هشدار بازرس آمریکايی نسبت به فروپاشی افغانستان
کد خبر: 3800446
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

هشدار بازرس آمریکايی نسبت به فروپاشی افغانستان

بازرس ویژه آمریکا در بازسازی افغانستان با انتشار گزارش جدیدی اعلام کرد که نسبت به پایان جنگ در این کشور پس از توافق صلح با گروه طالبان خوشبین نیست و نسبت به احتمال فروپاشی این کشور در نتیجه این اقدام هشدار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان؛ جان سپکو،‌ بازرس ویژه آمریکا در بازسازی افغانستان از خطرهای جدی به‌ویژه فروپاشی حکومت این کشور پس از توافق صلح با طالبان و خروج شتاب‌زده نیروهای خارجی از این منطقه هشدار داد.

سپکو همچنین تأکید کرد که در صورت دستیابی افغانستان به صلح، اگر کمک‌های جهانی برای این کشور متوقف شود، افغانستان به حالت کنونی نمانده و صلح هم پایدار نخواهد بود.

در این گزارش از توانایی‌های پایین نیروهای پلیس افغانستان، وجود فساد، رشد آهسته اقتصاد در افغانستان، تجارت غیرقانونی مواد مخدر و دشوار بودن روند ادغام 60 هزار جنگجوی طالب به جامعه پس از توافق صلح، به عنوان علت‌های اصلی وجود شک و تردید درباره پایان جنگ در افغانستان یاده شده‌اند.

از سویی، این بازرس آمریکایی، آنچه که در مذاکرات صلح با طالبان می‌گذرد را مبهم می‌داند و دورنمای تنها ماندن افغانستان پس از توافق صلح را نیز نگران‌کننده برشمرده است.

سپکو می‌گوید: حتی اگر امروز طالبان جنگ‌افزارهای خود را بر زمین بگذارند، افغانستان باز هم نیاز خواهد داشت تا در برابر داعش، گروه‌های فعال دیگر در مرزهای افغانستان و پاکستان، سازمان‌های جنایت‌کار مواد مخدر، جنگ‌سالاران و ...، خود را محافظت کند.

انتهای پیام

captcha