سمنوپزان در بروجرد؛ آئینی به قدمت یک قرن
کد خبر: 3798458
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

سمنوپزان در بروجرد؛ آئینی به قدمت یک قرن

گروه فرهنگی ــ قدمت آیین سنتی پخت سمنو در بروجرد به بیش از یک قرن برمی‌گردد، گندم نماد رویش است و سمنو نیز از جوانه گندم تهیه می‌شود و در گذشته‌های دور پخت سمنو توسط اعضای فامیل انجام می‌شد و امروز سمنو بیشتر در کارگاه‌ها تهیه می‌شود.

سمنوپزان در بروجرد؛ آئینی به قدمت یک قرنبه گزارش ایکنا از لرستان، صدای پای نوروز شنیده می‌شود، فقط چند روز تا رسیدن سالی نو باقی مانده و کم‌کم سین‌های سفره هفت‌سین برای کنار هم گذاشتن مهیا می‌شوند تا بار دیگر سفره‌ای به وسعت با هم بودن و مهربانی در خانواده‌ها گسترده شود.
این روزها شهر حال و هوای دیگری دارد، هیاهو و شلوغی بازار نوید رسیدن نوروز را می‌دهند و هر یک از افراد در تلاش و تکاپو هستند تا قبل از سال نو خریدهای لازم را انجام دهند و سفره هفت‌سین نوروز را بار دیگر چیده و با دیدن هر یک از سین‌های سفره هفت‌سین که نمادی خاص هستند به استقبال بهار بروند.
سمنو یکی‌ از سین‌های سفره هفت سین است که نماد رویش دوباره گیاهان و نماد برکت است که این ماده خوراکی از جوانه گندم و آرد تهیه می‌شود، سمنو در بسیاری از شهرهای کشور طبق آداب و رسوم خاصی برای نوروز آماده می‌شود و در شهرستان بروجرد نیز پخت سمنو به بیش از یک قرن برمی‌گردد.
انگار نام سمنو با نوروز عجین شده و تنها در ایام نوروز از سمنو به‌عنوان یکی‌از سین‌های نوروز استفاده می‌شود اما این ماده غذایی بسیار خوشمزه و مفید بوده و به‌دلیل این که از جوانه گندم تهیه می‌شود مصرف آن به بسیاری از افراد توصیه می‌شود.
سمنو را از جوانه گندم تهیه می‌کنند، گندم‌هایی با کیفیت خوب از مدت‌ها قبل شسته و خیسانده می‌شوند و بعد از جوانه زدن آن‌ها را کوبیده یا چرخ می‌کنند و در دیگ‌های بزرگ می‌ریزند و ساعت‌ها جوانه گندم و آرد را در دیگ هم می‌زنند تا یک سمنوی شکلاتی رنگ و شیرین تهیه شود.
اما پخت سمنو در بروجرد حال و هوای دیگری دارد، این روزها در بازار بروجرد دیگ‌هایی پُر از سمنو روی چرخ دستی‌هایی برای خرید مردم وجود دارد تا شهروندان پس‌از خرید مایحتاج از بازار، سین دیگری را برای سفره هفت‌سین خریداری کنند.
هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم عطر و بوی سمنو در کوچه‌های قدیمی بروجرد بیشتر به مشام می‌رسد، گرچه در بسیاری از شهرها سمنو تهیه می‌شود اما سمنوی بروجرد ناب و متفاوت است و سمنوی بروجرد به بسیاری از شهرهای کشور فرستاده می‌شود.
در گذشته‌ها سمنو در منازل و توسط اعضای خانواده و فامیل تهیه می‌شد و علاوه‌بر استفاده سمنو در ایام نوروز، در بسیاری از مراسم‌های مذهبی به‌عنوان نذری درست می‌کردند اما امروزه سمنو در بسیاری از کارگاه‌ها و به مقدار قابل‌توجهی پخته می‌شود و در بیشتر ایام سال مصرف می‌شود.
اعظم همتی، از جامعه‌شناسان بروجردی، گفت: قدمت پخت سمنو در شهرها متفاوت است و در بروجرد قدمت این آیین سنتی به بیش از یک قرن برمی‌گردد.
وی اضافه کرد: گندم نماد رویش است و سمنو نیز از جوانه گندم تهیه می‌شود و در گذشته‌های دور پخت سمنو توسط اعضای فامیل انجام می‌شد و امروز سمنو بیشتر در کارگاه‌ها تهیه می‌شود.
به گفته وی، سمنو در گذشته بیشتر توسط بانوان و در مناسبت‌های مذهبی و نوروز تهیه می‌شد اما امروزه سمنو در کارگاه‌های مخصوص تولید سمنو تهیه و وارد بازار می‌شود.
منبع: بازتاب بروجرد

captcha