علمای الجزایر تصمیمات بوتفلیقه را مغایر با قانون اساسی دانستند
کد خبر: 3797578
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

علمای الجزایر تصمیمات بوتفلیقه را مغایر با قانون اساسی دانستند

گروه بین‌الملل ـ انجمن علمای مسلمان الجزایر با صدور بیانیه‌ای، انصراف «عبدالعزیز بوتفلیقه» از کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در الجزایر و تأخیر در برگزاری آن را فاقد رویه قانونی و مغایر با قانون اساسی این کشور خواند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم؛ انجمن علمای مسلمان الجزایر در این بیانیه‌ تصریح کرد: اقدامات مقامات الجزایر مبنی بر تغییر ساختار حکومت، تأخیر در برگزاری انتخابات و کناره‌گیری بوتفلیقه از نامزدی برای پنجمین بار بخشی از خواسته‌های مردمی بود، اما از نظر این جمعیت این اقدامات مخالف با نص صریح قانون اساسی این کشور است.

جمعیت علمای مسلمان الجزایر در این بیانیه از حقوقدانان این کشور خواست که دیدگاه‌های مشورتی را با هدف همخوانی این تصمیمات با بندهای قانون اساسی این کشورارائه دهند.

در این بیانیه آمده است: خواسته مردم الجزایر در اعتراضات واضح و روشن بود و آن‌ها خواستار ایجاد تغییرات سازنده بودند.

بزرگترین انجمن علمای دینی الجزایر تأکید کرد: برگزاری کنفرانس ملی که خواسته بوتفلیقه است، باید با استقلال کامل برای طرح‌ریزی آینده کشور و با تکیه بر توانمندی‌های ملی به‌ ویژه جوانان باشد.

از سوی دیگر برخی گروه‎های الجزایری در شبکه‎های اجتماعی خواستار برگزاری تظاهرات در روز جمعه (24 اسفندماه) در اعتراض به اقدامات اخیر، خواستار تغییر کلی نظام شدند.

یادآوری می‌شو، بوتفلیقه، رئیس‌جمهور کنونی الجزای،ر روز دوشنبه (20 اسفندماه) با ارسال پیامی به مردم این کشور از تأخیر در برگزاری انتخابات و کناره‌گیری خود از نامزدی برای پنجمین بار خبر داد.

وی همچنین با ایجاد برخی تغییرات در ساختار حکومت از جمله برکناری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات و انحلال این هیئت، پذیرفتن استعفای احمد اویحیی نخست‌وزیر الجزایر و انتصاب نورالدین بدوی به جای وی، تصریح کرد: انتخابات بعد از برگزاری سمپوزیوم مستقل ملی زیر نظر کمیته ملی و مستقل انتخابات برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha