قهر و قطع رابطه؛ ‎از موانع قبولی اعمال
کد خبر: 3798157
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
آیت‌الله میرعمادی بیان کرد:

قهر و قطع رابطه؛ ‎از موانع قبولی اعمال

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که اولین ضرر قهر به خود انسان برمی‌گردد و یکی ‎از موانع قبولی اعمال است، گفت: قهر کردن موجب کینه و دشمنی می‎شود و گاهی باعث می‎شود انسان دست به اقدامات خطرناکی مثل قتل بزند.

ریشه‌ها و پیامدهای قهر کردنآیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، قهر و قطع رابطه کردن را یکی ‎از آفات و موانع قبولی اعمال ذکر کرد و گفت: عوامل متعددی وجود دارد که باعث می‎شود شخصی با دیگران قهر و یا قطع رابطه کند.
وی در بیان ریشه‌های قهر افزود: گاهی قهر کردن برای این است که شخص یک سخن توهین‌آمیزی شنیده است، گاهی برای این است که مورد ظلم و ستم قرار گرفته است، گاهی به‌خاطر سوءتفاهم است، گاهی قهر کردن برای این است که در حق شخص اجحاف شده، گاهی قهر به‌خاطر تنبیه و یا برای جلب توجه دیگران است.
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: گاهی نیز قهر کردن به‌خاطر ناتوانی در حل مشکلات است یا شخص شکستی در زندگی خورده و متوجه شده آن‌طور که لازم بوده دیگران به او توجه نکرده‌اند و گاهی نیز قهر کردن به‌خاطر خودخواهی و تکبر و یا حالت خودبرتربینی است.
قهر کردن یک صفت زشت است
نماینده ولی‎فقیه در لرستان از قهر کردن به‌عنوان یک صفت زشت و ناپسند یاد کرد و گفت: از نظر دین اسلام شایسته نیست دو برادر دینی با هم قهر کنند و قهر کردن یک رفتار غیر اسلامی است کمااینکه قهر کردن و قطع ارتباط با دیگران پیامدهای زیادی دارد.
این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: اولین ضرر قهر به خود انسان برمی‌گردد؛ چراکه ریشه قهر کردن خشم و غضب است و این خشم و غضب هم به جسم و هم به روح انسان ضرر می‎رساند.
وی اضافه کرد: قهر کردن موجب کینه، عداوت، نفرت و دشمنی می‎شود و گاهی قهر کردن باعث می‎شود انسان دست به اقدامات خطرناکی از جمله قتل بزند.
وی با بیان این‌که گاهی قهر کردن موجب لجبازی، آبروبری و فاش کردن اسرار دیگران می‎شود، گفت: گاهی قهر کردن باعث می‎شود شخصیت طرف مقابل زیر سؤال برود کمااینکه قهر کردن باعث می‎شود اعمال انسان قبول نشود.
حداکثر قهر در اسلام سه روز است

آیت‌الله میرعمادی با یادآوری این‌که در اسلام قهر کردن یک امر نامطلوب و ناپسند است و اسلام نمی‎پذیرد دو نفر با هم قهر باشند و حداکثر قهر در اسلام سه روز است؛ چراکه اسلام دین صلح و آشتی است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «اگر دو مسلمان با هم قهر کنند و سه روز به قهر خود ادامه دهند و آشتی نکنند هر دو از اسلام بیرون می‎روند، با آن‌ها هیچ‌گونه پیوندی نباشد و هر کدام از این دو در آشتی کردن سبقت بگیرند، سبقت گرفته‌اند بر بهشت رفتن».
وی افزود: نبی مکرم اسلام(ص) همچنین فرموده است: «قهر کردن بیشتر از سه روز روا نیست» پیامبر همچنین خطاب به ابوذر فرموده است: «از جدایی و قهر با برادر دینی‌ات پرهیز کن زیرا هیچ عملی با قهر قبول نمی‌شود» که این احادیث بیانگر نتایج سوء جدایی و قهر کردن است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که قهر کردن هیچ مشکلی را حل نمی‎کند بلکه بر مشکلات می‎افزاید، گفت: امام صادق(ع) نیز فرموده است: «دو مسلمان با هم قهر نمی‎کنند وقتی دو مسلمان با هم قهر می‎کنند شیطان و شیطان‌صفتان خوشحال هستند و وقتی آشتی می‌کنند پاهای شیاطین می‎لرزد و سست می‎شود».
امام جمعه خرم‎آباد اضافه کرد: نبی مکرم اسلام(ص) همچنین در مذمت قهر کردن فرموده است: «با هم قهر نکنید با هم برادر و بنده خدا باشید و تقوا پیشه کنید و جهت اصلاح و آشتی بین خودتان تلاش کنید».

انتهای پیام

captcha