نعمتی که نقمت شد/ بی‎خانمان شدن هزاران لرستانی در سیل اخیر
کد خبر: 3803867
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

نعمتی که نقمت شد/ بی‎خانمان شدن هزاران لرستانی در سیل اخیر

گروه اجتماعی ــ سیل در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین‌ماه امسال در برخی از استان‌ها از جمله لرستان رخ داد که این سیل در استان لرستان ۱۶ کشته بر جای گذاشت و هزاران خانواده را بی‌خانمان کرد.

نعمتی که نقمت شد/بی‎خانمان شدن هزاران لرستانی در سیل اخیربه گزارش ایکنا از لرستان، طی روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه جاری بارندگی‌هایی در استان لرستان رخ داد که باعث خسارات زیادی به زیرساخت‎ها، ابنیه، ساختمان‎ها و ... در شهرهای معمولان، پلدختر، خرم‎آباد، دورود، بروجرد و ... شد.
باران همیشه برای همه مردم رحمت و نعمت الهی بوده و با خود طراوت و سرسبزی را به‌دنبال داشته است اما در برخی مناطق این رحمت و نعمت الهی تبدیل به نقمت شد. مشکلاتی که در بارندگی‎های اخیر برای ما به وجود آمد به‌دلیل عدم رعایت خود ما بود. اگر در حریم و مسیر رودخانه ساخت و ساز انجام نشود مشکلی برای ما پیش نمی‎آید. باید حریم رودخانه‎ها رعایت شود.

یکی‌از علت‎های این‌که این نعمت الهی برای مردم از نعمت تبدیل به نقمت شد نبود سد بود، سدهایی که مطالعات آن‌ها انجام شده ولی همچنان عملیاتی نشده است و به بهره‎برداری نرسیده است.
از جمله این سدها می‎توان به سد زیبامحمد، آبسرده، تاج امیر، مخملکوه و ... اشاره کرد که اگر این سدها در استان ساخته شده بود این‎قدر ویرانی به دنبال نداشت و این هجمه آب توسط سدها کنترل می‎شد و به‎جای وارد شدن به داخل شهرها پشت سدها می‎ماندند.
بعد از سال‌های سال که خشکسالی مهم‌ترین مشکل در کشور بود حالا رحمت الهی می‌بارد اما این بارش‌ها و جاری شدن سیل، مشکلات عظیمی را ایجاد می‌کند در صورتی‌که اگر سدسازی در این استان جدی‌تر گرفته می‌شد و ساخت و سازهای غیر مجاز رخ نمی‌داد قطعاً این بارش‌ها به بحران تبدیل نمی‌شد.
لرستان ازجمله استان‌های پُربارش است اما به‌دلیل نبود سدهای کافی هر ساله 12 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب بدون استفاده از استان خارج می‌شود و از سوی دیگر قطعاً وجود سدها قطعاً می‌توانست از این بحران عظیم جلوگیری کند.
حدود هشت سد نیمه کاره در استان لرستان وجود دارد که درصد پیشرفت آن‌ها بین 20 تا 95 درصد است که سال‌های سال است با اندکی پیشرفت مواجه هستند و معلوم نیست چند دهه یا چند سال دیگر باید بگذرد تا شاید این سدها به مرحله افتتاح برسند در حالی‌که تسریع در روند احداث این سدها بسیار ضروری است و این سیل اخیر شاید تلنگری باشد تا اقدامات بیشتری برای پیشرفت این سدها صورت گیرد.
به هر حال سیل هم از جمله بلایای طبیعی است که باید برای پیشگیری از وقوع سیل اقداماتی قبل‌از بروز حادثه انجام داد، هزینه کردن برای جلوگیری از حادثه قطعاً کمتر از هزینه کردن برای جبران خسارت‌ها بعد از حادثه است.

سیل اخیر در استان لرستان 16 کشته بر جای گذاشت

بعد از سیل مخرب و مهیب در لرستان، بسیاری از مسئولان به شهرستان پلدختر که بیشترین آسیب را در سیل دیده بود سفر کردند تا از نزدیک با وضعیت سیل و سیل‌زدگان آشنا شوند و در راستای اقدامات و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات برنامه‌های اساسی داشته باشند.
هر کدام از مسئولان دولت در حوزه خود وعده‌هایی را برای جبران خسارت اعلام کرده‌اند، برخی از پرداخت تسهیلات خبر دادند و برخی از رفع مشکلات در آینده نزدیک. سیل اخیر در استان لرستان 16 کشته بر جای گذاشت و هزاران خانواده را بی‌خانمان کرد.
رحیمی، یک بانوی سیل‌زده پلدختری است او آرام یک گوشه نشسته و به دیوارهای خراب شده خانه خیره شده است، خانه‌ای که با هزاران رنج و سختی ساخته بود اما سیلی مهیب خانه را تخریب کرد.
او که بعد از مرگ همسرش سرپرست خانوار شده، دو فرزند دارد و با دامداری روزگار را سپری می‌کند اما سیل امسال زندگی او را نابود کرده و بی‌خانمان شده و حالا با خود فکر می‌کند که چند وقت دیگر زندگی او سر و سامان می‌گیرد.
کم نیستند خانواده‌هایی که همه خانه و وسایل زندگی خود را در این سیل از دست داده‌اند و حالا ضروری است که مسئولان برای تسریع در رفع مشکلات و کمک برای جبران خسارت‌ها اقدام کنند تا زندگی این افراد هرچه سریع‌تر به روال عادی برگردد.
حالا که کمی اوضاع در مناطق سیل‌زده آرام شده، نباید فراموش کنیم که ممکن است این حادثه باز هم تکرار شود پس تا فرصت هست مسئولان آستین همت را برای رفع موانع بالا بزنند و اقدامات لازم برای جلوگیری از این‌گونه حوادث را انجام دهند.

انتهای پیام

captcha