شب نیمه شعبان؛ برترین شب پس از قدر
کد خبر: 3804915
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

شب نیمه شعبان؛ برترین شب پس از قدر

گروه جامعه ــ غسل کردن، شب زنده داری، زیارت امام حسین(ع)، قرائت چند دعای مخصوص، اقامه نمازهای مستحبی که برای شب نیمه شعبان وارد شده است و ... از جمله مستحبات شب نیمه شعبان به منزله ویژه‌ترین شب سال پس از شب قدر است.

شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکى است؛ از امام صادق(ع) روایت شده که از امام محمدباقر(ع) از فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، ایشان فرمودند: این شب پس از شب قدر برترین شب‌هاست. در این شب خداوند فضل خود را بر بندگان سرازیر می‌کند و آنان را به بخشش و کرم خویش می‌آمرزد، پس در تقرب جستن به سوى خداى تعالى در آن بکوشید، که آن شبى است که خدا به ذات مقدس خود سوگند یاد کرده، که سائلى را از درگاه خویش با دست خالى بازنگرداند مادام که انجام معصیتى را درخواست نکند و شب نیمه شعبان شبى است که حق تعالى آن را براى ما قرار داد و در عوض شب قدر که آن را مخصوص پیامبر(ص) فرمود، پس در دعا و ثنا بر خداى تعالى کوشش کنید.

خداوند در این شب منجی عالم بشریت را به زمینیان هدیه داد و برای همه تاریخ امید اصلاح زمین و زمان احیا شد.

براى شب نیمه شعبان اعمال مستحب متعددی ذکر شده است که از جمله می‌توان به غسل کردن که باعث تخفیف گناهان است، اشاره کرد. شب زنده دارى به نماز و دعا و استغفار، چنانکه امام زین العابدین(ع) انجام می‌دادند و در روایت آمده هرکه این شب را به راز و نیاز و عبادت بپردازد، دل او نمیرد در روزى که دل‌ها بمیرند. زیارت امام حسین(ع) که افضل اعمال این شب است و باعث آمرزش گناهان است از جمله توصیه شده‌ترین اعمال این شب محسوب می‌شود.

خواندن زیارت امام زمان(عج)، دعای تعلیم داده شده از حضرت صادق(ع) و حضرت رسول(ص) که شرح آن‌ها در مفاتیح الجنان آمده است، قرائت دعای کمیل و گفتن هر یک از ذکر‌های «سُبْحانَ اللّهِ»، «الْحَمْدُلِلّهِ»، «اللّهُ اَکْبَرُ» وَ «لا اِلهَ اِلا اللّهُ» صد مرتبه تا خداوند گناهانمان را ببخشد و دعاهایمان را مستجاب کند، اقامه نماز جناب جعفر چنانکه شیخ از حضرت امام رضا(ع) روایت کرده و ... نیز از سوی ائمه(ع) توصیه شده است.

در خصوص روز نیمه شعبان که روز میلاد حضرت مهدی(عج) است نیز زیارت آن حضرت و دعا برای فرج ایشان هر جا که باشیم توصیه شده است، اما توصیه شده‌ترین محل زیارت آن حضرت و دعا برای فرج ایشان در سرداب سامراء است.

انتهای پیام

captcha