پرسش‌های انحرافی و غفلت از آموزش‌های کاربردی در زمینه مهدویت
کد خبر: 3804515
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
حجت‌الاسلام متوسل در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد:

پرسش‌های انحرافی و غفلت از آموزش‌های کاربردی در زمینه مهدویت

گروه معارف ــ مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه برخی سؤالات و مباحث درباره امام زمان(عج) نقشی در بحث مهدویت ندارد، گفت: سؤالات انحرافی، تعیین زمان ظهور و تطبیق نشانه‌ها از مشکلات امر آموزش است که موجب می‌شود همواره مباحث آموزشی به سمت‌وسویی برود که نیاز نیست و مشکل‌ساز می‌شود.

انحرافات فکری و عدم توجه به آموزش‌های صحیح در زمینه مهدویتحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد متوسل، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: در بحث آموزش معارف مهدویت دو چالش مهم یا به یک معنا دو نگاه افراطی و تفریطی وجود دارد؛ یک نگاه که انجمن حجتیه داشت. این نگاه مباحث مهدویت را به مباحث معرفتی صرف منحصر می‌کند و اجازه هیچ‌گونه اقدامی را در حوزه عمل نمی‌دهد و می‌گوید که فقط باید امام زمان(ع) را بشناسیم و به دنبال مودّت حضرت باشیم. فقط معرفت و مودت را توصیه می‌کند، اما در حوزه عمل اقدامی را جایز نمی‌داند.

وی ادامه داد: یک نگاه هم متأسفانه نگاه تفریطی است، با اینکه در دوران غیبت باید با پیروی از علما و مراجع و ولی‌فقیه امور را دنبال کنیم، نگاه تفریطی اینها را کنار می‌گذارد و معتقد است که نیازی به تقلید از مراجع و ولی‌فقیه نیست و خودمان هرچه را تشخیص دادیم عمل می‌کنیم و این خود منجر به آسیب‌هایی می‌شود که متأسفانه برخی از آنها را در جامعه می‌بینیم.

انحرافات فکری
متوسل تصریح کرد: در حوزه آموزشی مشکل عمده‌ انحرافات فکری جامعه است و باعث می‌شود که بخشی از آموزش‌ها مورد توجه واقع نشود و نیازها به سمت و سویی برود که واقعاً نیاز نیستند. برای مثال یکی از سؤالات و شبهاتی که خیلی‌ها مطرح می‌کنند این است که آیا آقا امام زمان(عج) زن و بچه دارد یا نه؟ این سؤال خیلی مطرح است. از بین روایات برای این سؤال پاسخی نیست که قابل اعتماد باشد. پاسخ ما این است که این سؤال هیچ نقشی در بحث مهدویت ندارد و در شناخت وظیفه ما در دوران غیبت تأثیری ندارد؛ یعنی به ما نگفتند بروید زن و بچه امام را بشناسید، یا از آنها پیروی کنید. به نظر می‌آید این گونه سؤالات از سوی برخی افراد معاند ترویج می‌شود (برای اینکه بگویند شما به امام زمانی اعتقاد دارید که نمی‌دانید زن دارد یا ندارد؟) در حالی که دانستن این موضوعات نقشی ندارد، زیرا باید به امام اعتقاد داشته باشیم و کاری به همسر و فرزند ایشان نداریم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) افزود: این گونه سؤالات انحرافی جزء پرسش‌های اساسی در بحث مهدویت نیست. سؤال اصلی مهدویت این است که امام عصر(ع) را بشناسیم و بدانیم وظیفه ما در دوران غیبت چیست و آن را انجام دهیم.

جهت‌گیری‌ها به موضوع مهدویت
به گفته متوسل در حوزه آموزش بخشی از مشکلات همین سؤالات انحرافی و به تعبیری جهت‌گیری‌هاست که به موضوع مهدویت وجود دارد. برای مثال سؤال می‌کنند که امام زمان(عج) چه موقع ظهور می‌کند؟ به دنبال زمان ظهور هستند. برخی هم دائماً به دنبال تطبیق علائم و نشانه‌هایی‌اند که در روایات آمده است. برای مثال با استفاده از روایاتی که می‌گوید در زمان آمدن امام زمان(ع) باران سراسر جهان را فرامی‌گیرد، در این ایام که باران همه جا را فراگرفته است اعلام می‌کنند که نزدیک به زمان ظهور هستیم. در طول این هزار و دویست سال از زمان غیبت تاکنون ده‌ها بار این اتفاق افتاده است. آیا هر بار باید بگوییم زمان ظهور است؟ علائم و ویژگی‌ها مسئله‌ای نیست که هر کسی به سادگی بتواند آنها را تطبیق کند.

وی در پایان اظهار کرد: پس سؤالات انحرافی، تعیین زمان ظهور و تطبیق نشانه‌ها جزء مشکلاتی است که همواره  موجب می‌شود مباحث آموزشی به سمت‌وسویی برود که نیاز نیست و مشکل‌سازند.

انتهای پیام

captcha