تبلور معارف قرآنی در چهره و رفتار مرحوم طباطبایی(ره)
کد خبر: 3807518
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
حامد شاکرنژاد بیان کرد:

تبلور معارف قرآنی در چهره و رفتار مرحوم طباطبایی(ره)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به خصوصیت اخلاقی مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی، بیان کرد: اخلاق ایشان اینگونه نبود که دیگران را توصیه و موعظه کنند و خودشان به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی جامه عمل نپوشانند، بلکه شخصیتی بود که دین و معارف قرآن و اهل‌ بیت(ع) در چهره و رفتار وی تبلور داشت.

کم نیستند افرادی که طی سالیان سال از محضر خطیب و استاد شهیر اخلاق مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی کسب فیض کرده‌اند و پای ثابت منابر و محافل ایشان بوده‌اند. حامد شاکرنژاد، مدرس و قاری نام‌آشنای کشورمان نیز از جمله افرادی است که نزد ایشان زانوی تلمذ زده است و این را مدالی پر افتخار بر سینه‌اش می‌داند و توفیق ماندن در عرصه قرآنی را دعای خیر اساتیدی چون مرحوم طباطبایی می‌داند.
شاکرنژاد با تأکید بر اینکه رفتار، منش و عمل مرحوم طباطبایی، تبلور دین و معارف و آموزه‌های قرآن و اهل‌ بیت(ع) بود، از ویژگی مردمی بودن وی نیز می‌گوید و تصریح می‌کند: «مرحوم طباطبایی همواره سعی می‌کردند به جای توصیه‌های اخلاقی زبانی به دیگران، همواره در عمل و رفتار خود آن را نشان دهند و توجه به این نکته موجب رونق همیشگی محافل و مجالس ایشان بوده است». در ادامه به بهانه اولین سالگرد عروج حجت‌الاسلام طباطبایی گفت‌وگوی  ایکنا با این مدرس و قاری قرآن را بخوانید؛
ـ درباره نحوه آشنایی‌تان با مرحوم حجت‌الاسلام طباطبایی بگویید.
نحوه آشنایی من با ایشان از طریق محافل انس با قرآن و اهل‌ بیت(ع) بود و این توفیقی بود که طی این سال‌ها نصیبم شد تا بتوانم از فیوضات این استاد مسلّم اخلاق، همچنین بیانات وی استفاده کنم و به نوعی در خیل شاگردانشان قرار گیرم.
ـ چه مدت از محضر ایشان کسب فیض کردید و خاطره‌تان هست از چه جلسه‌ای شروع شد؟
از حدود 15 سال پیش در محضر استاد بودم و با ایشان و خلقیات، رفتار و منش وی مؤانست داشتم، بهتر بگویم عموماً در جلسات قرآن ایشان حضور داشتم.
ـ کمی از خصوصیات بارز و توصیه‌های اخلاقی ایشان بگویید.
عمل ایشان نوعی توصیه بود. اخلاق ایشان اینگونه نبود که دیگران را توصیه و موعظه کنند و خودشان به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی جامه عمل نپوشانند، بلکه عمل به احکام دین و معارف اهل‌ بیت(ع) را همواره در زندگی و عمل ایشان مشاهده می‌کردیم. یعنی مرحوم طباطبایی شخصیتی بود که دین و معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) در چهره و رفتار وی تبلور داشت. معمولاً در جلسات ایشان، آیاتی از کلام وحی را تلاوت می‌کردم و حتی در جلساتی که در بیت ایشان حضور پیدا می‌کردیم، تأکید داشتند، ولو کم، حتما با آیاتی از قرآن شروع شود، حین تلاوت منقلب می‌شدند و اشک می‌ریختند و سپس به بیان حکمت و معنویت قرآن کریم و نکاتی از آیات تلاوت شده می‌پرداختند و در ادامه از بیاناتشان بهره می‌بردیم.
ـ خاطره‌ای از جلسات ایشان دارید؟
وجود ایشان، برکت بود، هنگامی که ایشان را می‌دیدم، بهترین لحظه زندگی من بود. خاطرم هست در جلسه‌ای که قرار بود با تلاوت قرآن من آغاز شود، اندکی با تأخیر رسیدم، مرحوم طباطبایی، جلسه را با بیاناتشان شروع کردند، هنگامی که رسیدم، آیاتی متناسب با بیانات ایشان تلاوت کردم که بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند.
ـ طی مدتی که شاگردی ایشان را کردید، توصیه‌ای ویژه به شما داشتند؟
چون قاری قرآن هستم و در جلسات قرآن حضور دارم، مادام به مردمی بودن تأکید داشتند و همواره «با مردم، مردمی بودن و و با مردم، خاکی بودن» را گوشزد می‌کردند. چنانکه خود نیز اینگونه بودند و با اخلاق خوب و رفتار حسنه با مردم تعامل داشتند. ایشان همواره با کوچک و بزرگ، رفتار حسنه، خوب و نیک داشتند و با روی گشاده با مردم برخورد داشتند.
ـ درباره نحوه قرائت‌های شما نظری نداشتند؟
به من می‌فرمودند که این صوت و قرائت شما برایتان، نعمت است، هر بار که در جلسه ایشان حضور پیدا می‌کردم و آیاتی را تلاوت می‌کردم، می‌گفتند دارای تلاوتی متفاوت هستم و همواره حقیر را مورد تشویق قرار می‌دادند و تأکید می‌کردند که در این راه ثابت قدم باشم. دعای خیر اساتید بزرگواری همچون ایشان موجب شد تا توفیق حضور در این عرصه را تا این لحظه داشته باشم.
ـ شنیده‌ایم مرحوم حجت‌الاسلام طباطبایی اهتمام ویژه‌ای به حفظ قرآن داشتند، به گونه‌ای که خانواده و سایرین را به آن دعوت می‌کردند.
بله، خودشان در بیاناتشان همواره به آیات قرآن استناد می‌کردند و در درجه نخست خانواده‌ و سپس دیگران را در صورتی که توانایی داشتند به حفظ آیات کلام وحی توصیه می‌کردند و توجه ویژه به این مقوله داشتند که بیت ایشان نیز این اهتمام را داشتند و از خانواده مرحوم طباطبایی جناب آقای علی اینانلو و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم از حافظان کل کلام وحی هستند. اطرافیان و شاگردان ایشان از علاقه وافر ایشان به قرآن کریم مطلع بودند، چنانکه ایشان همواره به عمل به آموزه‌های دین و معارف قرآنی تأکید داشتند. امیدوارم روحشان قرین رحمت الهی باشد.
انتهای پیام

captcha