به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: این تصمیم تاریخی، نخستین باری است که یک بخش صنعتی واحد، اقدام جهانی مبتنی بر بازار (Global Market-Based Measure) را در حوزه تغییرات آب و هوایی مورد توافق قرار داده است. صنعت این اقدام را ابتدا در سال ۲۰۰۹، پیشنهاد نمود و از آن به بعد فعالیت ایکائو را مورد حمایت قرار داده است.
در این میان، استانداردهای بینالمللی برای اجرای کورسیا به عنوان ضمیمهای بر کنوانسیون شیکاگو اتخاذ شده است که تمامی ۱۹۲ دولت عضو ایکائو باید آن را از اول ژانویه ۲۰۱۹، اجرا نمایند.
کاهش انتشار کربن دی اکسید
هدف کورسیا تثبیت انتشار خالص کربندیاکسید ناشی از هواپیمایی کشوری بینالمللی در سطوح ۲۰۲۰ است.
برای تداوم کاهش انتشار کربن در بخش هوانوردی، این بخش با ترقیات و پیشرفتهایی در فناوری، عملیاتها و زیرساخت توافق کرده است. ولی تعدیل، جایگزینی برای این تلاشها محسوب نمیشود. علاوه بر این، کورسیا بازدهی سوخت را از اولویت روزانه نخواهد انداخت. در عوض، کورسیا میتواند به وسیله تکمیل اقدامات مربوط به کاهش انتشار، بخش هوانوردی را در دستیابی به اهداف اقلیمی خود در کوتاه مدت و میان مدت، مساعدت و یاری نماید.
بخش هوانوردی همچنین توافق کرده است که تا سال ۲۰۵۰، انتشار کربندیاکسید خالص خود را به نصف میزانی که در سال ۲۰۰۵ بوده است، کاهش دهد. دستیابی به این هدف دشوار و عالی، نیاز به سرمایهگذاری مداوم در فناوریهای نوین و ساز و کارهای حمایتی قوی برای استفاده از سوختهای پایدار هوانوردی دارد.
تعدیل، عملی از ناحیه یک کمپانی یا شخص است. این اشخاص به وسیله تامین مالی کاهش انتشار در نقطه دیگر، انتشار کربندیاکسید خود را جبران میکنند. تعدیل و بازارهای کربن به منزله مولفه اساسی برای سیاستهای تقلیل انتشار در عرصه جهانی، منطقهای و ملی به شمار میروند. این سیاستها برای چندین دهه به منظور اهداف انطباق و تقلیل داوطلبانه انتشار کار کردهاند و اکنون نیز به عنوان مکانیسمی موثر برای پشتیبانی و حمایت از اقدامات علیه تغییرات اقلیمی تلقی میشوند.
پایداری محیط زیست
برای نیل به تقلیل کربندیاکسید راههای زیادی وجود دارد که می تواند به عنوان تعدیل مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از آن راهها، منافع اجتماعی، زیست محیطی یا اقتصادی دیگری را که با توسعه پایدار در ارتباط هستند، به ارمغان میآورند. منبع و سرچشمه چنین تعدیلهایی، انواع مختلفی از فعالیتهای پروژهای از جمله انرژی بادی، اجاقهای پاک، ضبط گاز متان، جنگلداری و سایر پروژههای کاهش یا اجتناب از انتشار، میتوانند باشند. برای آنکه کورسیا با ضوابط توسعه پایدار محیط زیست همساز شود، شورای ایکائو فهرستی از واحدهای انتشار را اتخاذ خواهد کرد تا به منظور انطباق مورد استفاده قرار گیرد. تصمیم شورا به وسیله توصیهنامهای از سوی یک نهاد فنی مشورتی به اطلاع خواهد رسید. همچنین این تصمیم به موجب ضوابط یا معیارهایی مورد هدایت و راهنمایی قرار میگیرد. با ترتیب اخیر، تقلیل کربندیاکسید مطلوب به وسیله واحدهای انتشار، تضمین میگردد. ضوابط مذکور بر اصولی مبتنی هستند که به طور رایج به موجب ساز و کارهای تجاری موجود و استانداردهای پذیرفته شده برای گواهی تعدیل کربن اعمال میشوند.
– کاهش یا حذف گاز گلخانهای که به عنوان تعدیل مورد استفاده قرار میگیرد، نسبت به فعالیت مرسوم و همیشگی، یک اقدام اضافی به حساب میآید. این یک الزام کلیدی است. همچنین تعدیل باید تقلیل دائمی انتشارهای غیرقابل بازگشت را نمایش دهد. به طور مشابه، فعالیت تولید کننده تعدیل، نباید منجر به افزایش غیرعمدی یا ناخواسته انتشار در نقطه دیگر شود.
– برای سنجش مقدار منافع کاهش گاز کلخانهای ناشی از پروژه تعدیل کننده، مبنا یا خط پایهای باید تعیین شود تا نشان دهد که اگر پروژه اجرا نمیشد، چه چیزی رخ میداد. کاهش انتشار نیاز به آن دارد که با استفاده از معیارهای اندازهگیری دقیق و پروتکلهای معتبر مورد سنجش و بازرسی یا ممیزی قرار گیرد.
– برنامههای واحدهای انتشار نیاز به رویههایی دارند تا واحدها را مورد پایش قرار دهند و از محاسبه دوباره تقلیل انتشار برای نیل به کاهش تغییرات اقلیمی، اجتناب به عمل آورند.
– همچنین برنامههای واحدهای انتشار به تضامینی احتیاج خواهند داشت تا خطرات زیست محیطی و اجتماعی را مورد توجه و رسیدگی قرار دهند.
پیشبینی شده است که کورسیا حدود ۲٫۵ میلیارد تن کربندیاکسید را میان سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۳۵، با میانگین سالانه ۱۶۴ میلیون تن، کاهش خواهد داد.
گزارش انتشارها
تمامی بهرهبرداران با انتشار سالانه بیشتر از ۰۰۰/۱۰ تن کربندیاکسید، ملزم اند که به طور سالانه، انتشار گاز کربندیاکسید خود را با نظارتی که از ۱ ژانویه ۲۰۱۹ (تنها نسبت به پروازهای بینالمللی) آغاز میشود، گزارش نمایند.
بهرهبرداران باید نسبت به سوختی که برای هر پرواز استفاده میکنند، آگاهی و اطلاع کامل داشته باشند تا با ثبت و ضبط آن، انتشار کربندیاکسید را محاسبه نمایند. بهرهبرداران باید یکی از پنج روش تصدیق شده نظارت بر استفاده از سوخت را به کار ببندند. با این حال در برخی مواقع، بهرهبرداران میتوانند واجد شرایط استفاده از نظارت آسان یا ساده باشند و انتشار خود را با استفاده از «ابزار ارزیابی و گزارش کربن دی اکسید»، برآورد کنند. این ابزار ارزیابی در ایکائو، بسط و توسعه یافته است.
به منظور آنکه دقت در اطلاعات گزارش شده از سوی بهرهبرداران تضمین شود، گزارشهای سالانه، پیش از ارائه و تسلیم به دولت، نیاز به تصدیق توسط یک نهاد تایید کننده مستقل دارد. نهادهای تایید کننده، مورد اعتبار ایزو ۱۴۰۶۵ و الزامات خاص کورسیا، قرار خواهند گرفت.
مجموع انتشارها به وسیله دولت به ایکائو، فرستاده خواهد شد که ایکائو نیز کل انتشارهای مربوط به هر بهرهبردار و تمامی انتشارهای کلیه بهرهبرداران را که در هر دو دولت مبداء و مقصد تجمیع شده است، منتشر خواهد نمود.
الزامات تعدیل
الزامات تعدیل از سال ۲۰۲۱، اعمال خواهد شد. در پایان هر ۳ سال دوره انطباق، بهرهبرداران نشان خواهند داد که الزامات تعدیل خود را به وسیله لغو تعداد مناسبی از واحدهای انتشار، رعایت و اجرا کردهاند.
به منظور توجه به اوضاع و احوال خاص و قابلیتهای هر دولت، اعضای ایکائو، توافق نمودهاند که الزامات تعدیل را در چندین مرحله اجرا کنند.
از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۶، تنها پروازهای میان دولتهایی که به صورت آزمایشی یا در مرحله نخست، داوطلب مشارکت میشوند، مشمول الزامات تعدیل خواهند شد.
از سال ۲۰۲۷، تمامی پروازهای بینالمللی مشمول الزامات تعدیل قرار خواهند گرفت. با این حال، پروازهای به «کشورهای با کمترین میزان توسعه» (کمتر توسعه یافته) یا «دولتهای کوچک جزیرهای در حال توسعه» و «کشورهای درحال توسعه محصور در خشکی» یا پروازهای از این کشورها و همچنین دولتهایی که سهمی کمتر از ۵/۰ درصد شاخص «درآمد تن در کیلومتر» (RTK) در سطح بینالمللی دارند، از الزامات تعدیل معاف خواهند بود، مگر این دولتها خود به شکل داوطلبانه، مشارکت نمایند.
نقشه ذیل دولتهایی را از ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ داوطلب شدهاند ( به رنگ سبز) و دولتهایی را که انتظار میرود بعد از سال ۲۰۲۷، معاف باشند، ( به رنگ زرد) نشان میدهد. با اینحال در آینده نقشه زیر تغییر خواهد کرد چراکه دولتهای جدیدی میتوانند داوطلب شوند و دولتهای معاف شده نیز بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۸، مشخص خواهند شد.
*تعلیق
بر مبنای گزارش سالانه شورای ایکائو در سال ۲۰۱۶، دولت ایران با سهمی به میزان ۱۷/۰ درصد از شاخص RTK در رتبه ۵۸ جهان و در کنار کشورهایی چون یونان و کویت ایستاده است. سهم ما یک سال بعد به رقم ۱۹/۰ درصد رسیده است و به لحاظ رتبهبندی نیز به جایگاه ۵۶ صعود کردهایم. ولی با وجود این، گمان نمیرود که سهم ما در سالهای آتی، به میزانی افزایش یابد که از آستانه ۵/۰ درصد پیشی بگیرد. بنابرین این انتظار که دولت ایران بعد از سال ۲۰۲۷ نیز در زمره دولتهای معاف شده باقی بماند، بر مبنای جریان متعارف امور، منطقی و قابل تایید به نظر میرسد. نگاهی به رتبه و سهم برخی کشورهای آسیایی و خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی (رتبه ۳ و سهم ۱۱/۸ درصد)، کره (رتبه ۶ و سهم ۶۲/۳ درصد)، قطر (رتبه ۷ و سهم ۴۷/۳ درصد) و هند (رتبه ۲۰ و سهم ۲۹/۱ درصد) و عدم معافیت آنها از اجرای کورسیا، نشان میدهد که هواپیمایی کشوری ما از ماموریتهای جهانی بینصیب مانده است و تا لمس دشواریها و هزینههای ناشی از این ماموریت جهانی فاصله نسبتاً قابل توجهی دارد.
میلاد صادقی، پژوهشگر حقوق هوافضا