اتحادیه اروپا؛ ضامن پروسه صلح افغانستان
کد خبر: 3802180
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵

اتحادیه اروپا؛ ضامن پروسه صلح افغانستان

گروه بین‌الملل ــ اتحادیه اروپا ضمن اعلام آمادگی خود برای حمایت از روند صلح افغانستان و اجرای آن، بیان کرد: اروپا آماده است در عملی کردن این پروسه و ترویج اصلاحات، از جمله اصلاحات بخش امنیتی همکاری کرده و به درخواست طرفین به عنوان ضامن پروسه صلح عمل کند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان؛ شورای اتحادیه اروپا روز گذشته 19 فروردین (8 آوریل) قطعنامه‌ای را تصویب و در آن توصیه کرد که مذاکرات مستقیم بین افغانستانی‌ها (دولت افغانستان و طالبان) باید در سریع‌ترین زمان آغاز شود.

این شورا معتقد است که توافقنامه صلح باید توسط همه جناح‌ها و دولت افغانستان تصویب شود که بر اساس آن همه به پرهیز از خشونت و مقاومت در برابر هر تهدیدی از سوی سازمان‌های تروریستی فراملیتی که از خاک افغانستان هستند، مقاومت کنند.

همچنین این شورا با تأکید بر نقش زنان گفت: باید به مشارکت زنان در تمام مراحل صلح، از جمله مذاکرات صلح رسمی و غیررسمی اهمیت داده شود.

اتحادیه اروپا همچنین بر اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2019 بر پایه اعتماد و شفافیت، انتخابات شوراهای استانی و شوراهای بخشداری‌ها تأکید دارد. این همه‌پرسی‌ها به عنوان یک معیار مهم در تقویت دموکراسی و ثبات در افغانستان عمل می‌کند.

گفتنی است، آخرین دور مذاکرات صلح بین طالبان با نمایندگان آمریکا در قطر برگزار شد و قرار است که نشست بین‌ افغان‌ها که میان نمایندگان دولت افغانستان (که بنا به گفته طالبان قرار است نظرات شخصی خود را ارائه کنند و نماینده حکومت نباشند) و گروه طالبان برگزار می‌شود، هفته آینده انجام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha