بیانیه فعالان اسلامی مالزی در حمایت از سیل‌زدگان ایران
کد خبر: 3801902
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

بیانیه فعالان اسلامی مالزی در حمایت از سیل‌زدگان ایران

گروه بین‌الملل ـ فعالان اسلامی مالزی با انتشار بیانیه‌ای حمایت جهانی از سیل زدگان کشورمان را خواستار شدند و تحریم‌های تحمیل شده از سوی آمریکا بر ایران را که مانع دستیابی به کمک‌ها برای سیل زدگان است، محکوم کردند.

به گزارش ایکنا از مالزی؛ شیخ عبدالغنی شمس الدین، رئیس جمعیت علمای جنوب شرق آسیا و رئیس نهضت العلماء مالزی و استاد محد عزمی عبدالحمید، رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مردم نهاد مالزی با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی در حمایت از سیل‌زدگان کشورمان، ارسال فوری کمک‌های جهانی به ایران را خواستار شدند.

متن این بیانیه که امروز هشتم آوریل برابر با 19 فروردین ماه منتشر شد، بدین شرح است: سیل گسترده‌ای که از مارس 2019 به ایران رسیده، در برخی استان‌های جنوبی ایران به ویژه خوزستان، ویرانگر بوده است. این سیل روستاها، شهرها و زیرساخت‌های بزرگی را ویران کرده است.

تاکنون 70 نفر کشته شده‌اند، 400 هزار نفر آسیب دیده‌اند، 200 پل و 400 کیلومتر جاده‌ نیز به طور کامل نابود شده است. همچنین بیش از 200 روستا به صورت کامل تخریب شده است.

ما از ملت‌های اسلامی می‌خواهیم که کمک‌های بشردوستانه را برای صدها هزار قربانی سیلاب در ایران ارسال کنند. ما همچنین تحریم‌های تحمیل شده از سوی ایالات متحده آمریکا بر ایران را که مانع دستیابی به کمک‌ها برای سیل زدگان است، محکوم می‌کنیم.

محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده بر ایران از سوی ایالات متحده، نقض حقوق بشر و مغایر با توافقنامه‌های بین‌المللی مبنی بر محدودیت اقدامات یک جانبه یک کشور در ارسال کمک‌های بشردوستانه به کشور دیگر است. ایران باید اجازه جایگزینی و تعمیر وسایل نقلیه و بالگردهایی را که نیاز به کمک به مناطق آسیب دیده دارند، داشته باشد.

بیانیه فعالان اسلامی مالزی در حمایت از سیل زدگانمحد عزمی عبدالحمید، رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مردم نهاد مالزی

با این شرایط ایران مجبور است در شرایط محدودی کار کند؛ زیرا دسترسی به قطعات یدکی لازم را نداشته تا بتواند عملیات امدادی را بدون محدودیت همانند کشورهای دیگر اجرا کند.

جهان نمی‌تواند با عدم کمک، ایران را به سمت یک فاجعه سوق دهد، ایران همیشه در کمک به دیگر کشورهای آسیب دیده از بلایای طبیعی پیش قدم بوده و در این شرایط کمک به این کشور نشانه‌ای از همبستگی انسانی است.

تخریب ناشی از سیل، خسارت بسیار بزرگی در ایران است و صدها میلیون دلار برای بازگرداندن زیرساخت‌های تخریب شده لازم است.

بیانیه فعالان اسلامی مالزی در حمایت از سیل زدگانشیخ عبدالغنی شمس الدین، رئیس جمعیت علمای جنوب شرق آسیا

نگرش و سکوت برخی کشورهای اسلامی در کمک به قربانیان فاجعه در ایران صرفا به این دلیل که ایران مورد فشار و هدف قدرت‌های امپریالیستی غرب است، رویکرد نامناسب و ریاکارانه‌ای است.

اگر در بلایای طبیعی به  كشورهای دیگر كمک می‌کنید، چرا ایران را جدا می‌دانید؟ این یک تبعیض سیاسی است که سبب می‌شود مردم عادی ایران قربانی شوند و کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه برای رسیدن به ایران مسدود ‌شود.

هنگامی که مردم ایران و قربانیان بلایای طبیعی نیاز به کمک دارند، سازمان همکاری اسلامی(OIC) نباید گزینشی رفتار کند.

ما از مالزی می‌خواهیم که ابتکار عمل را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران به نشانه برادری اسلامی و وحدت امت‌‌های اسلامی به دست بگیرد.

انتهای پیام

captcha