیاری را به این بخش باز کرده است و فضای این بخش را قدری شلوغ‌تر کرده است.

انتهای پیام

captcha