از حضور مسئولان در روستاها تا رسمیت‌بخشیدن به عملکرد فعالان قرآنی
کد خبر: 3804141
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶

از حضور مسئولان در روستاها تا رسمیت‌بخشیدن به عملکرد فعالان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیر خانه قرآن نوالثقلین حیدرآباد شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری با اشاره به دور بودن روستای حیدرآباد از مرکز شهرستان و استان، گفت: در این روستا استعدادهای قرآنی ویژه‌ای وجود دارد که متأسفانه زمینه بروز استعداشان فراهم نیست و گاهاً بُعد مسافت باعث می‌شود که التفات کمتری از سوی مسئولان به این منطقه وجود داشته باشد.

گلنار بختیارپور، مدیر خانه قرآن نوالثقلین حیدرآباد شهرستان کیار، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این خانه قرآن در سال 1394 با دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، اما پیش از آن نیز این فعالیت‌ها در سطح روستا به صورت خودجوش و بنا به نیاز روستا به مبحث ترویج و آموزش قرآن کریم، انجام می‌شد.
وی تعداد افراد بهره‌مند از آموزش‌های این خانه قرآن را در حال حاضر 15 قرآن‌آموز دانست و افزود: این تعداد، افراد سنین 12 سال و بالاتر را شامل می‌شود که در فصل تابستان شاهد افزایش مشارکت علاقه‌مندان خواهیم بود، ضمن اینکه کلاس‌های آموزش روخوانی و روانخوانی برای بانوان کم‌سواد و بی‌بهره از سواد نیز همواره دایر است.
بختیارپور در‌خصوص رشته‌های آموزشی ارائه شده در این خانه قرآن، گفت: این آموزش‌ها شامل روخوانی و روانخوانی، حفظ جزء 30، تجوید و تفسیر است و برای بانوان نیز جلسات جزءخوانی در مسجد و امامزاده جعفر(ع) و یا در صورت دعوت اهالی، در منازل برگزار می‌شود.

فعالیت خیریه مربیان خانه قرآن نوالثقلین حیدرآباد
وی با بیان اینکه فعالیت‌های این خانه قرآن در سرای معلم آموزش و پرورش انجام می‌شود، بیان کرد: اجاره‌بهای این ساختمان از محل هزینه شخصی تأمین می‌شود، ضمن اینکه برای آموزش‌های قرآنی از قرآن‌آموزان شهریه دریافت نمی‌شود و مربیان همکار نیز به صورت خیریه فعالیت می‌کنند.
بختیارپور با اشاره به همکاری نزدیک خانه قرآن نورالثقلین با کانون فرهنگی «صبح صادق» مستقر در مسجد امام صادق(ع) حیدرآباد، گفت: ماحصل این همکاری‌ها، برگزاری کلاس‌های متنوع هنری مانند نقاشی، خطاطی، صنایع‌دستی، خیاطی و برپایی اردوهای آموزشی و تفریحی و نیز کلاس‌های ورزشی در سطح روستا است.
مدیر خانه قرآن نوالثقلین حیدرآباد ادامه داد: برگزاری مراسم جشن و سوگ مذهبی، جلسات خانگی قرآن، ختم زیارت عاشورا در دهه نخست محرم، آموزش کمک‌های اولیه به کودکان و نوجونان، برگزاری محافل تلاوت قرآن و ... از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این خانه قرآن و کانون صبح صادق حیدرآباد است.
بختیارپور با اشاره به جشن نیمه شعبان، یادآوری کرد: امسال نیز به همت خانه قرآن نورالثقلین و کانون صبح صادق و به رسم هر ساله در روز میلاد امام زمان(عج) جشن باشکوهی در جوار امامزاده جعفر(ع) برگزار خواهد شد که پخت آش نذری محلی، مراسم سخنرانی و مولودی‌خوانی با حضور دهیاران، اعضای شوراها، مسئولان بسیج و اهالی روستا از اهم برنامه‌های این جشن است.
وی با اشاره به دور بودن روستای حیدرآباد از مراکز شهرستان و استان، اضافه کرد: در این روستا استعدادهای قرآنی ویژه‌ای وجود دارد که متأسفانه زمینه بروز استعداشان فراهم نیست و گاهاً بُعد مسافت باعث می‌شود که التفات کمتری از سوی مسئولان به این منطقه وجود داشته باشد.

حضور مسئولان قرآنی در روستا؛ راهکاری برای حمایت از فعالان قرآنی
بختیارپور اظهار کرد: از مسئولان انتظار می‌رود حضور پررنگ‌تری در روستا داشته باشند تا ضمن رسمیت‌بخشیدن به عملکرد فعالان قرآنی این روستا، فعالیت‌های قرآن‌آموزان را نیز از نزدیک رصد کنند و با مشکلات و موانع بیشتر آشنا شوند.
وی با بیان اینکه فضای قرآنی و فرهنگی روستا در مقایسه با گذشته بهبود چشمگیری داشته، اضافه کرد: تلاش می‌شود تا دامنه فعالیت‌های این خانه قرآنی گسترش یابد و به ویژه به سمت فعالیت در مدارس سوق یابد تا با آموزش و هدایت دانش‌آموزان و شرکت دادن آن‌‎ها در مسابقات مختلف قرآنی به اهداف ترویجی و آموزشی این مجموعه دست یابیم.
بختیارپور در خصوص چشم‌انداز آینده فعالیت‌های خانه قرآن نوالثقلین، خاطرنشان کرد: برنامه‌های زیادی برای اجرایی کردن مدنظر مسئولان این خانه قرآنی است که به دلیل مشکلات مالی امکان تحقق آن‌ها ضعیف است و امیدواریم با مساعدت مسئولان شاهد گسترش بیش از پیش فرهنگ قرآنی در روستا باشیم.
یادآور می‌شود، خانه قرآن نوالثقلین روستای حیدرآباد شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری، واقع در مدرسه شهید سهرابی، خانه معلم، همواره پذیرای علاقمندان یادگیری مباحث قرآنی است.
انتهای پیام

 

captcha