دشواری‌های قرآن‌آموزی در ساحل عاج
کد خبر: 3803550
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

دشواری‌های قرآن‌آموزی در ساحل عاج

گروه بین‌الملل- حافظ نابینای قرآن کریم نبود مؤسسات آموزشی مخصوص نابینایان را از موانع پیش روی آنان برای حفظ قرآن در ساحل عاج برشمرد.

به گزارش ایکنا؛ «محمد کولیبالی یاکوبا» نماینده ساحل عاج در رشته حفظ کل چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان بود.
 
وی درباره چگونگی آشنایی خود با این کتاب الهی گفت: از سنین کودکی با قرآن مأنوس بودم و به تدریج حفظ قرآن را شروع کردم. الحمدلله توانستم در مدت 5 سال قرآن را حفظ کنم. استادی به نام «جاکته موسی» داشتم که برای یادگیری قرآن 6 سال در منزل او اقامت داشتم و تحت سرپرستی ایشان بودم، چون به اینترنت دسترسی نداشتم و بعضی کارها را باید با کمک ایشان انجام می‌دادم.

دشواری‌های روشندلان
محمد درباره دشواری‌های پیش روی روشندلان ساحل عاج برای فراگیری قرآن می‌گوید: در کشورم برای افراد بینا دارالقرآن‌هایی وجود دارد، اما مکانی برای آموزش نابینایان در نظر گرفته نشده و باید برای یادگیری قرآن تلاش بسیاری کنیم. در واقع، باید بجنگیم.
 
وی در مورد استفاده از فضای مجازی برای یادگیری قرآن در کشورش می‌گوید:  افراد بینا که زبان فرانسه می‌دانند می‌توانند از اینترنت برای آموزش قرآن استفاده کنند، اما نابینایان نمی‌توانند چندان از آن بهره ببرند، زیرا برای آنان تسهیلات لازم پیش‌بینی نشده است. همچنین، نرم‌‌افزارهایی برای استفاده نابینایان در ساحل عاج وجود دارد، اما نابینایان کمی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
 
روایت حافظ روشندل ساحل عاجی از دشواری‌های شیرین قرآن‌آموزی

کولیبالی دانستن زبان فرانسوی در پیشرفت تحصیلی و آموزشی را در ساحل عاج بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: در خانواده‌ام تنها شخصی هستم که آموزش قرآنی دیده‌ام، چون بقیه افراد خانواده به زبان فرانسه مسلط نیستند.

وی درباره سابقه شرکت در مسابقات قرآن می‌گوید: قبلاً در مسابقات کشوری ساحل عاج در رشته حفظ شرکت کردم؛ دو بار در این مسابقات رتبه دوم را به دست آوردم، اما این نخستین مسابقه بین‌المللی است که در آن شرکت کرده‌ام. همچنین، او «عبدالله المطرود»، قاری عربستانی، را الگوی خود می‌داند.
 
قرآن راهنمای سعادت
محمد کولیبالی درباره تأثیر قرآن کریم در زندگی انسان می‌گوید: وقتی انسان‌ها دستگاهی را می‌سازند برای آن یک کتابچه راهنما و کاتالوگ تهیه می‌کنند که تمام نکات لازم برای راه‌اندازی و استفاده از دستگاه در آن وجود دارد؛ قرآن هم کتاب راهنمای بشر است که هرآنچه را انسان نیاز دارد در آن هست. به نظر من حافظ قرآن باید بهترین الگوی استفاده از این کتاب راهنما باشد تا بتواند در جامعه تأثیر‌گذار باشد.

وی آیه 7 سوره اسراء « إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» (اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏‌ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‌ايد] ) را زیباترین آیه قرآن می‌داند. البته او لحظات انس با قرآن و قرائت آن را برای خود خاطره‌انگیز و زیبا می‌داند و از روزهای پایانی حفظ قرآن خاطره جالب و ماندگاری را ذکر می‌کند که شب قبل از به پایان رساندن حفظ قرآن خواب می‌بیند که فردا حفظ آن را تمام می‌کند.

اسلام در ساحل عاج
این حافظ روشندل درباره جمعیت مسلمانان کشور خود می‌گوید: مناطقی در کشورم هست که اکثریت آن مسلمان‌اند، اما مردم برخی مناطق هم هیچ دینی ندارند، در حالی که تعداد زیادی مدرسه اسلامی وجود دارد؛ از دبستان در مدرسه اسلامی تحصیل کردم و در این مدارس علوم اسلامی و علوم غیر‌اسلامی و همچنین قرآن، تفسیر آن و تاریخ اسلام تدریس می‌شود.
 
وی در مورد شیوه حکومت در ساحل عاج و استفاده از شریعت در قوانین این کشور می‌گوید: در حال حاضر «الحسن واتارا»، رئیس‌جمهور ساحل‌ عاج، مسلمان است و سعی می‌کند که برای اولین بار شریعت اسلامی را اجرا کند.

ساحل عاج (Republic of Côte d'Ivoire) کشوری در غرب آفریقا و پایتخت آن شهر یاموسوکرو است. 40 درصد جمعیت آن مسلمان، 33 درصد مسیحی و 19 درصد بدون دین هستند.
 
 
گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha