دست‌ خالی رسانه ملی و روزنامه‌‌ها در انعکاس رویداد بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3804367
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶

دست‌ خالی رسانه ملی و روزنامه‌‌ها در انعکاس رویداد بین‌المللی قرآن

گروه مسابقات ــ سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید و اکنون باید تحلیل کرد که رسانه‌ها چه برخوردی با این رویداد داشتند؟ چه تحلیلی نوشتند و چه نکات منفی را گوش‌زد یا کدام نکته مثبت را مطرح کردند؟ از کدام قهرمان قرآنی کشور و از حضور کدام قاری و حافظ برجسته دنیا در میان هیئت داوران مسابقات سخن گفتند؟

شانه‌های خالی رسانه ملی و روزنامه‌‌ها از رویداد جهانی قرآندر برهه‌ای که شبکه‌های اجتماعی در انتشار خبرها گوی سبقت را از همه رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب ربوده‌اند، از روزنامه‌ها و رسانه‌های تصویری این انتظار می‌رود که بخش تحلیل حرفه‌ای را برعهده گیرند. اما ظاهراً نه‌تنها به برخی از رویدادهای بسیار مهم پرداخته نمی‌شود، بلکه حتی جایی نیز برای تحلیل و بررسی آن در نظر نگرفته‌اند. مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با سابقه 36 دوره، ازجمله رویدادهای مهمی است که طی سال‌های اخیر در زمره بی‌توجهی رسانه‌ای قرار گرفته است.
اما رسانه ملی با این رویداد که هرساله برای برپایی آن ساعت‌ها برنامه‌ریزی و اعتباراتی نیز در نظر گرفته می‌شود، چه برای فارسی‌زبان‌ها و یا در شبکه‌های برون‌مرزی، چگونه برخورد می‌کند؟ البته عملکرد هرساله شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن را باید در پاسخ به این سوال مستثنی دانست و منظور نگارنده شبکه‌ها و بخش‌های خبری عمومی است که مخاطبانی فراگیر دارند.
آیا نباید انتظار داشت که در شبکه‌های پربیننده از جمله شبکه یک سیما حتی دقایقی تحلیل مسابقات را شاهد باشیم؟ یعنی با وجود شبکه قرآن سیما، دیگر شبکه‌ها از پرداختن به این موضوعات شانه خالی می‌کنند؟!

اما روزنامه‌های مطرح و کثیر‌الانتشار کشور چگونه برخورد کردند؟ بررسی آنان نتیجه‌ای چشم‌گیری را در برنداشت؟؟!! روزنامه‌های کثیرالانتشار بخش مهمی از رسانه‌ها را شامل می‌شود. چه عامل یا عواملی باعث شده تا این روزنامه‌ها نیز به آن نپردازند؟ آیا به این می‌اندیشند که چنین رویدادی برای مخاطب بی‌اهمیت است؟ در حالی که رسالت خود را برای برجسته‌سازی و دادن خوراک فکری به مخاطب گم کرده‌اند. درباره مسابقه‌ای صحبت می‌کنیم که بالاترین مقام ارشد کشور یعنی رهبر معظم انقلاب هرساله بر تداوم آن تأکید دارد.

به گزارش ایکنا در بررسی روزنامه‌های کثیرالانتشار طی روزهای برگزاری مسابقات قرآن، از جمله روزنامه کیهان شاهدیم که در انتشار اسامی برترین‌های مسابقات بین‌المللی قرآن به تاریخ سه‌شنبه، 27 فروردین‌ماه 98 صرفاً در پایین صفحه 11 خود اکتفا کرده است. در این روز دیدار متسابقان با رهبر معظم انقلاب تیتر شده است و در صفحه سه، متن بیانات و دو تصویر از قاری اندونزی و ایرانی که حائز رتبه‌های اول و دوم شدند، درج شده است. با این وجود اگر پایان این مسابقات همراه با دیدار متسابقان با رهبر معظم انقلاب نبود، رسانه ملی در بخش‌های خبری و روزنامه‌های کثیرالانتشار در صفحه اصلی حتی نامی از این رقابت‌ها نمی‌آوردند؛ چراکه پرداختن به بیانات مهم رهبر انقلاب از مواردی است که تمامی نشریات به آن می‌پردازند.

صفحه اول و سوم روزنامه کیهان به تاریخ 27 فروردین

قطعا از روزنامه‌های کثیرالانتشار به دلیل آن‌که اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن عصر روز یکشنبه، 25 فروردین‌ماه برگزار شد، نمی‌توان انتظار داشت که روز بعد به آن بپردازند، اما امروز سه‌شنبه، 27 فروردین نیز صفحه اصلی و حتی داخلی خود را به این رویداد اختصاص نداده‌اند! روزنامه جام جم نیز به هیچ وجه صفحه اول دیروز و امروز خود را به این رویداد اختصاص نداده، البته به تاریخ 25 و 26 فروردین چند گزارش و یادداشت را در صفحات داخلی خود داشته است. اما اسمی از برترین‌ قاریان و حافظان آقا، خانم و دانش‌آموزان در آن به چشم نمی‌خورد!
در یک نگاه، نمی‌توان نه‌تنها خبر یا خبری درخور شأن، حتی تحلیل و گزارشی کوتاه در روزنامه‌های چند روز اخیر یافت. در حالی که پرداختن به قهرمانان قرآنی کشور و معرفی آنان به عنوان یک الگو به جهت تشویق این افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. به ویژه اینکه در این بین نوجوانان قاری و حافظ دختر و پسر کشورمان نیز حضور داشتند و تصاویر این قهرمانان می‌توانست در صفحات روزنامه‌های صبح امروز جای گیرد.
در وهله اول می‌توان روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به عنوان نهاد اصلی و متولی یا روابط عمومی دیگر نهادهای همکار مثل آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و... و به ویژه ستاد خبری این مسابقات را مقصر این غفلت برشمرد و بعد رسانه ملی و روزنامه‌های کثیرالانتشار را که قطعاً با وجود اطلاع از این رویداد به آن وقعی ننهادند.
سازمان اوقاف و امور خیریه باید از میزان توجه رسانه ملی، روزنامه‌های کثیرالانتشار و حتی خبرگزاری‌ها طی برپایی مسابقات، تحلیل محتوای مناسبی انجام دهد و آن را در اختیار تمامی رسانه‌ها قرار دهد.

صفحات اول روزنامه جام جم، همشهری، ایران، جمهوری اسلامی، رسالت، اطلاعات، خراسان، جوان، آفتاب یزد

captcha